Hjälp, vad kan detta vara ? behandling?

emelienorberg

Trådstartare
Nu när jag tog in en av mina hästar så var hon ordentligt svullen i karleden, svullnaden är hård (tyder kanske på en inflamation ?? :/ )
hon är lite röd och irriterad i huden och den finns ett litet sår eller skav i karleden. Hon är inte halt och vi har både böjt, longerat på hårt och mjukt underlag utan att hästen haltar.

Hur ska jag behandla detta ?

jag har tvättat det och laggt ett spritomslag i väntan på att veterinären ska ringa upp, men eftersom jag vet att det kan dröja innan veterinären ringer upp så kastar jag ut en snabb tråd här.

Tacksam för snabbt svar.

Sv: Hjälp, vad kan detta vara ? behandling?

Jag skulle gjort som du har gjort med tvätt och spritbandage. Men ta tempen på henne. Veterinären kommer fråga dej om det.

Nu när jag gick för att göra ett nytt spritomslag så lyfte vi på hoven och började undersöka ordentligt med ficklampa.
Då får vi se att hon hade någon svart/vitt/grått klet mellan och på ballarna. Vi tvättade och petade bort allt och rengorde med sprit även där.

Kan denna svullnad i karleden alltså vara mugg ?

Såg att jag hade glömt att skriva det i tiidgare inlägg men jag har tagit tempen 2 ggr och den ligger normalt. Hon har ingen feber och är väldigt pigg och glad.

Jo jag tror också att det är det, men brukar de verkligen bli så där svullna och hårda i karleden när de får mugg ?

Måste bara skriva vad det var för nått.

Haha, jag måste vara sveriges töntigaste hästägare.
Det visade sig i alla fall att min lilla häst hade fått ett insektsbett i kalreden och det gjorde att hon började klia sig i karleden.
Kliandet och fukten ute gjorde att hon fick en lätt hudirritation (skrubbsår och svullnad, inflammation i huden) och när jag hade behandlat henne med spritbandage så torkades hennes hud ut lite yttligare. Så nu tvättar jag med vatten 2 ggr per dag och smörjer med Helosan 4 ggr per dag.
Svullnaden är nästan helt borta och rodnaden finns inte längre kvar. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 759
Senast: Piaff
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 923
Senast: Sirap
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
2 006
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 451
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka