Hjälp till hästägare att klara vardagen

Sv: Hjälp till hästägare att klara vardagen

Det behövs verkligen ;)

Denna artikel var bra i sin baktanke, men...
Jag håller inte med henne i mycket hon säger...

För det första finns det inga medfödda kunskaper om hästar!
Medfödda kunskaper är att andas, att vi måste äta, dricka, hur man går, att bearbeta bilder i hjärnan, att tänka... osv osv...

Att Veta hur en häst/ett djur skall skötas, eller tränas, är inte en medfödd kunskap! Och kan aldrig bli.

Iofs så skriver de i själva artikeln ordet medfödd inom situationstecken, men jag tycker ordvalet är långt ifrån korrekt...
Bättre hade varit att säga "uppväxt med djur".
Vilket är vad hon menar, om jag förstod det rätt.

Sedan säger hon saker som att en häst inte mår bra av för mycket täcken, och att fodra utan att veta hur man skall fodra, det håller jag med henne om! Alldeles riktigt att man inte ska fodra för fodrandets skull!
Täcke... mjah där generalliserar hon lite... hästar är individer, en arab är gjord för ett liv i öken, med tunn hud, medans ett en bruksnordis är avlad för ett liv i sverige.

Men... sen kommer hon till nästa sak... att det inte räcker för en häst att gå i hage som motion!...

Varför skulle inte det räcka generellt sett?
Allt är ju beroende på vad hästen äter, hur stor hagen är, om hästen går i flock, vilken ras det är och vad den används till...bland annat...

Givetvis så räcker inte enbart hagvistelse för en hst som är tänkt att ridas, eller små frimärkshagar där hästarna går en och en...
Ett fullblod behöver generellt sett mer rörelse än ett kallblod osv...

I och med det fick jag ett oseriöst intryck av henne, lite att hon kastar sten i glashus...

Jag kan gissa mig till att hon kan ha blivit felciterad, och att den som skrev artikeln inte tog med allt, vilket är synd.

gud va bra =) heja heja!

jag och min mor hade vekrligen NOLL KOLL när vi köpte min ponny, men vi hade tur som hade mycket erfaret hästfolk runt oss som vi frågad eom hjälp, och som även erbjöd oss hjälp när vi nog inte riktigt fattat att vi behövde det hehe..

Mycket av turen var oxå att jag fick tag på världens snällaste ponny.
men jag ah rju insett såhär i efterhand att herregud, vad illa det kudne gått!
även nu när jag gått en hästhållningskurs på 40v inser jag ÄNNU mer att det är inte förrens NU jag egentligen skulel kunna ta hand om en häst på absolut bästa sätt.

man lär så länge man lever =)

Vad menar du med att det mesta är skitsnack???
Det är som vanligt en reporter med i artikeln också.

Det är sällan man kan klämma in allt i en vanlig artikel med alla vinklingar och nyanser.
Och med "medfödd" menas såklart att man föds in i en hästkultur, man omges tidigt av kunniga människor och är van att sköta om hästar efter beprövad kunskap och ny vetenskap.

Det är väl jättebra att de håller på att sprida kunskaper om vad en häst är och hur den ska skötas! Det är väldigt många som saknar baskunskaper och ändå skaffar häst.

Men jag kan opponera mig över att det iallafall är en bunt hästägare som aldrig kommer att få ta del av den nya guiden, tex. de som inte försäkrar någon av sina hästar, aldrig tillkallar veterinär och inte är med i någon organisation alls.

Jag är nyfiken på vad det står i guiden, ska nog skaffa ett ex och kolla.:idea:

Visst menar hon att födas in i en kultur, men det är ju inte samma sak som att ha det medfött... medfött är genetiskt, medans kultur är arv (miljöbetingat).

Vill fortfarande ha en förklaring av Sidekick!

Jag beställde hem en del marerial, bla den nya hästguiden. Jättebra var den och jag hoppas de lyckas med att sprida den till de riktigt okunniga. (om de nu kan läsa :devil:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 472
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 817
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 616
Senast: Monimaker
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags fick jag något smärre bryt. Min hjärna gick in i superstressläge och det bara snurrade i skallen av alla saker jag är uppbokad...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama