Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur går det för dig TS?
Jodå, stressigt men det går relativt bra ändå. Ser ut att närma sig, ser ut att möjligen komma mjölk men inte alls säkert. OM det kommer mjölk så måste vi skicka in provsvar på den innan fölet får något av mjöken från stoet pga att hon troligen haft mestit. Så håller tummarna.
2 liter Råmjök är fixat och KRAFFT milk och hemköpt, flaska och spann.
Ull/fleastäcke och grimma till fölet :3
Ser ut att närma sig, hon kliar rumpan mycket nu, äter mindre, men dricker som tur är. Hon kan stå¨och äta och sedan bli förbannad och bita sig själv i magen, haft som blödningar från vulvan, och den är relativt slät. Oförändrad temp 0.1-0.2grader högre än vanligt. Ligger ofta ner när man kommer till stallet och vill hellre vara inne än ute. Gnäggar varje gång jag kommer och hon hör min röst, och vill gärna inte vara ensam.
Bara jag som tycker det börjar se ut att närma sig?
Hon har inte släppt bäckenbanden glömde jag tillägga
OM det kommer mjölk så måste vi skicka in provsvar på den innan fölet får något av mjöken från stoet pga att hon troligen haft mestit. :
Nu är jag koflicka men jag antar att stoet inte har aktiv mastis idag utan är behandlad och frisk. Annars har jag tolkat TS helt åt fanders.
Där emot blir kvalitén på mjölken från en juverdel som haft mastit sämre. Nu spelar det viss roll vilken typ av mastit TS sto haft efter som att vissa typer (bland annat pyogenes som ger en trögflytande gul typ vaniljkräms liknande sörja) förstör juvret medan andra läker ihop och är fungerande men kan ge lite flock (klumpar) i den första mjölken som dras ur.
Det är VÄLDIGT ovanligt att man får mastit i alla fyra juverdelarna.
Här har du lite läsbart om sjuka föl och andra avelsrelaterade sjukdomar
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Nyfodda-sjuka-fol/
Det låter ju som att det hon har nu är fullt normal juverödem för ett sto som ska föla inom några veckor.
Jag skulle verkligen vilja se IRL hur det ser ut. Inte för att jag inte litar på dina veterinärer, men allt låter jättekonstigt, faktiskt.
Kan du inte lägga in någon bild på juvret? Vi har ju några kunniga "juverkännare" med oss här i tråden Håller tummarna att det går som det ska!
Lycka till i natt! Ta på dig så du inte fryser i fall det blir både kallt och långdraget.