hjälp valpen skadad!

W

whyme

Min nya valp (som är alldeles sjövild) har skadat sig i helgen.

Han var hos min mamma när det hela hände, han har tydligen sprungit rakt in i en stol! med ögat.

Han visade inga tecken på smärta när det hela hände, det kom en droppe blod ur ögonvrån.
Han kniper ej med ögat, han kliar sig inte i ögat, han verkar se bra och han är precis likadan i sättet som innan olyckan, men...

Han har fått som en utbuknad i ögonvrån, och det rinner ur ögat litegrann.:(

Bilder:
13639538.jpg

13639536.jpg

13639537.jpg

Jag var inne på djurakuten idag och dom sa åt mig att tvätta med koksalt. Men jag har ej bokat tid ännu, det skulle jag göra om ett par dagar sa dem. Så...
Vet nån vad detta är?
Är det farligt?
Bör jag åka in direkt?
Har nån liknande erfarenheter, vad gjorde ni då?

:confused: :cry:

Sv: hjälp valpen skadad!

Vid cherry eye (körsbärsöga) syns en halvt ärtstor, röd "klimp" i inre ögonvrån och ibland, men inte alltid, förekommer ett litet tårflöde. Den röda svullnaden är en tårkörtel som normalt finns på baksidan av blinkhinnan men som fallit fram. Blinkhinnan är den halvmånformiga strukturen i inre ögonvrån. Den har oftast en mörk kant som gör att den inte alltid är lätt att se med det mörka ögat som bakgrund.

Cherry eye orsakas av en svullnad och inflammation i tårkörteln, i kombination med att den bindväv som omger körteln är svag och ger efter så att körteln glider upp mellan ögat och blinkhinnan. En onormal reaktion i det lokala immunförsvaret är den mest vanliga orsaken till inflammation i körtelvävnaden. Behandlingen är kirurgisk och inriktas på att återställa körteln till sin normala plats.

Cherry eye förekommer i första hand hos valpar och i högre frekvens i vissa raser. Bara i sällsynta fall uppträder det hos äldre djur.

saxar från skk anomalex

jaha.. ok... kan det ha utlösts av kollisionen med stolen då eller?

fan fan fan ...

Vad ska man göra nu då?

En veterinär bör kika på det, oavsett det är ett cherryeye eller inte.
Kan ju behövas salva och/eller antibiotika för att det inte ska bli infekterat om det nu är en skada.

När vi ringde veterinären i lördags fick vi beskedet att eftersom det inte är i själva ögat utan i kanten av ögat kan man avvakta och ta det lugnt.

När jag åkte in idag sa dem att jag kunde hålla rent med koksaltlösning och isåfall boka tid om några dagar om det ej blivit bättre.

Han lider inte iallafall och verkar se bra med båda ögonen

Det är ju din hund och har de rekommenderat att du ska vänta och du känner att det är rätt sak att göra, så väntar du.

Jag skrev bara vad jag skulle ha gjort..

Jag tycker också att det ser ut som ett cherryeye. Fast har han sprungit in i en stol så är det förmodligen endast svullet. Lyssna på veterinärens rekommendationer så ordnar det nog sig! Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 720
Senast: s957
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 791
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv