HJÄLP vad har min häst?

A

aaplockplack

Jag har ett brunt halvblodssto som jag nyligen köpt. Hon kommer från Holland.

Nu går hon på bete dygnet runt och hon har fått bölder/ myggbett över hela kroppen. Detta måste väl vara pga all mygg och knott eller hur? Vad är bäst mot sånt? Jag köpte Renons å det funkade inte speciellt bra.
Jag vill inte använda Switch pour on eftersom det är så mkt kemikalier i det.

Sen kliar hon av sig manen och svansen. Svansen var nött redan när hon kom. Beror det på eksem, solen eller någonting annat? Hon har runda kala fläckar på sidan av svansen, och som stubb i mitten av svansen...

Hon är avmaskad med ivomec-liknande och jag har tvättat svansen 2 ggr med Hexocil och manen 1 gång, än så länge men jag har inte hunnit se något resultat.

Har aldrig haft hästar med sånna problem tidigare så jag känner mig helt "lost"

Snälla hjälp och kom med tips på produkter som fungerar!
 
Sv: HJÄLP vad har min häst?

Det låter som sommareksem. Jag skulle ta ut en veterinär för att få veta säkert och för att få lite råd. Flugtäcke/eksemtäcke är bra.
 
Sv: HJÄLP vad har min häst?

Hej! Din ponny har nog sommareksem, man kan inte veta om det beror på flugor, sol elelr gräset. Min ponny har också eksem, så jag smörjar henne varje dag med helosan salva och iblnad en annan salva, Aloe Vera Gel. Någon gång i veckan blöter jag också ne rmanen och smörjar henen med baby olja. Eksem elelr flug täcke är bra, har själv ett flugtäcke som skyddar mot solen. Men jag varnar dig, min ponny fick jätte mycket skav av flugtäcke, så att det nästan blöder.
 
Sv: HJÄLP vad har min häst?

Har en nordsvensk som också får extremt mycket sommarexem.. Hon tål inte knott, mygg och andra stickande insekter utan får stora bett som svullnar upp, sen kliar hon dem så det blir sår... Efter vintern har hon en jättefin lång man som sedan klias av helt under sommaren, tyvärr..Även svansroten kliar hon upp så det blir stora sår. Har verkligen provat allt, men ingenting verkar hjälpa henne! Det enda jag kan göra för att underlätta är att smörja henne med helosan sol för att skydda såren..sen har hon stallet i hagen och hon kan gå in och ut som hon vill om dagarna. Hon står inne mestadels på dagarna, går bara ut kortare stunder för att beta. Där är ju svalt och skönt inne i stallet o mindre insekter..

Tyvärr är det nog så att man får lära sig att leva med detta...
 
Sv: HJÄLP vad har min häst?

Stackaren!
Jag hade låtit vet. kolla på det.
 
Sv: HJÄLP vad har min häst?

Hade ett flb som fick "småbubblor" över hela kroppen på sommaren. Dessa berobbe nog på flugfäna för då hon fick på sig flygtäcke försvann dessa helt. Så flugtäcke rek jag oxå!

Har ingen erfarenhet ang manen/ svansen men tycker oxå det låter som någt exemlikn, så exemtäcke kanske skulle vara ännu bättre.
 
Sv: HJÄLP vad har min häst?

inspir skrev:
Hade ett flb som fick "småbubblor" över hela kroppen på sommaren. Dessa berobbe nog på flugfäna för då hon fick på sig flygtäcke försvann dessa helt. Så flugtäcke rek jag oxå!

Har ingen erfarenhet ang manen/ svansen men tycker oxå det låter som någt exemlikn, så exemtäcke kanske skulle vara ännu bättre.
Skabb / man- och svansätare? :eek:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Kellie
·
V
Hästvård Behöver lite råd och tips nu. Har köpt en shettiskorsning som sällskap till min andra häst. Förra ägaren sa att hon hade exem, och jag...
Svar
2
· Visningar
1 009
Senast: krambanan
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 432
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp