Hjälp! Vårtor på fingrarna, provat "allt"!

Zoya

Trådstartare
Min son, 10 år, har sedan drygt tre år två stycken vårtor på ett finger. En av vårtorna blir bara större och större och sitter så till att han ofta skaver i den på olika ställen så den gör ont och börjar blöda osv. De är fula och kompisarna retar honom för vårtorna, säger han är äcklig osv. :(

Vi har försökt med att fila (funkar dåligt för det börjar bara blöda och gör ont), vårtmedel av olika slag såsom Trans-Versal och den som heter Vårtmedel stark. Vi har provat Wartner (frysbehandling), men inget funkar! Vårtan bara växer och frodas.

Vårdcentralen vägrar göra något utan säger att de går bort inom sinom tid.
Nu har han även fått vårtor på fötterna, som gör ont när han går. Enligt personalen på apoteket så finns det oftast en "modervårta" som gör att man får fler vårtor. Jag misstänker att den stora på finget är en modervårta - och vi får inte bort den!

När man googlar så ser jag att det finns laserbehandling och frysbehandling som läkare gör, men enligt VC så gör man inget åt vårtor numera oavsett hur stora och besvärande de är. Kan det verkligen stämma? Hur länge ska han behöva gå runt och lida med de här vårtorna, de verkar ju inte direkt ha någon avsikt att ge sig av utan tvärtom så förökar de sig ju :(

Någon som har tips på vad vi kan göra eller vart vi kan vända oss?

Sv: Hjälp! Vårtor på fingrarna, provat "allt"!

Min son hade också vårtor i den åldern, fotvårtor som var jättejobbiga, bara på ena foten. Vi försökte också allt, ingenting hjälpte. Sen så var de borta helt plötsligt. Som jag förstår det så är vårtor ett virus och för att bli av med dem permanent så måste viruset jagas iväg av immunförsvaret. inte så uppmuntrande kanske....

För oss funkade frysbehandling ett antal upprepande gånger. Sedan har vi också använt vårtplåster som vi satt på fötterna.

Man kan gå privat och ta bort dem med laser.

Min äldsta son hade en riktigt besvärlig vårta på ett finger, som frysbehandlades flera gånger innan den till sist bestämde sig för att försvinna för gott.

Becur Vårtfri. Köps på apoteket.
Hade fotvårtor i flera år, inget hjälpte. Använde detta medel 4-5 gånger i somras och nu är vårtorna borta, puts väck. Kan säkert komma tillbaka, men nu kan jag gå igen utan problem :) Värt att prova, gör ju inte ont.
Frysa kan man göra via vårdcentral eller hudläkare, men det gör ont som tusan och jag gissar att man kan få känselproblem efteråt. Jag gjorde det på mina vårtor (som ju som sagt var under foten), ena försvann i några år, men återkom och andra blev kvar hela tiden.

Jag har haft en vårta under foten i snart 8 år. Jag har provat ALLT som apotek och hälsokost har att erbjuda, samt diverse "husmorsknep". Ingenting hjälper ens litegrann, oftast växer vårtan bara av behandlingen :cry: Trots att vårtan har lett till att jag har fått problem med både rygg och knä (jag går snett då den gör förjävla ont) tycker vårdcentralen inte "att det är så farligt" :rage:

Jag har nu fått tips om att själv skicka en remiss till hud, så det är mitt nästa steg. Fungerar inte det får det nog bli att betala en privat läkare...

Becur vårtfri alltså, det är nog den enda vi inte provat, det och silvertejp, som en kollega "tipsade" om idag :crazy:

Hej!
Min lilla kille hade en otäck vårta på höger tumme. Jag använde Vårtfri men det hjälpte inte.. de försökte fila vårtan men ack och ve det gick ju inte. Vissa vårtor är ju hårda, så var hans också. Jag blev tipsad om att sätta självläkande plåster på vårtan (kan köpas från apoteket, ser ut som hud) och vänta tills vårtan blivit mjuk och "öppnat sig" som en trasig krater. När vårtan blev mjuk och öppnat sig (ca 2 veckor) då körde jag Vårtfri.
Vårtan försvann!! Jag tror jag lade Vårtfti 2ggr. Enl förpackningen ska Vårtfri anv 1ggr/vecka.
Vårtfri är otroligt frätande så absolut inget plåster på när det används.
Man använder en tops.
Hoppas detta löser sig!

Min son hade en riktigt hemsk vårta under foten. Den var så stor och öm så stackarn hade svårt att stödja på foten tillslut. Vi testade allt möjligt utan minsta lilla resultat. Det där medlet "vårtfri" gjorde saken tusen gånger värre, fy vad hemskt det var.

Sen tipsade en kompis mig om kolloidalt silver. Så vi duttade lite sånt silvervatten på vårtan, dränkte in själva bomullsdelen av ett plåster och satte det där. Bytte 1-2 ggr om dagen. Efter en månad vad bortan puts väck! Inte ett spår av den.

Sen fick vår andra son två vårtor, en uppe på foten och en under. Vi gjorde samma behandling med lika gott resultat.

Är så olika vad folk vill tro om såna alternativa medel men på något vis funkade det för båda våra barn och vi är glada att dom blev av med vårtorna. Särskilt den som gjorde så fruktansvärt ont.

aha, sånt där kolloidalt silver har jag ju hemma, kanske ska prova det då, tack för tipset, just nu provar jag vadsomhelst känns det som...

Lite så kände vi med. Vi var envisa som bara den med det där silvret. Såg skillnad redan efter några dagar sen körde vi på så varje dag. Mot slutet använde vi sådant skoskavsplåster (compeed heter det kanske?) och satte en droppe silver på vårtan först sen på med plåstret som fick sitta till det trillade av.

Det där med "modervårta" upplevde vi med. När han blev av med den värsta under foten, den som nästan såg ut som ett blomkålshuvud och den satt riktigt riktigt djupt, då när den försvann var helt plötsligt de andra småvårtorna också borta trots att vi inte behandlat dom.

Visst var det du som hade en tråd om att du fick ingen hjälp på vc när din son hade problem med trång förhud? Din vc verkar av din beskrivning inte speciellt bra. Har du övervägt att byta vc eller om det inte går låta någon annan följa med barnet till vc? En man t.ex. pappan eller en äldre person t.ex. mormor kan ju få ett annat bemötande än barnets mor.

På min vc behandlar de vårtor med frysning, tror jag. Jag är osäker på vilken metod det var eftersom infon kom på bvcs föräldrakurs och det var inte aktuellt för oss just då.

Jo, visst blir det dyrt.

PM:a TRIX... tujatabletter eller något heter det... SJUKT bra... fick bort ink på häst å vårtor på egna fingrar å småvårtor runt en annan hästs mule...

Ja, det var jag och nej, de är inte så värst br apå den vårdcentralen. Jag ringde dock en annan VC innan jag startade denna tråd och fick svar direkt i telefon att "visst kan ni komma men vårtor åtgärdas inte nuförtiden, oavsett hur besvärliga de är". Så ja... :banghead::meh:

Det var faktiskt pappan som var med honom till VC angående både förhuden och vårtorna och inte jag. Vi har ingen möjlighet att skicka någon annan tyvärr (och vill inte heller :p ) men tror inte att det beror på vem som går dit med honom. Oftast är jag mer bestämd än pappan och ställer en hel del motfrågor om jag inte är nöjd med svaret jag får. Iblöand hjälper det och ibland inte.

mmm... men det kostar från 1000 kr/vårta och gång :(

Värt varenda krona. Speciellt om man blir mobbad för det. Frys/lasra bort dem på händerna iallafall.
Att frysa gör inte överdrivet ont och det rör sig om 30-60 sekunder eller något.

Värt varenda krona. Speciellt om man blir mobbad för det. Frys/lasra bort dem på händerna iallafall.
Att frysa gör inte överdrivet ont och det rör sig om 30-60 sekunder eller något.

Möjligt att det är värt det men för tillfället finns inga 3-6000 kr att lägga ut på sånt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 542
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama