Hjälp! Våra hästar har vart på rymmen och ätit B la helt korn!!!

sommarvind

Trådstartare
våra hästar har vart på rymmen och ätit en stor mängd av vårt egenblandade hönsfoder! I denna blanding ingår följande:

Havre
Helt korn
Gula ärtor
Värpkoncentrat
vetekli
hackad lusern

Vad gör jag?

Helt korn har jag lärt mig inte är alls lämpligt för hästar.:crazy: Ärtorna och värpkoncentratet har jag ingen aning om:confused:

Sv: Hjälp! Våra hästar har vart på rymmen och ätit B la helt korn!!!

Jag hade ringt och rådfrågat en veterinär så snart som möjligt dvs akut, i alla fall om det är mkt de har ätit.

Jag har absolut pratat med en veterinär.
Men anledningen till att jag skapade denna tråden var för att jag vill höra andras erfarenheter.

Enligt veterinär är det att avvakta. Fick tips om betfor och 1-2 dl parafinolja var.

Det är sprutdiarré från två av hästarna så antagligen är de de två stycken av mina 3 som har ätit. Ingen feber eller koliksymton.

Helt korn är ingen fara att äta egentligen, utan det är för att kärnan är för hård för att tugga som man måste krossa eller stöpa det.

Mina hästar äter stöpt, helt korn :)

Det är väl snarare hur mycket foder de fått i sig som är orosmomentet.

Det är 3 hästar och jag misstänker att det är två av dom som ätit, då dom har en väldig diarré.

Ni vet en sådan där normalstor fodertunna? En sådan var mindre än halvfull och de har dom delat på... dock åt dom inte riktigt allt för den var bottenfylld när jag uppmärksammade det hela.

Sedan vet man ju inte vem av dom som ätit mest.. men man kan ju hoppas att dom delat på det .. men även om dom gjort de så är de ju relativt mycket dom ätit..:crazy:

Du kan inte göra något alla mer än avvakta. Att de har diareé är ju bra för då lär de inte bli förstoppade!

det är väll så.. Jag går ut en promenad med gänget nu.

eller så har dom diaree för att dom är förstoppade (då är det bara löst som kommer förbi)

Hur har det gått?

jag har en som kommit ut o ätit helt korn i natt...:0:((. Säkert runt 6-8l. Än så länge verkar han ok o ungefär som vanligt går i hage ( m lite gräs) m de andra s vanligt...Men faran är nog inte över på ett par dygn då kornet väl blöyts upp o tas upp vartefter...? Risk f förgiftning? ngn som råkat ut f ngt liknande?? mkt tacksam för svar!

Om den inte fått kolik inom ett dygn så är det nog inget problem, det brukar visa sig ganska snabbt. de blir inte förgiftade av korn, men de kan få kolik om de ätit mkt och/eller är ovana vid det.

Tack! ja han verkar fortfarande ok.. -puh!!

våra hästar har vart på rymmen och ätit en stor mängd av vårt egenblandade hönsfoder! I denna blanding ingår följande:

Havre
Helt korn
Gula ärtor
Värpkoncentrat
vetekli
hackad lusern

Vad gör jag?

Det första jag skulle ha gjort är att söka anledningen till dom brister som föranlett att dom varit på rymmen. Det är faktiskt det grundläggande problemet,, det du söker svar på är den secundära skadan.

ehhh jo Coari det är väl en självklarhet!!?!

Det första jag skulle ha gjort är att söka anledningen till dom brister som föranlett att dom varit på rymmen. Det är faktiskt det grundläggande problemet,, det du söker svar på är den secundära skadan.

Eftersom den sekundära skadan kan vara livshotande så kanske det är dumt att börja snickra dörrar och lås och låta hästen stå obehandlad och dö i akut enterocolit.

Olyckan är ju redan skedd. Jag tror TS är medveten om bristerna som gjort att hästarna kommit åt hönsfodret och säkert sett till att det inte kommer hända igen. Ganska onödigt svar tycker jag.

Hur gick det med hästarna??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka