Hjälp! Vad vet ni om krubbitning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 506
T

Tola

Inatt så har min häst bitit tag i gallret och svalt luft! jag vet inte så mycket om krubbbitning och hade hoppats på att få info och tips på hur man kan motverka det!...

Jag och min kompis har en liten känska utav att det är av rastlöshet som han börjat med det. Han är oxå något utav matoman och han äter väldigt fort, vilket innebär att han ätit upp sitt när den andre hästen i stallet fortfarande äter. Kan det ha nått med saken att göra?

Snälla hjälp!

Sv: Hjälp! Vad vet ni om krubbitning?

han är förmodligen understimulerad. rids han tillräckligt och får gå ute i hagen flera timmar varje dag? de där med maten kan säkert vara en orsak oxå, kan ni inte ge mer grovfoder med lite sämre värden? alt. blanda ut med halm? eller skaffa en sån där pelletsboll med hål i och när hästen puttar på den så ramlar det ut några pelletar å gången, så han har något att göra hela tiden.

Han får gå ute mellan ca 5.00 - 20.00 om dagarna. Innan när snön föll så red vi inte på några dagar, men nu är vi igång igen.
Han är en fånghäst så det är viktigt att han inte går upp förmycket nu inför säsongen=/...

Han får gå ute mellan ca 5.00 - 20.00 om dagarna. Innan när snön föll så red vi inte på några dagar, men nu är vi igång igen.
Han är en fånghäst så det är viktigt att han inte går upp förmycket nu inför säsongen=/...

Rid ordentliga pass, gärna långa turer ut i skogen (1 timmes skritt på lång tygel i skogen är lika mycket hjärnstimulans som 45 min medelhårt dressyrpass i tex ridhus). Ge honom att äta, men försök ge han ganska proteinfattig kost så att han kan äta mer! Kanske halm så att han har att sysselsätta sig med ? Och låt han gå ute så mycket som möjligt, är ni oroliga för gräset så är "rasthage modell större" ett bra alternativ :)

Har själv en krubbitare och vad jag har kunnat läsa mig till så är väl dom senaste rönen att det beror på magen. Dom har tydligen hittat magsår på krubbitare när dom har obducerat. Det råder dock delade meningar fortfarande och ingen vet riktigt säkert.

Dock så har dom tydligen uteslutit att det beror på rastlöshet, snarare så är det mer stressrelaterat. Dom har tydligen lagt in olika saker för hästarna att pyssla med samt fri tillgång till stråfoder men det har inte hjälpt, hästarna har fortsatt att krubbitit.

Min egna tolkning på detta är att det är en obalans i magen som gör att dom krubbiter.

Ger min lillkille specialfoder för hästar som lätt får kolik men hittills har det tyvärr inte gett resultat, men på honom fungerar krubbitarremmen. Känns dock lite trist att man inte komma tillrätta med orsaken, men vad ska man göra. I stallet så fodrar dom fyra ggr om dagen så han har nästan fri tillgång till hösilage. Men det gör ingen skillnad!:(

Har själv en krubbitare och vad jag har kunnat läsa mig till så är väl dom senaste rönen att det beror på magen. Dom har tydligen hittat magsår på krubbitare när dom har obducerat. Det råder dock delade meningar fortfarande och ingen vet riktigt säkert.

Dock så har dom tydligen uteslutit att det beror på rastlöshet, snarare så är det mer stressrelaterat. Dom har tydligen lagt in olika saker för hästarna att pyssla med samt fri tillgång till stråfoder men det har inte hjälpt, hästarna har fortsatt att krubbitit.

Min egna tolkning på detta är att det är en obalans i magen som gör att dom krubbiter.

Ger min lillkille specialfoder för hästar som lätt får kolik men hittills har det tyvärr inte gett resultat, men på honom fungerar krubbitarremmen. Känns dock lite trist att man inte komma tillrätta med orsaken, men vad ska man göra. I stallet så fodrar dom fyra ggr om dagen så han har nästan fri tillgång till hösilage. Men det gör ingen skillnad!:(

Det är bra att ge betfor till krubbhästar! Det är mycket fibrer så det lugnar magen :) Man kan även blanda ner fimjölk! :)

Han får redan betfor och jag har provat att ge Mag/tarmbalans till honom men det gjorde ingen skillnad heller. Han tycker dock det här specialfodret är jättegott så det får han i vilket fall som hellst...

http://se.eggersmann.info/index.php?pageID=283&WPID=26&CID=3

Det ska skållas med varmt vatten ca 15 min innan fodring, blir som en gröt, innehåller linfrö och en massa annat. Enligt förpackningen ska dom ha det minst en gång/vecka, men han får så fort han har utsatt för lite påfrästning såsom lite hårdare pass eller när han har varit ute och åkt transport. Tänker oxå att det kanske tar tid att läka ett eventuellt magsår.:idea:

Såg oxå att Emin hade kommit med något nytt som heter GastroCell som tydligen ska vara för hästar med känslig mage, är lite nyfiken om det kan vara något..

*KNAPPLÅN*

Några av anledningarna till att hästar får magsår är dels för långa ätstop mellan grovfodergivorna men också att man fodrar hästen kraftfoder när magsäcken är tom. Hästen borde få möjlighet att äta grovfoder först en bra stund innan man serverar kraftfoder. Detta för att när kraftfodret kommer ned i den tomma magen förändrar den dels ph värdet och dels skvalpar det över magsyra i den körtelfria delen. När de äter grovfoder så täcks öppningen till den körtelfria delen av fodret och skyddar därmed vätsak från att skvalpa över. Kraftfoder är med andra ord en av des största bovarna i dramat och jag tror inte att det hjälper helt att ge ett kolikfoder om man fortfarande forar kraft i samband eller före grovfodergivan.

Det finns ett antal studier som visar att ökad grovfodergiva ger GENERELLT bra resultat om det är där problemet finns så att säga. Hästen får helt enkelt mer tid att sysselsätta sig med födosök. Men om problemet ligger i att hästen har magsår eller att den är stressad av en annan anledning såsom att den står inne för långa stunder eller inte har social kontakt så hjälper givetvis inte ökad mängd grovfoder.

Ville lägga till att många forskare tror idag att en krubbitarrem FÖRVÄRRAR situationen för hästen. Att krubbita utlöser endorfiner som är bla smärtlindrande. Djuren försöker i o med en beteendestörning klara den stressande situationen och har ett behov av att få utföra detta beteende. Att förhindra hästen från att utföra beteendet men att behovet finns kvar utlöser i sin tur ännu mer stress.

Mumin

Senast ändrad:

PM:a om du vill ha min 5p-uppsats om krubbitning. :)

jag tänkte skriva samma som super men hon har ju redan skrivit det! ^^

hästen är antagligen uttråkad/rastlös eller så har den bara snappat upp en dålig vana. Om han äter upp krafft fodret för snabbt kan du lägga ner en stor sten i krubban så han inte kan trycka i sig allting på en gång.

*KNAPPLÅN*

Några av anledningarna till att hästar får magsår är dels för långa ätstop mellan grovfodergivorna men också att man fodrar hästen kraftfoder när magsäcken är tom. Hästen borde få möjlighet att äta grovfoder först en bra stund innan man serverar kraftfoder. Detta för att när kraftfodret kommer ned i den tomma magen förändrar den dels ph värdet och dels skvalpar det över magsyra i den körtelfria delen. När de äter grovfoder så täcks öppningen till den körtelfria delen av fodret och skyddar därmed vätsak från att skvalpa över. Kraftfoder är med andra ord en av des största bovarna i dramat och jag tror inte att det hjälper helt att ge ett kolikfoder om man fortfarande forar kraft i samband eller före grovfodergivan.

Det finns ett antal studier som visar att ökad grovfodergiva ger GENERELLT bra resultat om det är där problemet finns så att säga. Hästen får helt enkelt mer tid att sysselsätta sig med födosök. Men om problemet ligger i att hästen har magsår eller att den är stressad av en annan anledning såsom att den står inne för långa stunder eller inte har social kontakt så hjälper givetvis inte ökad mängd grovfoder.

Mumin

Jag har nyligen börjat ge min häst foderjäst tillsammans med hans havre för att han var lös i magen, det har hjälpt och nu är han inte lös längre.
Däremot så är det första han får på morgonen havren + foderjästen, kanske man på något sätt skulle kunna ordna att han får äta hö en stund innan.
Men tänkte att såhär har vi ju gjort sedan han kom till det stället han står nu. Hur kan det komma sig att det blir så just nu?

Jag läste någongång för ett tag sedan om ett tips för glupska hästar. Det hette typ grov strå (inte säker) men iaf så skulle det tvinga hästen att tugga och inte bara svälja rakt av.
Någon som vet något om det?

Jag har nyligen börjat ge min häst foderjäst tillsammans med hans havre för att han var lös i magen, det har hjälpt och nu är han inte lös längre.
Däremot så är det första han får på morgonen havren + foderjästen, kanske man på något sätt skulle kunna ordna att han får äta hö en stund innan.
Men tänkte att såhär har vi ju gjort sedan han kom till det stället han står nu. Hur kan det komma sig att det blir så just nu?

Precis som hos oss människor uppstår inte tt magsår med det samma utan efter en tid av stressad mage. Hur lång tid det tar beror på från individ till individ. Om min häst skulle börja krubbita skulle jag ta honom till veterinär för en magundersökning.

Nu får inte min häst kraftfoder, han går på lösdrift i flock och har fri tillgång till stråfoder så jag räknar förhoppningsvis med att detta aldrig behöver inträffa, han boxvandrade och träåt i box innen jag fick honom. :eek: träätning kan vara ett första stadie till krubbitning.

Mumin

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 616
Senast: moonstruck
·
B
Ekonomi & Juridik Min bästa kompis har hamnat i en situation som är lite tråkig. Å jag skriver anonymt eftersom jag inte vill avslöja vem hon är:crazy:. I... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 470
Senast: Boj
·
Hästvård Hejsan! Jag fick ett mail utav min medryttare idag om att min häst har fruktansvärt ont i kroppen sin. Jag har alltid kollat rygg och...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: Molin
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och... 2
Svar
29
· Visningar
3 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka