Hjälp! Vad är detta?

E

enanna

Mitt fyraåriga sto har detta på spenarna. Det känns som hudknölar/klumpar/utväxter. Något som vet vad detta är?:confused:

20110616464_153163225.jpg

20110616463_153163373.jpg

Sv: Hjälp! Vad är detta?

Ser ut att vara smutsklumpar, har du provat att pilla bort dem? Stona brukar få smuts mellan spenarna och man bör pilla bort det då det gärna kan bli lite "svampigt"

Håller med, ser ut som typisk smuts. Kan sitta ganska hårt om det fått gona till sig ett tag. Prova att tvätta juvret. Ljummet vatten och mild tvål (lactacyd t ex). Låt verka en stund, skölj, upprepa. Då märker du om det är ingrodd smuts eller något annat.

Funkar det verkligen? Jag tycker det brukar vara så hårt och fett så jag har alltid tvivlat på att tvätta fungerar. Jag pillar alltid bort det med fingrarna ibland när det sitter hårt så får man dra lite för att få bort det. För övrigt tycker jag också att det ser ut som smuts.

Jodå, tvätta fungerar. I värsta fall kan man kanske få ta till något mer fettlösande, vet de som använt oparfymerat diskmedel, men de gånger jag tvättat har det räckt med lactacyd/liknande, men att det får verka en stund så smutsen blir mjuk.

Men är ju väldigt olika hur lortiga de blir där, och säkerligen i hur lätt/svårt det är få bort det med.

Lika löser ju lika, så jag skulle testa att "tvätta" med barnolja. Du får nog gnussa lite men det ser helt klart ut som smuts.

Håller med dom andra som skrivit här att det är smuts. Min pålle bara ÄÄÄÄLSKAR när jag pillar bort klumparna mellan hennes spenar. Mulen blir lång som på en tapir...:love:

Det där låter som en intressant ide.
TS jag skulle nog prova att rida hästen lite lagom svettig så att det blir fukt under kakorna. De bör då vara avsevärt lättare att plocka bort.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: skogaliten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10