Hjälp - vi trampade ner i ett gyttjehål

E

Eeiram

Hej!

Igår när jag var ute och red på min häst (17-årigt varmblodssto) skulle vi gå över ett ganska lerigt område i skogen. Vi har gått där tusentals gånger, men denna gång försvann hela hästen under mig - vi hade trampat ner i ett gyttjehål. Som tur var tog sig hästen upp fort, men hon hade skrubbat upp ett sår på bakbenet, som jag gjorde rent med jodopax och strykte Helosan över. Idag, när jag skulle ta ut hästarna, såg jag att vänster framknä hade svullnat upp rejält. Hon var dock inte halt (iaf inte i skritt, trav har jag inte provat än för jag måste ha någon som kikar hur det ser ut när jag springar med henne). Är detta farligt? Vad kan jag göra?

Hjälp, nu blev jag riktigt orolig! :(

- Marie

Sv: Hjälp - vi trampade ner i ett gyttjehål

Jag skulle avvakta. Det är ju inte ovanligt att man svullnar när man gjort sig illa, både djur och människa. Håll rent och ta tempen regelbundet.

Jag vet när hon hade fått en spark på ena bakbenet (eller på låret) så blev det svullet och vätskefyllt. Veterinären sa då att det bara är bra för hästen att röra på sig, att det där är ungefär som ett blåmärke. Jag vet dock inte om detsamma gäller här? Skall jag avvakta och låta henne vila eller promenera lite smått med henne?

Jag var till stallet och kikade på knäet igen. Hon visar ingen hälta i varken skritt eller trav, ingen feber, men knäet är alltså svullet och vätskefyllt. Det är en mjuk (vätska) svullnad... :confused:

Svullna sår brukar jag behandla med ett alsolspritomslag. Dvs antingen en kompress med alsolsrpit som man kan tejpa (Fixomull = Självhäftande gasbinda) eller linda runt benet. Låt det sitta på en dag eller över en natt till svullnaden går ner. Brukar funka jättebra på mitt fullblods diverse småsår.

Smulan75 skrev:
Svullna sår brukar jag behandla med ett alsolspritomslag. Dvs antingen en kompress med alsolsrpit som man kan tejpa (Fixomull = Självhäftande gasbinda) eller linda runt benet. Låt det sitta på en dag eller över en natt till svullnaden går ner. Brukar funka jättebra på mitt fullblods diverse småsår.
Det är värt att testa, men fungerar det alltså på vätskefyllda svullnader där det inte är några ytliga sår? Det kan väl inte bli värre, så det är ju värt ett försök. Har du kommit på det själv? :bow:

Det är nog ingen fara med din häst! Låt henne gå i hagen så att hon rör sig hela tiden, ev kan du ut och gå med henne också. När hon står inne över natten hade jag lindat benet och det andra frambenet.

Lycka till!

Fiorano skrev:
Det är nog ingen fara med din häst! Låt henne gå i hagen så att hon rör sig hela tiden, ev kan du ut och gå med henne också. När hon står inne över natten hade jag lindat benet och det andra frambenet.

Lycka till!
Skall jag linda båda knäna eller båda benen? Skall jag ha padd under?

Jag funderar på att försöka med alsolspritomslag, men då måste jag ju linda över. Tyvärr har jag ingen kompress, tror ni kan ta en sådan gul tvättlapp som man dränker in med alsolsprit?

Nu har hästen blivit svullen en bit ner på benet, under framknäet. Hon är tjock runtom... :( Det konstiga är att hon inte varit det förrän nu. Jag upptäckte det idag, nyss, så det har tagit några dagar. Vad kan ha hänt?

Nu behöver jag råd och hjälp!
Man inser verkligen hur lite man kan när det verkligen gäller! :(

Benet, samma ben som det svullna framknät, har svullnat upp en bit nedanför knät. Det är dock bara en bit ner under knät, men jag kan inte minnas att det var så under första dygnet efter att hon trampat ner i gyttjehålet.

Till saken hör att hon har en gammal envis senskada i samma ben, så jag är rädd att det är den som spökar. Dock är inte hela skenan svullen, utan endast längst upp under knät, runtom hela benet.

Jag har kylt det svullna med kylgele, samt lagt alsolspritomslag på det svullna (vätskefyllda) knät. Därefter har jag lindat knäet, samt båda benen. Är det rätt/fel?

Behöver verkligen hjälp nu!

- Marie

Är svullnaden kvar vid framknät eller har den minskat? I så fall är det förmodligen samma svullnad som flyttat sig nedåt. Vätskan sjunker gärna nedåt av tyngdlagen. Det tar ofta något dygn innan svullnaden utvecklar sig fullt ut eftersom den kommer av kroppens försvarsarbete.

Du hade ju en gammal skada i förstärkningsbandet på det benet. Sitter svullnaden på insidan under knät och följer griffelbenen ned på halva skenan? Har du en ökad svullnad längs böjsenan? Om ja på någon av dessa frågor rekommenderar jag vet för ultraljud.

Hästen kan ha vrickat eller vridit knät och översträckt sin ledkapsel till framknät eller något/några ligament. Då får du en svullnad som kommer efter något dygn. Det känns varmt runt leden. Hästen kan vara halt. Men jag fattade det som att svullnaden satt längre ned, under knät?

Hästen kan ha slagit loss en benflisa i något av framknäts småben, en sk chipfraktur.

Hästen kan ha fått ett sk hematom, en blödning under huden. Det är som ett rejält blåmärke kan man säga. Du får svullnad och det blir ömt vid beröring.

Hästen kan ha fått ett sticksår. Det blir bakterier som stortrivs i den mysiga miljön under huden. Kan behövas pencillin och att man spolar ur sårfickan. Har hon någon feber? Ömmar vid beröring? Hittar du något sår?

Det kan ju svullna upp ganska bra vid småsår pga att immunförsvaret jobbar för högtryck. Men på bara din beskrivning törs inte jag säga bestämt att det bara är det och inget annat. Det mest troliga är att det inte är någon fara men med tanke på att det är samma ben där din häst har problem sedan tidigare törs inte jag ge annat råd än att låta veterinären titta på hästen om den inte blir märkbart bättre ganska snart.

Det du kan försöka göra är att bedöma om svullnaden sitter i/innanför huden eller om det är strukturer under huden som är vätskefyllda. En svullnad i huden kan du flytta på, den följer med om du rör huden fram och tillbaka. Om svullnaden ligger kvar när du flyttar på huden kan du kanske känna om den har någon tydlig kontur, var den börjar och slutar, beskriv i så fall mer exakt vad du känner så ska jag försöka hjälpa.

Att röra på hästen försiktigt är ju bra i de allra flesta fall om inte hästen har ont. Samt kyla för att minska inflammation, svullnad och smärta.

mvh
Lejonelle

Hej!

Tack för att du tar dig tid! Jag blir så orolig så fort det händer något med hästen. Har jag tur kommer en veterinär till stallet idag (de övriga tre hästarna i stallet har inte fått sina hästpass och ev. skulle veterinären komma idag, men detta får jag inte reda på förrän framåt 10-tiden). Jag tänkte annars avvakta till efter helgen, om det inte blir något akut.

Jag skall försöka beskriva hur skadan ser ut.

Svullnaden vid framknät är kvar, men jag tycker att det har minskat något (eller så är det bara jag som inbillar mig). Det är en smjuk svullnad, dvs. den flyttar sig vid beröring. Jag har baddad den med alsolsprit och lägger om den på kvällarna.

I morse när jag tog ut hästarna tyckte jag att hennes ben var jämntjockt ända ner till kotan. Alltså, från framknät ner till kotan. Så tjockt var det inte från början. Jag har kylt det och strykt på kylgele. På nätterna har jag lindat båda benen. Eftersom jag tycker att benet är jämntjockt vet jag inte om det är senan som spökar, men förra gången senskadan blossade upp fick hon en knöl på insidan av skenan, det har hon inte nu.

Framknät är alltså mjukt uppsvullet, medan resten av svullnaden ner mot kotan är "hårt" svullet. Jag är ju så otroligt dålig på att förklara, fråga gärna om du inte förstår vad jag menar.

Hästen är ohalt i både skritt och trav. Hon har inte ont vid tryck och beröring. Å andra sidan har hon knappt inte haltat förr då senskadan har gått upp, och inte heller varit öm. Ingen feber - än.

Det finns ett litet sår på henne framknä. Det har jag gjort rent med jodopax och Helosan-salva. Det märkte jag precis efter att vi trampat ner i gyttjehålet, så det tog jag omhand på en gång.

STORT TACK för att du vill svara. Det betyder så mycket! :bow:

- Marie

Liknande trådar

Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: Boj
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 780
C
Hästvård Jo så här ligger det till: Min häst blev sparkad på sitt högra framknä innan sommaren förra året. Han svullnade upp som en ballong i...
Svar
8
· Visningar
12 302
Senast: UllaBeata
·
M
Hästvård Jag blir tokig! Tog just in mina hästar och får då syn på att staketet på ett ställe var nere, på andra sidan stod en av mina hästar och...
Svar
11
· Visningar
1 064
Senast: Mindra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama