Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Hagens_Zorba

Trådstartare
Usch.. Jag är förtvivlad och förvirrad och vet inte vad jag ska göra :/
Jag har köpt en kattunge. Ja, se bilden.
Jag skrev papper och betalade handpenning.
Vi skrev att jag skulle hämta honom 11 sep, och att allt skulle vara klart enligt svearks regler. Jag tog ledigt från jobbet veckan efter, har köpt alla grejer och bokat om alla möten etc så allt står klart.
I måndags (5 dagar innan jag ska hämta) ringer uppfödaren och säger att hon inte kan ta hans andra spruta grundvaccinering föräns 16 sep, men att jag kan hämta honom ändå och vaccinera honom själv men att hon betalar den.
Ok tänkte jag, jag var ju så inställd på allt och hade ju som sagt fått ledighet den veckan så det var väl inget stort problem för mig.

Men, så idag ringer hon och säger att stamtavlan verkar bli sen också, och idag när hon pratat med sveark så säger dom att man inte får göra så, katten måste vara grundvaccinerad hos uppfödaren, och det var ju det vi skrev papper på. Hon har sökt dispans, igår, men jag vet inte hur lång deras handläggningstid är? Måste ju få svar imorrn eller senaste fredag.

Alltså, längtan är en grej.
Varit sjukt inställd på detta och byggt upp hela mitt liv runt den lilla katten, har velat ha en i hela livet och räknat dagar i flera veckor, så kommer baksmällen när det är 3 jävla nätter kvar.

Men jag måste ju stå ut. Det stora problemet blir ju förlorad arbetsinkomst.
Jag kan ju inte vara ledig en vecka och gå omkring och skrota, för att sen få hem katten och då börja jobba på en gång, det är inte schysst mot katten heller. Och det är ju lite svårt att bara "byta" ledighets vecka på jobbet med några dagars varsel :grin:
Det blir isf mer förlorad inkomst för mig än vad katten kostat mig.

Vi har ju skrivit papper på att han ska vara dubbelvacc 11 sep.
Har ingen lust att bråka med uppfödaren heller och riskera att förlora katten.
För samtidigt var jag ju med på att jag skulle vacc honom själv sista sprutan.

Vad kan man göra?
Vet ngn hur lång tid detta brukar ta för sveark?
Kan tillägga att anledningen till att hon inte vaccinerade dom tidigare var att hon låg i lunginflammation.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Stamtavlan behöver du inte ha, katten kan levereras utan den. Man får då med ett intyg där det står att katten är under registrering och sen kommer stamtavlan senare. Vaccinationen är ju inget SVERAK har med att göra, det är ju uppfödarens sak. Blir man sjuk så blir man sjuk. Lite svårt att göra nått åt. Även om jag förstår att det är surt för dig.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Jag förutsätter att hon har ett intyg från sin klubb att stamtavla är beställd. Det övriga borde ni kunna lösa på något praktiskt sätt er emellan om katten har åldern inne för att få skiljas från mamman. Du kan väl t ex vara kattvakt tills vaccinationen är gjord och ni fullföljer köpet då.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

När jag var och kastrerade min kille tidigare i sommar så sa vet. att han inte behövde den andra grundsprutan iom att han fick den första innan han var 12 veckor. Hon hade kollat upp det samma dag efter som jag frågade om det.
Nu minns jag ju inte exakt vilket märke på vaccinet det var men det borde ju inte spela ngn roll.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Det låter konstigt. Så en katt som vaccas vid 11 veckor behöver en spruta, en som vaccas vid 14 veckor behöver två?
Brukar annars vara tvärtom; vaccinerar du tidigt kan det krävas tre.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Oh jo, det spelar roll. Säljs kattungen med bara en spruta bryter uppfödaren mot SVERAKs regler.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Är hon registrerad uppfödare i sverak ska katten vara:
- minst 12 veckor gammal innan den flyttar till ny ägare
- registrerad (stambokförd) och att stamtavla överlämnas till ny ägare
- veterinärbesiktigad
- intyget, som överlämnas till ny ägare, får ej vara äldre än 7 dagar
- ID-märkt
- grundvaccinerad mot kattpest och kattsnuva - intyg överlämnas till ny ägare

Är inte katten de bryter hon mot sveraks regler. Man får inte sälja en katt som inte är ovanstående. Har uppfödaren ej fått stamtavlan skall ett intyg utfärdas av uppfödarens kattklubb att kattungen är under registrering.

Har ni skrivit ett avtal att katten ska hämtas ett visst datum och hon vill skjuta på de så gör hon ett kontraktsbrott..
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Du verkar vara inne på mitt spår/förstått situationen.
Jag förstår också att det innebär att man bryter mot reglerna.
Vad blir påföljden för det?
Kan man som nån skrev vara kattvakt i 5 dar o sen slutföra köpet?

Det är ju det jag känner, det är ju ett brott mot det vi skrivit i kontraktet.
Eftersom vi skrev att han skulle vara grundvaccinerad tog jag för givet att hon höll koll på datumen.

Intyget, är det vet. intyget du pratar om då?
För det ska han göras imorrn, då måste jag ju ändå få honom inom en vecka = han hinner ändå inte grundvaccineras :confused:

Usch, är bara så lessen och besviken.
Vet inte vad jag ska göra åt ledigheten jag tagit också..
Kan omöjligt ta en vecka till.
Och kommer reta gallfeber på mig själv nästa vecka att gå omkring o bara göra ingenting när jag borde va på jobbet.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

När tog hon första vaccinationen på katten? Om jag inte minns helt galet (kan bero på olika fabrikat) ska det mellan spruta 1 och 2 vara 3 till 4 veckor emellan. Har alltid sett till att mina kattungar vaccineras då de är ca 8 veckor och ca 11 veckor.

Veterinärintyget ska inte vara äldre än 7 dagar... och varför ska hon besikta dem nu om de inte är "klara":confused: Är det bara din katt som inte är vaccinerad eller är de flera i kullen som är ovaccinerade?
Om jag var i din sits skulle jag prata med SVERAK och berätta detta även med uppfödarens kattklubb. Hon kommer få en tillsägnelse och i värsta fall kan uppfödaren bli utesluten att kunna regga kullar. Det är iaf de jag hört.

En dum fråga är det uppfödarens första kull eller har hon haft flera? Har hon haft flera bör hon veta att de bryter mot sveraks regler.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Han tog första 26 aug, så 16 sep (5 dgr efter jag skulle hämtat honom) är det 3 v.

Hon hade ju räknat med att jag skulle hämta han den 11 så hon tänkte väl att hon skulle vet besiktiga just honom innan. Alla vaccineras samtidigt men bara jag som har tingat. De övriga ska hämtas veckan efter, men vi hade väl redan skrivit papper innan hon kom på att hon var sen med vaccinationen.

Det är hennes första kull. Och jag vill ju inte bråka eller så, vill inte ha nån annan katt :cry:
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

om det är hennes första kull så ska du verkligen tala om att de hon tänker göra strider mot sveraks regler.
ID-märkning gör man i samband med spruta 2, det blir billigare då. Så frågan är om katten ens är id-märkt:crazy:

Förstår att du inte vill bråka med uppfödaren men hade jag tabbat mig så grovt hade jag sänkt priset:crazy: men de är jag de...
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Ja jag vet inte det här är bara det svar jag fick av DV efter att hen kollat. Med vilken instans hen kollat vet jag tyvärr inte. Nu handlar det om en riktig byablandning så den är inte stamboksförd:D Men jag tycker att det borde ju inte vara någon skillnad, katt som katt.
Till saken hör att den DV som gav den första sprutan alldrig sa ngt om en andra heller, eller en tredje.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Ja jag vet inte det här är bara det svar jag fick av DV efter att hen kollat. Med vilken instans hen kollat vet jag tyvärr inte. Nu handlar det om en riktig byablandning så den är inte stamboksförd:D Men jag tycker att det borde ju inte vara någon skillnad, katt som katt.
Till saken hör att den DV som gav den första sprutan alldrig sa ngt om en andra heller, eller en tredje.

Tycker det låter som en okunnig veterinär:crazy: 2 sprutor är alltid grundvaccineringen och 3 st kan behövas om man av någon anledning måste ta den tidigare än 8v tex 6v.
Varför man ta grundvaccineringen i 2 sprutor beror på att vid första har kattungen antikroppar kvar från sin mor som kan göra att kattungen ej får fullgott skydd..
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Besiktningsprotokollet ska vara mex 7 dagar gammalt. Isf tvingas hon besiktiga två gånger.
Kom ihåg kolla datum på det när du får hem katten!
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

ID-märkning gör man i samband med spruta 2, det blir billigare då. Så frågan är om katten ens är id-märkt:crazy:
.

Id märkningen kan man väl göra när man vill? Sen att det är praktiskt att göra det vid andra vaccinering då oftast även vetbesiktning brukar ske. Samt man även ser till att ha stamtavlor med sej så det blir infört i den.

TS Jag tycker dock att du ska vänta med att hämta kattungen tills den är dubbelvaccinerad. Hämta den på helgen om du är helgledig så blir det några dagar som du kan kolla till den.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Id märkningen kan man väl göra när man vill? Sen att det är praktiskt att göra det vid andra vaccinering då oftast även vetbesiktning brukar ske. Samt man även ser till att ha stamtavlor med sej så det blir infört i den.

TS Jag tycker dock att du ska vänta med att hämta kattungen tills den är dubbelvaccinerad. Hämta den på helgen om du är helgledig så blir det några dagar som du kan kolla till den.

Bara lite mer info: Den ska göras innan leverans. Alla ungar reggade i SVERAK ska numera säljas id-märkta.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

När jag var och kastrerade min kille tidigare i sommar så sa vet. att han inte behövde den andra grundsprutan iom att han fick den första innan han var 12 veckor. Hon hade kollat upp det samma dag efter som jag frågade om det.
Nu minns jag ju inte exakt vilket märke på vaccinet det var men det borde ju inte spela ngn roll.

Tvärtom. Är kattungen "större" räcker det med en spruta på vissa vaccin (vissa levande vaccin, avdödat är alltid två). Dock tror jag rekommendationerna på alla är två sprutor oavsett och det är också vad sverak kräver som grundvaccination.

Hursomhelst, uppfödaren i det här fallet sitter ju en aning i klistret. Jag hade aldrig levererat en kattunge utan allt iordning (och dispens från id-märkning och bes.intyg tror jag inte sverak kan tänka sig att utfärda heller). Får man inte ihop det får man väl se till att någon annan åker med kattungarna till vet, alt. bita i det sura äpplet och ersätta köparen för problemen som uppstår med försenad leverans...

Jag bokar aldrig in levarans av mina förrän vi varit hos vet första gången, man vet aldrig vad som kan dyka upp där :crazy:. I vissa fall har köparna på egen risk bokat resan för att hämta i god tid (jag säljer ju ofta med flygavstånd), men annars håller jag kvar ungarna här tills de får tag på lämplig resa.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Hon vet att det är fel och ska inte göra så med dom andra, det var ju bara att vi skrev den 11 sep och hon måste kommit på det försent..

Om jag får vänta på honom skulle hon gå ner en 500hunka i pris.
 
Sv: Hjälp! Vaccinationsproblem, får inte hem katten

Håller med dig.
Dom ska enligt henne imorrn svara på om vi får dispans eller ej, dom hade ringt henne igår kväll o frågat om jag hade andra katter så dom håller ju iaf på med ärendet.

Om vi får dispans ska hon id-märka och vet besiktiga lör morg innan jag hämtar honom.
 

Liknande trådar

Övr. Katt hej alla. det är så att vi funderar på en ny katt nu när vi fått avliva vår älskade kissen:cry: men det känns så hemskt tomt och hunden...
2
Svar
20
· Visningar
3 107
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp