fruxolisa

Trådstartare
Nu har jag ÄNTLIGEN kommit igång med min trailträning på allvar och det går hur bra som helst :) Än så länge har jag kört grind och bro, min häst knappt blinkade. Men det är inte min häst som är problemet, det är min kompis häst. Min häst gick glatt upp på bron som blev färdigbyggd idag (:banana:) Hon backade upp, gjorde halt på bron, hoppade upp, hoppade ner, hon gjorde allt jag bad henne om :D Men min kompis häst satte knappt upp en hov på bron, han bara backade undan. Han är riden enbart western samt NH-tränad senaste halvåret, han lyssnar bra på sin ledare. Med grinden var det inga som helst problem för honom.

Någon som har tips på hur vi skall få honom att vilja gå över bron?

MVH Lisa

Sv: Hjälp!!

Om hästen är NH-tränad skulle jag börja från marken och skicka upp hästen på bron.

Börja med att longera den i bägge varv framför bron så att den har sett bron med ett öga i taget innan ni får den att se på bron med bägge ögonen samtidigt. Sedan skulle jag skicka fram hästen mot bron, nöja mig med att den luktar på den och sedan backa bak hästen, vända och gå där ifrån.

Fortsätt sedan med att hästen sätter upp en fot på bron, smek den när den står lugnt med en fot uppe, backa bak, vänd och gå därifrån.
Fortsätt med två hovar uppe och gör på samma sätt tills hästen står med alla fyra hovarna på bron och är lugn. Backa hela tiden av hästen, så den inte lär sig att rusa över bron. När hästen gör detta bra så be den gå över bron helt.

Så här tränar jag alla hästar vid lastning och andra "läskiga" saker och det brukar göra hästen lugn och trygg och den lär sig backa av sakerna (transporten) samtidigt som man lär den att gå upp på dem.

Det viktiga är att hästen ska stå lugnt uppe på saken innan man backar av, så den inte börjar backa av sig själv. Det ska vara trevligt att vara på bron, i transporten eller det andra som är läskigt, den ska inte bara stå där stressad för att den måste.

Lycka till
/Milschen

Det beror ju mycket på anledningen till VARFÖR hästen inte vill gå upp på bron. Vår unghäst är tveksam till bron (lastpall) och därför tar jag det mycket försiktigt med henne. Jag ställer henne nära bron, och låter henne vila lite. Hon får inte gå bakåt eller åt sidorna, endast framåt. Jag ger henne tid, och ber sedan om ett steg framåt. Om det så är 1cm hon flyttar sig närmare är det jättebra, hon får massor av beröm, och på en matfixerad häst kan man ju även ge en godbit, alternativt klickerträna?

Sist fick jag henne, men gammelhästens moraliska stöd, att gå över bron lugnt och sansat. Tidigare har hon hoppat. Använd din lugna trygga häst till att kliva upp och ner och visa att det inte är farligt, det fungerade iaf på vår unghäst. Låt din häst stå med framhovarna på bron och jobba kompisens häst vid sidan. Jag hade både hästarna i rep själv, det blev lite krångligt kanske, men jag tror att min andra hästs närvaro gav unghästen lugn och förtroende för att bron inte var farlig.

Sedan är upprepning viktig. Gör detta VARJE DAG tills det är bagatell att knalla över bron.

Lycka till!

Om hästen är NH-tränad skulle jag börja från marken och skicka upp hästen på bron.

Börja med att longera den i bägge varv framför bron så att den har sett bron med ett öga i taget innan ni får den att se på bron med bägge ögonen samtidigt. Sedan skulle jag skicka fram hästen mot bron, nöja mig med att den luktar på den och sedan backa bak hästen, vända och gå där ifrån.

Fortsätt sedan med att hästen sätter upp en fot på bron, smek den när den står lugnt med en fot uppe, backa bak, vänd och gå därifrån.
Fortsätt med två hovar uppe och gör på samma sätt tills hästen står med alla fyra hovarna på bron och är lugn. Backa hela tiden av hästen, så den inte lär sig att rusa över bron. När hästen gör detta bra så be den gå över bron helt.

Så här tränar jag alla hästar vid lastning och andra "läskiga" saker och det brukar göra hästen lugn och trygg och den lär sig backa av sakerna (transporten) samtidigt som man lär den att gå upp på dem.

Det viktiga är att hästen ska stå lugnt uppe på saken innan man backar av, så den inte börjar backa av sig själv. Det ska vara trevligt att vara på bron, i transporten eller det andra som är läskigt, den ska inte bara stå där stressad för att den måste.

Lycka till
/Milschen

Tack för svaret :) Vart skall man stå när man longerar? skall man stå på bron eller gå runt den? Hen är hyfsat stor så jag är tveksam till att man hinner gå runt den medans hästen går runt den. Och vi har endast tränat från marken hittills.

Det beror ju mycket på anledningen till VARFÖR hästen inte vill gå upp på bron. Vår unghäst är tveksam till bron (lastpall) och därför tar jag det mycket försiktigt med henne. Jag ställer henne nära bron, och låter henne vila lite. Hon får inte gå bakåt eller åt sidorna, endast framåt. Jag ger henne tid, och ber sedan om ett steg framåt. Om det så är 1cm hon flyttar sig närmare är det jättebra, hon får massor av beröm, och på en matfixerad häst kan man ju även ge en godbit, alternativt klickerträna?

Sist fick jag henne, men gammelhästens moraliska stöd, att gå över bron lugnt och sansat. Tidigare har hon hoppat. Använd din lugna trygga häst till att kliva upp och ner och visa att det inte är farligt, det fungerade iaf på vår unghäst. Låt din häst stå med framhovarna på bron och jobba kompisens häst vid sidan. Jag hade både hästarna i rep själv, det blev lite krångligt kanske, men jag tror att min andra hästs närvaro gav unghästen lugn och förtroende för att bron inte var farlig.

Sedan är upprepning viktig. Gör detta VARJE DAG tills det är bagatell att knalla över bron.

Lycka till!

Beröm fungerar inte riktigt på honom han liksom inte bryr sig om det, knappt om man stryker honom på halsen eller vid manken heller. Min häst gick över bron flera gånger, mitt framför näsan på den andra hästen, men han blev inte lättare att få upp, inte ens när han fick gå precis bakom.

Jag skulle ställa mig framför bron, så att hästen får gå mellan dig och bron. Först kan man ha långt emellan dig och bron, för att sedan minska så att hästen får "klämma" sig förbi och gärna stanna mellan dig och bron. Allt för att hästen ska aceptera att det inte är farligt och lita på sin ledare.
Gör detta i lugnt tempo (skritt) på en liten volt.
Mvh
Milschen

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 314
Senast: Happimess
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka