Hjälp. Vad kan hostan bero på??

Z

Zareefa

I fredags när jag var ute och red började min häst hosta, ca 3ggr. Saktade av till skritt men hon ville bara fortsätta springa, så jag promenerade hem med henne. Hon hostade även ngn gång när vi gick hem mot stallet. Sen lördag så fick hon vila, hostade vid några tillfällen i hagen. Pratade med hon som haft morgonjouren söndag och hon berättade att hon hade hostat ngn gång inne i stallet på morgonen. Jag tog in henne igår och ryktade och då hostade hon till 2 ggr tror jag. Var i stallet hela kvällen igår och hon hostade då inget ute i hagen, inte heller då vi tog in dom för kvällen. Däremot nu på morgonen vare samma sak, hon som haft morgonjouren berättade att även idag hade hon hostat inne i stallet när hon kommit. Men visade inget nu när jag ledde ut henne i hagen. Hon är pigg och nyfiken som vanligt, äter maten som vanligt. De andra i stallet tycker hon verkar pigg som vanligt annars. Hostan låter torr, och andningen låter bra, inget bubblade. Lite småsnorig. Tempade henne idag, 37,4. Snälla hjälp mig, vad kan detta vara, och bör jag kontakta veterinär?:confused::confused:

Sv: Hjälp. Vad kan hostan bero på??

Infektion med största sannolikhet, håll koll på så att inte fler hästar börjar hosta. Om detta sker med några få dagars mellanrum, kan ni ha drabbats av hästhosta. Det är en luftvägsinfektion i de övre delarna, hästarna brukar insjukna med några få dagars mellanrum och sällan får de feber.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 444
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
24
· Visningar
2 537
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka