Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Linaaa

Trådstartare
Har ett femårigt varmblod (ej travtränad) som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, dels verkar hon inte hitta rytmen i traven så det blir mest passgång, dels flänger hon väldigt med huvet när vi ska "trava" ute, hon drar också väldigt gärna och allt detta gör att både hon och jag tappar allt.

Kan någon ge mig tips på vad man kan använda för hjälpmedel? Hon är liksom värre än en travare som springer rätt fram med nosen, hon flänger omkring och har ingen koll alls, det är jätte svårt att få henne att söka sig neråt och hitta formen.
De få gångerna som jag får henne att gå i form går hon jätte fint men stundena handlar om sekunder, har använt gummisnodd nån gång och haft den väldigt lös och det har funkat delvis.

Tips tack!
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Kanske prova andra bett? Min travare jag hade innan höll också på med huvudet, det som passade henne bäst var ett rakt bett. Hon blev mycket lugnare med det.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Träna upp henne avsuttet först, så att hon inte måste balansera både dig och sig själv.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Stärk henne i skritt, gärna avsuttet, så hon orkar bära sig och hitta takten i traven. Börja sedan jobba med traven från marken. När du skriver outbildad undrar jag om hon är inriden?
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Kanske prova andra bett? Min travare jag hade innan höll också på med huvudet, det som passade henne bäst var ett rakt bett. Hon blev mycket lugnare med det.

Har provat en drös med bett, rakt medfasta ringar har jag kört med ett tag, det funkar ok men hon är inte direkt ett stort fan av att ha nåt alls i munnen, har nu gått över till nova som funkar bättre, tyvärr tuggar hon sönder det men hon är åtminstone mer bekväm.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Stärk henne i skritt, gärna avsuttet, så hon orkar bära sig och hitta takten i traven. Börja sedan jobba med traven från marken. När du skriver outbildad undrar jag om hon är inriden?

Ja hon är inriden. Red in henne hösten 11 men sen blev jag gravid så i maj 12 fick vi avbryta och jag hittade ingen som kunde rida henne så vi har nästan fått börja om nu. Hon är dock riden i alla gångarter ute utan problem innan jag blev gravid.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Har haft liknande problem med varmblod (både travtränade och icke travtränade). Jag skulle föreslå, som de andra skrev, att du jobbar avsuttet, alltså från marken:)!

Kör in henne, då kan du tömköra, de flesta hästar brukar tycka det är ganska så roligt! Men är hon inte inkörd, ta hjälp av en kunnig person, och ta lite i taget. För sedan kan du tömköra henne varierat, dvs i skogen (klätterstigar gärna om du har), på volt, över bommar med mera. Sedan då och då ta ett skritt pass där det går ut på att hon bara ska acceptera bettet och att du håller i det.

Sen allt eftersom ökar du svårighetsgraden och lägger större "krav" på henne och på dig själv.

En av mina favorittyglar är thiedemantygeln. Den är mild och när hästen jobbar i rätt form och därmed gerefter som den ska, ger ju inte thiedemannen någon ytterligare effekt till skillnad från gramanen som helt beror på hur din hand är;)! Men om problemet är att hon flänger med huvudet så skulle jag testa att använda martingal först, det kanske är allt som behöver för att hon ska känna sig lite tryggare!

Kolla även om hon har ont i ben, bogblad, rygg och mun. Kan vara vargtand, eller att hon är snemusklad eller något annat.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Jaha, då låter det ju mest som att hon inte orkar :)
Har du kollat munnen och ev. provat att rida henne på bettlöst, med tanke på bettproblemet?
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Jag hade börjat med att tömköra till hästen hittat balansen och ni har hittat rätt kommunikation. Hästen måste förstå vad du vill, och det är svårt att balansera en ryttare också, om inte hästen själv har balansen redan.

Passgång signalerar en mycket spänd häst.
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Har haft liknande problem med varmblod (både travtränade och icke travtränade). Jag skulle föreslå, som de andra skrev, att du jobbar avsuttet, alltså från marken:)!

Kör in henne, då kan du tömköra, de flesta hästar brukar tycka det är ganska så roligt! Men är hon inte inkörd, ta hjälp av en kunnig person, och ta lite i taget. För sedan kan du tömköra henne varierat, dvs i skogen (klätterstigar gärna om du har), på volt, över bommar med mera. Sedan då och då ta ett skritt pass där det går ut på att hon bara ska acceptera bettet och att du håller i det.

Sen allt eftersom ökar du svårighetsgraden och lägger större "krav" på henne och på dig själv.

En av mina favorittyglar är thiedemantygeln. Den är mild och när hästen jobbar i rätt form och därmed gerefter som den ska, ger ju inte thiedemannen någon ytterligare effekt till skillnad från gramanen som helt beror på hur din hand är;)! Men om problemet är att hon flänger med huvudet så skulle jag testa att använda martingal först, det kanske är allt som behöver för att hon ska känna sig lite tryggare!

Kolla även om hon har ont i ben, bogblad, rygg och mun. Kan vara vargtand, eller att hon är snemusklad eller något annat.

Köra in är inte att tänka på då hon skulle blivit inkörd men de pressade henne antagligen så hårt att hon istället blev rädd, det går inte att ha vagn efter henne och jag vill inte stressa henne igen, tömkör gör jag det behöver hon inte vara inkörd för. Men att tömköra ute i skogen har jag aldrig testat det ska jag göra!
Vargtänderna är borta och hon är fin i munnen men det är antagligen att de togs så sent som hon fortfarande tycker att det är obehagligt med bett.

Funderade på att testa thideman tygel, har aldrig testat det förut, är de smart att använda på unghäst, inget som kan ge henne panik? Alltså vet inte hur en sån sitter riktigt men drar den ner huvet eller är de jag som gör de alt eftersom?
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Jaha, då låter det ju mest som att hon inte orkar :)
Har du kollat munnen och ev. provat att rida henne på bettlöst, med tanke på bettproblemet?

Brukar varva med hackamore men hon kan bli ganska stark och hängig..
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Jag hade börjat med att tömköra till hästen hittat balansen och ni har hittat rätt kommunikation. Hästen måste förstå vad du vill, och det är svårt att balansera en ryttare också, om inte hästen själv har balansen redan.

Passgång signalerar en mycket spänd häst.

Vad jag har förstått och läst mig till så tar många travare till passgång istället för trav för att det inte hittar balansen, som du säger kan det vara spänningar eller låsningar men kan också bara va att hon inte hittat rytm än...
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Har ett femårigt varmblod (ej travtränad) som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, dels verkar hon inte hitta rytmen i traven så det blir mest passgång, dels flänger hon väldigt med huvet när vi ska "trava" ute, hon drar också väldigt gärna och allt detta gör att både hon och jag tappar allt.

Kan någon ge mig tips på vad man kan använda för hjälpmedel? Hon är liksom värre än en travare som springer rätt fram med nosen, hon flänger omkring och har ingen koll alls, det är jätte svårt att få henne att söka sig neråt och hitta formen.
De få gångerna som jag får henne att gå i form går hon jätte fint men stundena handlar om sekunder, har använt gummisnodd nån gång och haft den väldigt lös och det har funkat delvis.

Tips tack!

Har du en bra hand? (jag tycker förresten det är lite konstigt att ingen hittills i tråden ställt den frågan) är du mjuk, stadig och följsam i handen? för det kan ju lika gärna vara din hand som bettet hon inte är nöjd med.

Jag ber om ursäkt på förhand om du tar illa upp, det är absolut inte illa menat, men jag tycker det minst lika ofta är ryttarens fel som utrustningens när hästen går dåligt. Nu vet jag inte om det är så i ditt fall men det kanske är värt att fundera på?
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Det är inte min hand det är fel på då det inte spelar någon roll vem som rider henne och det inte bara är under ridning det yttrar sig, det börjar redan på gången när jag tränsar, hon biter tag i bettet och bara tuggar på det som om det vore en hård karamell. Sen går jag med henne ca 10 min bort till ridhuset och hon fortsätter tugga och tugga som om det tillslut skulle gå sönder och försvinna!
Under ridningen koncentrerar hon sig en hel del på varför saken fortfarande är i munnen och hur hon ska göra för att tugga sönder det... Typ.
Hon hade vargtänder när jag började rida in henne som vi tog bort men beteendet kvarstod och vet sa att har hästen redan utvecklat obehag pga att tänderna sitter där så försvinner sällan obehaget för att man tar vort tänderna utan det sitter kvar psykiskt.
Så nej, tror inte det är mins händer det är fel på...
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Problemet behöver inte nödvändigtvis sitta i munnen för det kan lika gärna finnas ett ryggproblem som spökar. Är detta något som du har kollat?
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Låter som om bettet sitter för lågt o hon försöker få upp det till där det ska ligga. Prova o höj så ska du se.

att hon kastar med huvudet är oftast travhästmanér. Vet inte om det hä'nger ihop med att de varit uppkäkade eller inte.
Även att hon har överskottsenergi o behöver få ur sig det innan den kan börja komma till o ro o då arbete.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

När jag köpte min travare som kom direkt från travbanan vad han som du beskriver. Jag började rida på hackamore och VIPS så var han en ny häst :)
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Jag skulle tro att hästen behöver utbildas. Det har inte riktigt gjorts rätt från start och nu sitter en del problem befäst. Ihop med att den är vb-travare, har stått etc etc. Om vi nu förutsätter att den är frisk och all utrustning passar etc.

När man börjar med bettinvänjning så börjar man inte med att smaska på bett direkt. Man börjar med att stoppa in tummen och få rätt respons i hästen för det. För att förvänja dem innan man lägger in bettet.
Just att få exakt rätt respons för tummen missar många.
Det brukar gå bra på de flesta iaf. Men inte alla.

Har man nu ett befäst problem som din har rekommenderar jag en kunnig(!) tränare på plats. Kanske som rent av rider hästen åt dig en period.

Du kan inte utbilda en häst genom hjälptyglar. Speciellt inte gummisnodd, thideman etc. Är man så skicklig att man förmår använda graman korrekt behöver man inte hjälptyglar. Så egentligen har de ingen vettig funktion annat än möjligen som livräddare på hästar som skickar av folk.

Din häst behöver förmodligen utbildas. Och det kan man bara göra om man själv vet vad man håller på med. Jag säger inte det här för att vara elak eller trycka ner dig. Men hade du kunnat det hade ni inte fått problem. Och du hade inte frågat de frågor du gör.
Alltså behöver du en tränare! Och en tränare som förmår lära dig och din häst. Alla tränare lyckas inte med alla ekipage. Du måste hitta en tränare som kan hjälpa just er!

Många vb-travare går i passaktigt/orent absolut! Men de gör det för att de inte går rätt. Iom att de har svårare för sig än många andra raser måste man hjälpa dem mer. Har de dessutom gått trav måste de skolas om iom att travet är något helt annat än ridning i form och hjälpsystem.
Det är svårare än att bara rida in en unghäst.
Att de går orent är för att de spänner sig. De spänner sig för att de inte hittar sin balans.
Och de brukar inte helt sällan då också klappra med bettet så.
Som människa måste du då hjälpa hästen hitta sin balans. Så den slipper spänna sig och därför vara oren.
För ett flyktdjur är det en stress att vara i obalans. Många "mun"-hästar är bara i obalans och därför stressade. Sällan sitter det just i munnen eller halsen(som man tror man får till med hjälptygel).

Jag skulle gissa på att din häst har en ganska så stark underhals. Den spänner nog till där för att hålla balansen. Och så är den lite stressad av det, upplevs som het kanske, och klapprig i truten. Och den är sladdrig hit och dit iom att den inte har någon balans. Den kan nog vara lite känslig i truten och att den blir hängig på hack talar för att den är känslig i munnen , men obalanserad.

Ni måste lära er hitta balans med lätt kontakt i tygeln och din häst måste vilja söka sig fram till det där mjuka stödet/ge ett sug till handen. Det kan bara en tränare på plats lära er.
Förmodligen bör man börja avsuttet, för hand.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Rekommenderar inte hjälptygel öh! Hon är inte stark nog att balansera upp sig o bära sign korrekt, det finns ingen hjälptygel i världen som bara svischar dit lite extra muskler och balans.

Jag skulle ha börjat om helt från början med en sån häst, hitta acceptans av bettet, jobba från marken väldigt mkt och såklart, standasrdfrasen, ta hjälp av en Duktig tränare/beridare. :)
 
Sv: Hjälp till outbildad häst som slänger och drar med huvet?

Håller helt med. Hjälptyglar är verkligen att börja i fel ände. Det är inte huvudet och halsen som är problemet, utan att hästen inte har koll på sin kropp. Så länge inte hästen kan röra sig taktmässigt, kommer inte heller det andra att funka.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 4-årig minishettis som tenderar att lägga sig ner och rulla när hon rör på sig. Till exempel igår, då vi gick på en promenad...
Svar
2
· Visningar
784
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 104
Senast: snorp
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 674
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp