hjälp, vad ge till unghästen?

katarina_dacke

Trådstartare
Har en unghäst korsning halvblod/nordsvensk.
Just nu får hon ca 12 kg hö på ett dygn,
1/4 dels kilo avelpellets morgon och kväll så 1/2 kg per dag.
har saltsten i boxen.

Hon är inte smal men inte fet utan lagom hull.
Har börjat rida henne lite smått men än så länge är hon pigg och framåt, förutom att hon självklart blir trött efter en stunds ridning, både mentalt och fysiskt. hon är 3 i sommar. arbetas max 3-4 dagar i veckan

Har lite dåligt kött på benen dock har jag haft flera unghästar och de har inte fått annant än det jag skriver heller, dessa har även de varit fina i hull och hår.
Men sen blir man lite nojjig och ser vad många i andra i stallet stoppar i sina hästar och jämnför jag med dem så får min väldigt lite.
Dock är det inte någon jätteskillnad på dessa hästar, en del är unghästar, andra hobbyrids och några tävlingsrids. självklart förstår jag att en tävlingshäst behöver mer kraftfoder än de andra.
men det verkar som om alla nu förtiden ger sina hästar mycket kraftfoder.. eller har jag helt fel?

Har haft eget stall innan, det var först i sommras jag började med ha hästen inhyrd i annat stall.
ge mig gärna förslag på vad ni hade gett denna hästen.

Sv: hjälp, vad ge till unghästen?

Vet du om det finns en analys på grovfodret i stallet?
Finns det, så har nog de flesta räknat ut en balanserad foderstat åt sina hästar :)

Men sen blir man lite nojjig och ser vad många i andra i stallet stoppar i sina hästar och jämnför jag med dem så får min väldigt lite.
Dock är det inte någon jätteskillnad på dessa hästar, en del är unghästar, andra hobbyrids och några tävlingsrids. självklart förstår jag att en tävlingshäst behöver mer kraftfoder än de andra.
men det verkar som om alla nu förtiden ger sina hästar mycket kraftfoder.. eller har jag helt fel?
De flesta människorna kan inte se på en häst ifall den mår bra eller inte bara sådär. Ett tränat öga gör det däremot. Det är just därför som foderstaterna togs fram, just för att det är så enkelt att beräkna ifall hästarna får i sig allting de behöver då.

En normal häst överlever och ser bra ut på bara grovfoder, ifall grovfodret är tillräckligt bra. Tyvärr är det oftast så att proteinhalten i grovfodret inte är tillräcklig, vilket gör att man måste fodra upp med kraftfoder för att få i hästen tillräckligt.

Utan en analys på grovfodret du ger till din häst finns det ingen som kan säga ifall den får i sig tillräckligt mycket. Men är hästen blank och fin i pälsen, samt har en bra topplinje så torde det vara så att din häst får i sig allting den behöver.

tack för svar,
Ja hon ser fin ut både i päls och hull. verkar vara en välmånde häst. Har faktiskt aldrig haft analys på mitt grovfoder utan gått mycket på hur hästen ser och om den verkar pigg och fräsch.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama