Hjälp! Vi ska buda på ett hus!

aneeette

Trådstartare
Jisses så jobbigt det blev med långhelg helt plötsligt, som annars alltid brukar vara så skönt!

Jag och min sambo har hittat ett hus vi vill(!!) ha, och på måndag är det budgivning! Jag är skitnervös inför det, för jag vill på nått sätt försöka "buda smart", men HUR gör man det?!

Huset ligger ute för 1295000, och vi har 1600000 att använda oss av (mer är vi inte villiga att betala för huset - det blir nästan för dyrt ändå om det slutar på 1,6!)!

Ni som gjort det här fler gånger än oss (som är förstagångshusköpare), hur har ni "lagt upp" budgivningen?
 
Jisses så jobbigt det blev med långhelg helt plötsligt, som annars alltid brukar vara så skönt!

Jag och min sambo har hittat ett hus vi vill(!!) ha, och på måndag är det budgivning! Jag är skitnervös inför det, för jag vill på nått sätt försöka "buda smart", men HUR gör man det?!

Huset ligger ute för 1295000, och vi har 1600000 att använda oss av (mer är vi inte villiga att betala för huset - det blir nästan för dyrt ändå om det slutar på 1,6!)!

Ni som gjort det här fler gånger än oss (som är förstagångshusköpare), hur har ni "lagt upp" budgivningen?

Se till att lägga bud då att den inte slutar på ett jämt hundra eller femtiotal. När ni närmar er slutet på budgivningen ger ni ett bud dom ger ett stort hopp uppåt ( har det höjts med jämna 20.000 lägger ni plötsligt 50.000 upp)
 
Jag hade budat så fort jag visste att jag ville ha ett hus. Det är inte alltid högsta bud som får huset, säljaren kan tex vara nöjd med priset och stoppa där. Så kommer vi göra när sambons hus säljs, får vi det bud vi har som startbud så gör vi affär. Vi är inte intresserade av att chansa på budgivning utan vill bara bli av med huset som stått tomt sen december 2012. Allt är igång i huset för att det inte ska riskera att förfalla, så vi betalar el, lån och övriga utgifter varje månad för ett hus vi inte kan bo i då det ligger för långt bort för oss.

Två kompisar la ut sitt hus för 1,3 miljoner och var öppen för budgivning. Det bokades in visning men några dagar innan visningen kom en spekulant och tittade. Ställde krav på att han kunde lägga budpriset om han fick huset inom en månad. De gjorde affär, och avbokade visningen och därmed även chans på ett högre pris. Risken hade varit att de även hade fått mindre bud och eftersom de redan köpt nytt hus så var de nöjda med 1,3 (huset i sig är värderat i 1,1 då de hade räknat med skambud så la de ett högre startbud än vad de hade räknat med att få)

@Sar Det är inte nödvändigt, samma kompisar som ovan budade 7 tusen över lagt bud och fick huset :D Mäklaren avrekommenderade att buda så lite över lagt bud i budgivningen men de stod på sig.
 
Jag hade budat så fort jag visste att jag ville ha ett hus. Det är inte alltid högsta bud som får huset, säljaren kan tex vara nöjd med priset och stoppa där. Så kommer vi göra när sambons hus säljs, får vi det bud vi har som startbud så gör vi affär. Vi är inte intresserade av att chansa på budgivning utan vill bara bli av med huset som stått tomt sen december 2012. Allt är igång i huset för att det inte ska riskera att förfalla, så vi betalar el, lån och övriga utgifter varje månad för ett hus vi inte kan bo i då det ligger för långt bort för oss.

Två kompisar la ut sitt hus för 1,3 miljoner och var öppen för budgivning. Det bokades in visning men några dagar innan visningen kom en spekulant och tittade. Ställde krav på att han kunde lägga budpriset om han fick huset inom en månad. De gjorde affär, och avbokade visningen och därmed även chans på ett högre pris. Risken hade varit att de även hade fått mindre bud och eftersom de redan köpt nytt hus så var de nöjda med 1,3 (huset i sig är värderat i 1,1 då de hade räknat med skambud så la de ett högre startbud än vad de hade räknat med att få)

@Sar Det är inte nödvändigt, samma kompisar som ovan budade 7 tusen över lagt bud och fick huset :D Mäklaren avrekommenderade att buda så lite över lagt bud i budgivningen men de stod på sig.

Visst går det men det hör nog till ovanligheterna att det lyckas.,.,
 
@Sar Det är inte nödvändigt, samma kompisar som ovan budade 7 tusen över lagt bud och fick huset :D Mäklaren avrekommenderade att buda så lite över lagt bud i budgivningen men de stod på sig.

Låter konstigt. Varför skulle man inte få höja med 7000? I den budgivning jag var med i nyss, (som jag för övrigt inte vann) så höjde både vi och andra med allt mellan 70.000 och 5000.
 
Visst går det men det hör nog till ovanligheterna att det lyckas.,.,
Hade en klasskompis som köpte gård så! Säljarna ville att någon skulle bo i huset på gården, och inte bara köpa stället för markens skull och låta huset förfalla (inte helt ovanligt häromkring). Vi kommer absolut resonera likadant den dagen vi ska sälja mina farföräldrars gård.
 
Sånt är alltid trist, men man lär sig en massa. Själv tappade vi de två första husen vi bjöd på men ligger som högsta bud på ett just nu och ägaren vill förhandla. (Dvs, se om vi kan lägga 50' till så har vi en affär.) Men vi har fått nys om ett ännu bättre, så den förste får hållas på halster några dagar.)
 
Vad tråkigt att det inte blev något.

Men ett framtida tips. Jag har precis köpt en gård, och vi fick det snabbt och smärtfritt utan budgivning eftersom vi la ett förhandsbud. Alla mina vänner som varit i samma sits sa att det är det absolut bästa sättet att gå tillväga. Vi höjde utgångspriset med 55 000 med förbehållet att vi skulle skriva kontrakt nästa dag eller så snart det gick. vi räknade med att priset kunde sticka iväg med ett par 100' om det blev budgivning.

Vi nämnde även att vi hade det klart med lånelöfte från banken och att vi i våran tur inte hade någon fastighet att sälja. Säljarna tog det och brydde sig inte om de övriga som ville lägga bud. De ville en snabb och okomplicerad affär, nu är det väl inte alla säljare som är så, de finns nog de som vill pressa ur minsta lilla extra peng oxå. Men för oss kändes det guld värt att slippa budgivningen (speciellt när vi redan förlorat två andra gårdar i budgivning)
 

Liknande trådar

Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
6 258
Senast: Presto
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 295
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp