M

Modigtjej

Hej!
Jag har ett fullblod's valack som är 11år, han är inte hoppad speciellt mycket men kanske 60cm. Han är lite ca 153cm, och jag skulle vilja börja hoppa lite med honom. Jag har bara haft honom i 3 månader. Hur skulle ni göra för att "börja" hoppa mer. Det är ju hoppning vi "vill" och ska hålla på med.

Sv: Hjälp?

Tja, ja skulle börja med att köra bomövningar på volter i olika tempon. Lär dig hästens steg osv. Sedan kan du köra med upplagda bommar på volt. Det viktiga är att hästen lär sig när den ska hoppa av, så ha ingen brådska med att hoppa höga hinder, det kommer så småningom. Ta nått hinder på långsidan imellanåt se hur det går, behöver ju som sagt inte vara högt.. räcker med 40 cm :P Sen är det viktigt också att du varierar din ridning, för att hästen ska få en varierad träning :P Klättring i backar är jättebra träning för hästar om dom inte ska träna motion utan mer muskler. Och sen kom ihåg att hästen inte ska hoppa på fart utan på styrka, vilket kan vara svårt i början för en häst som itne hoppat så mkt tidigare, eftersom dom just inte har musklerna för det, samma sak för unghästar.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 339
Senast: MalanMjöl
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: WildWilma
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
20 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka