Hjälp vad gör jag nu?

C

crazy

Använder min videokamera till att fota bilder...nu är det som så att kameran har passerat den magiska gränsen på 9999 bilder och börjat räkna om från början igen.

Har bilder inlaggda på datorn som ej går att överföra till CD pga av fel i programmet.Alla bilder med nummer upp till 1500 har jag döpt om för hand till andra namn...tänkte att datorn kanske inte tar emot när det är samma nummer igen.Men men jag kom inte så långt med den idén ändå.

Jag kan kanske ha missat någon bild någonstans med låg siffra...men kan det finnas någon annan anledning till varför jag inte kan överföra bilderna nu?Har funkat helt utan problem innan...tills den klev över den magiska gränsen och började räkna om.Jag tycker jag har kollat nummerna på bilderna noga...men inte ska jag behöva döpa om ALLA bilderna?De nya bilderna i kameran går väl till 400.

Någon duktig person som begriper sej på det här?
 
Sv: Hjälp vad gör jag nu?

Om du inte lägger bilderna i samma mapp så går det bra att dom heter samma namn.
Om det är det som är felet brukar det ju dyka upp ett meddelande om att det redan finns en fil som hete så.
Vet inte hur det är i andra operativsystem, men i Windows XP kan du markera flera filer, högerklicka "byt namn" på den första, och klicka enter, och alla bilder tilldelas då samma namn, efterföljt av en siffra, t.ex:
bilden
bilden (1)
bilden (2)
bilden (3)
osv...
Jag vet inte riktigt om det var detta du var ute efter?
 
Sv: Hjälp vad gör jag nu?

Jag har fått döpa om bilderna en och en för hand.Fast jag har windows XP...gjort som du säger...men den döper inte om resterande bilder själv utan jag måste döpa om dem en och en.Så nu nöjde jag mej med att döpa om upp till 1500 bilder(jäkla jobb)...

...eftersom jag tänkte att kameran ändå börjat om på räkningsskalan och tänkte då att jag inte behövde ändra namn på de resterande bilderna än eftersom kameran inte kommit så långt än i räkningen på de nya bilderna.

Problemet är att nu när jag vill ha in mina nya bilder ifrån kameran så tar datorn inte emot dem av någon anledning.

För att få in bilderna från videokameran så får jag gå via "Den här Datorn"...men nu kan jag inte längre få in bilderna i datorn.De kommer inte upp så som de gjort innan.Bilderna finns i kameran men går alltså inte att föra över längre....sedan kameran började räkna om.

Hm beskriver jag så nån kan begripa vad jag menar måntro?? :confused: :D
 
Sv: Hjälp vad gör jag nu?

Vad menar du med att dom inte går att föra över? Vad händer när du försöker?
Kommer det upp något meddelande, eller händer det absolut ingenting?
 
Sv: Hjälp vad gör jag nu?

Finns ett extremt enkelt sätt (Tycker jag i alla fall)

I exempelvis ett väldigt bra program som heter Irfanview www.irfanview.com så kan du göra en lista på alla bilder du vill ändra namn till (De behöver inte ligga i samma katalog) och sen ge den ett namn typ Bilder ### (Där ### är siffrorna så en första blir Bilder 001. Det går även starta från en viss siffra)

Då sparas alla bilderna i en viss målkatalog och du kan även direkt beskära och andra saker automatisk när den gör det.

Med det bilder jag enbart har på datorn (ca 2500 st) har jag gjort så fast det ligger i olika kategorier.

Så ta du en kategori och sen lägger du in de bilder i en lista och sen ge den ett bas namn som passar och vad det ska sparas så fixar den det. DU kan välja om bilderna ska kopiera eller bytas ut.
 
Sv: Hjälp vad gör jag nu?

Jag går ju via "Den här Datorn" som jag alltid gjort och ska göra för att få upp bilderna...kommer och får upp "flyttbar disk" så som det ska vara och klickar mej vidare och får upp mappen 100JVCGR...där bilderna ska finnas...och sedan händer inget alls.

Normalt sett får jag ju upp alla bilderna och kan då överföra dem...välja mapp eller ordna en ny.Men jag får inte ens upp bilderna.Inget meddelande och inget timglas som visar att den håller på att ta emot.

Alla bilder ligger givetvis fördelade på olika döpta mappar...och som sagt upp till 1500 bilder är omdöpta till nya korta namn tex g1,g2 osv (brist på fantasi).Eftersom de nya bilderna i kameran inte uppgår till det antalet bilder...så är det underligt att datorn inte tar emot dem.Eller måste jag verkligen döpa om alla bilder fast att de bilderna med högre nummer inte alls har samma nummer som dem i kameran?*blir snart tokig*

Får väl testa Labans tips och se om man kan bli något klokare på det här.Men jag har säkert missat något enstaka nummer någonstans fast att jag tycker att jag varit noga.
 
Sv: Hjälp vad gör jag nu?

HEJA LABAN!DET FUNKAR!!! :bow: :bow: :bow:

Tack till er andra också som försökt komma på idéer! :bow:
 
Sv: Hjälp vad gör jag nu?

crazy skrev:
HEJA LABAN!DET FUNKAR!!! :bow: :bow: :bow:

Tack till er andra också som försökt komma på idéer! :bow:

Trevligt att det fungerar, fast hade varit :confused: om det inte hade gjort det eftersom det är så jag själv kör med mina kort :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp