Hjälp!! Vad har ni för erfarenheter av Ortho-flex westernsadlar??

Isabelle L

Trådstartare
Dela med er av erfarenheter och vad ni hört om ortho-flex westernsadlar!! är på väg att köpa en ev men har ingen erfarenhet alls av dom! ;) Denna är en semiquarterbom och ska passa många hästar säger säljaren, men semiq. är väl rätt smalt även om bomen flexar?? 15" i sitsen och passar ägaren som har stl 42 på byxor....? Ska ha sadeln på ponnysar och arabkorsningar så det är iofs bra om den inte är så lång!

Denna ska hon ha 5500 kr för med frakt och ska ha kostat 25 000 kr så det känns ju som en bra deal men man vet ju aldrig! ;) Så hjälp mig bli lite klokare... snabbt!! :D

Sv: Hjälp!! Vad har ni för erfarenheter av Ortho-flex westernsadlar??

Dom första ORTHO FLEX sadlar var valdig bra, jag tog hem en av dom tidigar model i A-Fork bom, rid distance, ranch work, rid in flera varmblod häster, aldrig non problem med "sore backs", sadeln sätt stadig.
Jag fick hör att efter Len Brown sålt sit föratag bliv det en andring i hans Flex Panels och hästerna börja få tryck sår!
Titta på under siden, om fleese stoppning är slittet under dom 4 flex panel pins då ska du inte köpa den.

ok tack för svar!! har inte möjlighet att kolla på den innan =( har du nån koll på vilket år ändringen skedde???? tyckte att det lät väldigt lurigt när hon beksrev den att om hästen är väldigt vid så att panelerna trycks utåt nertill så blir kanalen för ryggraden automatiskt mindre! =0 låter ju inget vidare direkt.... alltså att den blir takformad om hästen är bred typ... /\
Hade du valt en vanlig westernsadel istället???

Har ingen egen erfarenhet utan såg en på annons på Facebook. Det finns gamla trådar om du googlar ortho flex bukefalos. Är det den på fb du är intresserad av skulle jag nog dra öronen åt mig lite då lädret hade spruckit. Vad jag har fått höra är läder som spruckit i princip dött och bortom räddning. Men jag kan ha fel, någon som kan rätta mig??

ja, det var den! jag avstår dock den sadeln för den såg jättekonstig ut i bommen.. blir ingen sån sadel för mig nu när jag sett fler bilder! ;)

Min sadel är 16" i sitsen föresten! Så nu vet du det ^^ (tänk att jag faktiskt kom ihåg att kolla?! :D)

Haha :) perfekt tack!! Känns som sadlarna är väldigt olika! Din sadel är helt perfekt men övriga 16" har jag bara åkt omkring i känns det som ;)

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 343
Senast: sthu
·
  • Låst
Dressyr Jag ska precis köpa mig en dressyrsadel och står inför ett dilemma skulle man kunna säga. Jag vet inte vad för sadel jag ska välja...
Svar
18
· Visningar
2 239
Senast: gazira
·
Utrustning Nu har jag haft Ingdams ute.... Och den enda hoppsadeln han tyckte skulle bli riktigt bra var Passier Comet II... 19000 nästan. :eek...
16 17 18
Svar
346
· Visningar
23 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022