Hjälp, vad har min hund för färg?

Nirvana

Trådstartare
I sommar fyller min chihuahua 3 år (hon flyttade till mig när hon var 5,5 månader gammal) och pinsamt nog vet jag fortfarande inte vad jag ska kalla hennes färg. Problemet är att det står fel färg på stamtavlan och dessutom verkar hon vara typ ensam om att se ut såhär inom sin ras, men i andra raser är det vanligt förekommande. Hade hon t.ex. varit en cocker hade det varit enkelt, då hade hon varit blue roan and tan, men kan jag säga det eller blir det helt fel eftersom hon är en chihuahua?
Det uppfödaren har sagt i efterhand (efter att hon hade gått en färggenetikkurs) är att färgen heter ticking and roan, och efter att ha googlat det stämmer det med hundens utseende och det verkar även vara det övergripande begreppet man använder när man talar om färgen utan att man talar om någon viss ras, men använder man det uttrycket i Sverige? Hittar endast engelska sidor när jag söker på det.

Finns det någon som kan hjälpa mig reda ut det här? Egentligen spelar det inte så stor roll vad färgen kallas men jag har hakat upp mig och hade uppskattat om någon kan tala om hur det ligger till så jag kan släppa det sen. :angel:

Slänger in några bilder också.
IMG_20160410_234237_zpsrrpetlxv.jpg

DSC_0309_zpsrccbqjpo.jpg

DSC_0261_zpsuo3qopwa.jpg
 
Är en förälder merle?

Nej, en är brun och en är black and tan. Min är registrerad som blue merle, men hon borde ju inte kunna vara det med de föräldrarna (om jag har fattat det rätt), och dessutom uppförde sig hennes färg på ett annat sätt. Hon föddes svart/vit, när hon var ett par veckor kom hennes tan-tecken och när hon var cirka 8 veckor blev det vita väldigt ljust grått. Det grå mörknade sedan långsamt fram till hon var en bra bit över ett år.
 
Skicka in ett färg dna test till usa :idea:
Kan en annan hane varit framme?
Kan inte riktigt färggenetiken på vavva men black and tan borde vara dominant,merle är en omöjlighet om inte en förälder är det,så något fel är det.:confused:
 
Nej, en är brun och en är black and tan. Min är registrerad som blue merle, men hon borde ju inte kunna vara det med de föräldrarna (om jag har fattat det rätt), och dessutom uppförde sig hennes färg på ett annat sätt. Hon föddes svart/vit, när hon var ett par veckor kom hennes tan-tecken och när hon var cirka 8 veckor blev det vita väldigt ljust grått. Det grå mörknade sedan långsamt fram till hon var en bra bit över ett år.

Den bruna kan ha dold merle om jag kommer ihåg rätt. Både gula och röda hundar kan ha det dolt.

Hon är en merle,
 
TS har du FB? Finns jätteduktiga uppfödare där och du söker på Chhuahua Sverige.

Vi vill gärna ha svar på färgen här om du frågar där.
 
Nej, en är brun och en är black and tan. Min är registrerad som blue merle, men hon borde ju inte kunna vara det med de föräldrarna (om jag har fattat det rätt), och dessutom uppförde sig hennes färg på ett annat sätt. Hon föddes svart/vit, när hon var ett par veckor kom hennes tan-tecken och när hon var cirka 8 veckor blev det vita väldigt ljust grått. Det grå mörknade sedan långsamt fram till hon var en bra bit över ett år.
Färg på mormor-morfar, farmor -farfar?
 
Visst är hon merle men var kommer det ifrån? Merle brukar inte vara recensivt.

Läste snabbt nu att om en röd och merle paras så kan den röda dölja merlefärgen och samma gäller med gul.

Så jag skulle gissa på att det då skulle kunna komma långt bak i stamtavlan med?
 
Skicka in ett färg dna test till usa :idea:
Kan en annan hane varit framme?
Kan inte riktigt färggenetiken på vavva men black and tan borde vara dominant,merle är en omöjlighet om inte en förälder är det,så något fel är det.:confused:
Jag litar helt på att det är den påstådda hanen som är far till henne. uppfödaren var själv helt chockad över hundens utseende och tyckte det var jobbigt att det hade fötts en "blue merle" valp hos henne. Jag hade själv aldrig köpt en valp från någon som medvetet avlar fram blue merle-chihuahuor då jag tycker att sådan avel är oseriös.
 
Jag litar helt på att det är den påstådda hanen som är far till henne. uppfödaren var själv helt chockad över hundens utseende och tyckte det var jobbigt att det hade fötts en "blue merle" valp hos henne. Jag hade själv aldrig köpt en valp från någon som medvetet avlar fram blue merle-chihuahuor då jag tycker att sådan avel är oseriös.

Det är inte så ovanligt som folk tror att det poppar ut en merle unge bara så där. Det händer oftare än man tror.
 
Och jag som älskar merle hundar ser inget problem med det så länge man håller sig till att bara en förälder är merle.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 628
Senast: Sebastian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 669
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp