Hjälp vilken natt och dag!!

B

Bee Sweet´s

Värkarna började vid tolv inatt... Kvart över så syntes fosterblåsan... Efter 45 min av svagt krystande mycket spyende och ingen valp ringde jag strömsholm... Ut och spring var uppmaningen, det kan hjälpa.. Efter ytterligare 45 min utan att det kommit någon valp och Leia blivit märkbart trött så Ringer jag igen.. Vi bestämmer att vi ska åka in...

Klockan är runt två och jag väcker sambon, kastar mig ut och springer och hämtar bilen... Sen bar det iväg... Örebro - Strömsholm på ca 40 min tror jag att det tog.. Jocke körde för Leias skull...

Väl framme är vattnet grönt och det är grönt "klegg" lite var stans och fortfarande bara en fosterblåsa...
Efter att veterinären kännt så konstaterar hon att två vill ut samtidigt med rumpan först... veterinären tycker att vi ska försöka på naturlig väg, hon vill helst slippa snitta om man kan för tikens skull..
Blodprov och röntgen följer.. kalkbrist och 4 valpar... Blir dropp så att kalkhalten kommer upp också börjas det faktiskt att krystas... Med ett fast grepp om bakfötterna hjälper veterinären Den första valpen ut... Det tar tid och det gör ont, men den kom ut.. En jätte fin lite tjej...

Det tar väl en timme eller så innan nästa värkarbete börjar, det syns att Leia har det jobbigt och det blir samma metod med den valpen, ett fast grepp om baktassarna också drar veterinären med Leias värkar.. Och ut kommer en fin liten pojke...

Sen blev det lugnt, mera dropp och när nästa veterinär går på morgon skiftet vid 7 - 8 någonstan blir det ett ultraljud för att kolla valparnas hjärtljud, det ser starkt och bra ut så vi går vidare till röntgen, dom ligger bra så det blir dropp med partoxin.. Vet inte riktigt vad klockan var när valp nr 3 kom, men hon klarade det själv.. valpen hade en blå nyans och behövde en rejäl putt på traven för att piggna till.. men det blev en fin liten pojke!

Sen kom den värsta pärsen, jag led verkligen med Leia... Valpen låg med huvudet först och benen bakåtböjda.. Inget för veterinären att ta tag i... Veterinären kommer in och känner hur valpen ligger och säger med det samma att den troligen inte har någon fosterhinna runt sig och antagligen inte kommer att överleva...
Snacka om att Leia kämpade och när huvudet på valpen kommit ut tog krafterna var totalt slut... Jag såg en nyans av panik i hennes ögon.. Det var inte lätt att se henne så...
Hon fick lugnande och så upp på bordet... En vet höll och en drog... Och jäkar vad det satt.... Tillslut efter mycket glidslem och ett starkt grepp och mycket trixande så kom den ut... Död, men det visste jag.. En liten pojke...

Klockan tolv var äntligen allt över...
Dropp och lugn och ro innan vi begav oss hemmåt.
Klockan fyra klev vi in genom dörren, det blev många långa timmar hos veterinären...

Jag är så stolt över min lilla tjej som klarade av allt detta och nu ligger hemma i lugn och ro med sina små.. Som hon har kämpat!

Sv: Hjälp vilken natt och dag!!

Grattis till valparna och skönt att du fick så mycket hjälp trots att det till stor del var på jourtid. Det har jag tyvärr inte fått när det blivit problem, det har varit en ensam stressad veterinär som inte varit särskilt intresserad av att hjälpa till fort. Det på ett av Storstockholms största djursjukhus och vanliga vardagseftermiddagar... :mad:

Ni hade en himla tur ändå, efter omständigheterna. Valpar som kommer i säte och tar tid på sig, särskilt om deras placentor lossnat för ett bra tag sedan löper ganska stor risk att inte överleva. För även om det alltid är ledsamt att förlora en valp så är det långt mycket värre att bli av med alla och stå helt utan, både för tik och ägare...

Dom var jätte mysiga på Strömsholm... Dom gjorde verkligen det bästa för Leia.. Och även om det är tråkigt att den sista dog så känns det skönt att allt är över och att hon mår bra trots att hon fick kämpa så mycket...

Vilken pärs! Skönt att det är över och att det gick bra, förutom med lillkillen.
Duktiga Leia som var så tapper. Vilken ras är hon?
Grattis till bäbisarna.

Jag blir så trött och ledsen.... upptäckte precis att en av hanarna började bli uttorkad.... Ringde vet för att han bara snuttar och suger inte på tutten.... Tittade i munnen... GOMSPALT!!! :cry: Jag orkar inte mer på en dag, Har varit vaken över ett dygn, jag trodde familjelyckan skulle bli mysig... men nu är det bara att åka till Strömsholm igen så att han ska få vätska...

:cry:

Har han gomspalt är det inte mycket att göra, sådana valpar brukar man ta bort. Enda sättet att hålla dem vid liv är att mata dem manuellt tills de är stora nog att operera - vilket bara fungerar om det är en liten gomspalt... Trist, inte direkt vad som behövdes efter en jobbig valpning.

Hemma igen... Beslutet var enkelt... Han fick helt enkelt somna...
Hade samma vet som förlöste Leias två första valpar, dom som nu tryggt ligger och sover hos nyblivna mamman. Så det kändes skönt, hon visste ju storyn redan och hur hon var gjorde allt så mkt enklare..

Just nu är både jag och Leia utmattade, efter 38 timmar utan sömn så är det dags att sova..

Mycket tragiskt. Hoppas att allt får gå bra för er från och med nu.

Mysgrisen skrev:
Vilken pärs! Skönt att det är över och att det gick bra, förutom med lillkillen.
Duktiga Leia som var så tapper. Vilken ras är hon?
Grattis till bäbisarna.

Hon är en Parson Russell Terrier..

Usch vilket hel*ete! Skönt ändå att det ''gick bra'' till slut,
håller tummarna för att du får en lika rolig och mysig tid framöver som jag hade i sommras när min tik fick valpar! :)

//Net

Konstigt att inte veterinären tittade i munnarna på valparna innan ni åkte hem.

Tråkigt med de små som inte fick leva vidare men du har ju ändå två småttingar kvar.
Hur mår dom små nu?

KickiH skrev:
Konstigt att inte veterinären tittade i munnarna på valparna innan ni åkte hem.

Det tänkte jag med när jag såg det... Just när jag satt där så tänkte jag inte längre än hur Leia mådde... Räknade kanske med att dom tittade...

pippi27 skrev:
Tråkigt med de små som inte fick leva vidare men du har ju ändå två småttingar kvar.
Hur mår dom små nu?

Dom är feta som små grisar :) Gör visst inget annat än äter :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka