Sv: Hjälp till hästägare att klara vardagen
Denna artikel var bra i sin baktanke, men...
Jag håller inte med henne i mycket hon säger...
För det första finns det inga medfödda kunskaper om hästar!
Medfödda kunskaper är att andas, att vi måste äta, dricka, hur man går, att bearbeta bilder i hjärnan, att tänka... osv osv...
Att Veta hur en häst/ett djur skall skötas, eller tränas, är inte en medfödd kunskap! Och kan aldrig bli.
Iofs så skriver de i själva artikeln ordet medfödd inom situationstecken, men jag tycker ordvalet är långt ifrån korrekt...
Bättre hade varit att säga "uppväxt med djur".
Vilket är vad hon menar, om jag förstod det rätt.
Sedan säger hon saker som att en häst inte mår bra av för mycket täcken, och att fodra utan att veta hur man skall fodra, det håller jag med henne om! Alldeles riktigt att man inte ska fodra för fodrandets skull!
Täcke... mjah där generalliserar hon lite... hästar är individer, en arab är gjord för ett liv i öken, med tunn hud, medans ett en bruksnordis är avlad för ett liv i sverige.
Men... sen kommer hon till nästa sak... att det inte räcker för en häst att gå i hage som motion!...
Varför skulle inte det räcka generellt sett?
Allt är ju beroende på vad hästen äter, hur stor hagen är, om hästen går i flock, vilken ras det är och vad den används till...bland annat...
Givetvis så räcker inte enbart hagvistelse för en hst som är tänkt att ridas, eller små frimärkshagar där hästarna går en och en...
Ett fullblod behöver generellt sett mer rörelse än ett kallblod osv...
I och med det fick jag ett oseriöst intryck av henne, lite att hon kastar sten i glashus...
Jag kan gissa mig till att hon kan ha blivit felciterad, och att den som skrev artikeln inte tog med allt, vilket är synd.