Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Där är en ventil i panrummet (som inte ligner en ventil), men när vi luftade ut den kom det cirkulation i systemet. Då kunde vi också lufta ut elementen.
Först tände jag pannan och så öppnade jag ventilen till vattnet. Efter ungefär hundra år så kom det äntligen från röret som ska tala om att systemet är fullt och då gick vi in och Karin tog ett element som var lite värme i och började med det. Nästan alla element hade massa luft innan det kom vatten. Jag gick ut några gånger och fyllde pannan med ved och kollade vattnet.
Vi luftade alla element två tre gånger. Sen hittade vi någon sorts ventil uppe på ett av rören ute i pannrummet som det kom lite luft ur och sen så skruvade vi på något vred som egentligen reglerar hur mycket värme som ska in i huset och då pös det mer från den ventilen. Sen lät jag en kallvattenkran vara på tills det äntligen kom vatten ur den, brunt äckligt vatten som kom stötvis innan det kom klart i en fin stril. Sen så gick vi runt och luftade en gång till när vi kände att elementen började bli varma.
När Karin åkt hem så kollade jag pannan en gång till och gick sen och luftade en sista gång.
ja vatten är dyrt.
Att ha cirkulationspumpen på högsta är oxå en bra sak.
Du får kolla efter ett par timmar igen för det kan bubbla lite till efter ett tag.
Elementen ska vara riktigt varma när du luftar.
Ja, elementen kallnade fort dock, på måndagmorgon var det redan kalla. Men jag gjorde om proceduren på kvällen och då fick jag värme i några av elementen på övervåningen också!
Mitt element blev varmt på ovansidan men kallnade helt väldigt fort tyvärr, men innertemperaturen på nedervåningen pendlar mellan 18-21 grader beroende på vilken tid på dygnet det är.
I går morse så var elementen fortfande varma, likadant i dag. Men jag lär behöva fortsätta lufta, det tar lång tid att fylla systemet fortfarande trots att jag gör det varje dag för tillfället.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.