hjälp! vilken sorts rygg har han

Shimzy

Trådstartare
photo.php

hästen har ändrat sig å sadeln passar inte längre...
Så nu behöver jag lite hjälp och funderingar..

rak rygg? något svängd?

tacksam för alla funderigar =)

Sv: hjälp! vilken sorts rygg har han

Tycker han ser ut att ha hög manke, kort ngt svängd rygg och lite åt karprygg.

Vad tror ni om en hdr sadel för ngt svängd rygg och passar för mkt manke?
Karprygg kan bero på sadel som legat dåligt va? Tror min nyvarande sadel är bla lite för lång, kan det vara en orsak?

Hur ser ryggen ut vid arbete? :-)

Jag tycker min häst har lite svängd men han får rak rygg vid arbete, så det är något du måste ta med i beräkningarna :-)

Om det är Anthenor du tänker på så skulle jag säga nej! För din häst ser inte ut att ha smal bomvidd, vilket jag tror att Anthenor behöver för att ligga still. Jag hade en och provade den på många olika ryggar men den låg galet dåligt. Låg bäst på min riktigt omusklade treåriga arabsto med hög manke och normal vidd, trots att sadeln hade 34" i bomvidd. När hon sedan musklade sig låg inte bakvalvet still.. Den är dessutom riktigt svårsåld om du köper en och vill bli av med den sen. Har en vän som haft sin till salu i något år, jag sänkte priset kraftigt på min för jag ville bli av med den...

Oj är det sant?
Ja det är just den jag är sugen på !

En County tror jag mest på, Isabell Werth tror jag blir alldeles för rak och troligtvis alldeles för lång. Det är iof mycket svårt att säga utifrån en bild, hästen kan ändras väldigt mycket vid arbete.

När hästen är så pass kort kan det vara en bra idé att titta på sadlar med rundbossor, då de rent generellt släpper lite tidigare från hästryggen och de flesta är något mer böjda än sadlar med kilbossor.

Senast ändrad:

När hästen är så pass kort kan det vara en bra idé att titta på sadlar med rundbossor, då de rent generellt släpper lite tidigare från hästryggen och de flesta är något mer böjda än sadlar med kilbossor.

Jag tror också på rundbossor, sadelmärken som ofta har det är tex Prestige, Jaguar, Harry Dabbs, Cobra tror jag.

Vid arbete blir ryggen spikrak... Hur ska man tänka då?

Jag resonerar som så att man ska ha en sadel som passar bäst i det läge man rider mest.

Tex min islänning han rids mest i trav och då arbetar han rätt med ryggen och blir väldigt rak.
Därför har han även raka sadlar.

Det är ju det som är det eviga problemet med bomsadlar och hästryggar, sadeln ser alltid ut som den gör men hästens rygg ser olika ut beroende på vilken gångart och i vilken form den går i.
En bomsadel kommer aldrig att ligga perfekt i alla lägen, så man får välja en som ligger så bra den kan där man rider mest och sen ska den ligga drägligt i all övrig ridning.

det är vid arbete sadeln måste ligga som bäst. Däremot så skulle jag akta mig för att skritta långa rundor på långa tyglar på en häst som rätar ut ryggen så mkt vid arbete. Om du har möjlighet så prova en amerigo vega, gärna cc. Rundbossor är ett måste på en häst som din. crown kan passa också förutom de som Fille nämnde.

Jag tror också på rundbossor, sadelmärken som ofta har det är tex Prestige, Jaguar, Harry Dabbs, Cobra tror jag.

Ja, det tror jag med. Det är nog någon av dem som skulle passa bäst. Amerigo har också rundbossor på sina sadlar och vissa är avrundade baktill.

Till TS: Av de som nämdes i inlägget som jag svarade på tror jag mest på Countyn, men jag rekommenderar att prova någon modell av ovanstående först och främst :)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 218
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
539
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka