Hjälp! Taket har rasat in!!

karamelldrottningen

Trådstartare
Skorstenen var det som brakade ner i vintras och jag som är helt oinsatt i detta vete 17 vad jag ska göra. Jaha, tydligen är det "bara" rören eller röret som ska bytas ut. Vem ska göra det och vad kan det tänkas kosta tro?

Inte nog med det så blev det urinläckage, jag menar översvämning i köket. Jaha, då ska rören där oxå bytas ut. jippi... Tydligen var det nåt med nåra "packningar" och vad är dessa packningar för något. Är de dyra kanske. Något jag kan göra själv eller måste jag anställa någon. Kan tillägga att ekonomin ser lika dyster ut som vädret här utanför.

Tips och råd mottages tacksamt.

Sv: Hjälp! Taket har rasat in!!

skorstenen kan 'vem som helst' göra.. däremot erfodras det att sotaren kommer och besiktigar och provtrycker den innan man får använda den.

det andra kan jag inte ens tyda vad problemet är..

Det är nog inte bara att sota den som jag har förstått. Har inte varit inne i huset sen förra sommaren, det är bara min semesterbostad än så länge. Men grannen har påpekat att taket har rasat in och det var något om nåt rör som måste bytas.

Ang. köket, vet jag inte. Har annars en pappa som är någorlunda händig, men han kommer inte komma dit i sommar. Trist att man alltid måste anställa någon för småsaker. Kanske kan jag själv byta rören i köket? Det läcker från under golvet typ och kranen sprutar åt alla håll och kanter. Har inte haft huset så länge. Farfar som bygt det, men nu har de stått utan några större renoveringar tills jag ärvde allt.

Bor i lägehet annars så jag kan inget om renoveringar :(. Men jag kan ju lära mig :)?

Det låter inte som att du kommer kunna fixa rören i köket själv om du inte vet vad som är fel eller hur man kan rätta till det?

Har taket verkligen rasat in så låter det tveksamt att det bara är rökgångarna som måste fixas, det låter som att själva taket skulle behöva repareras/läggas om också?

Mitt tips är att du åker och kontrollerar huset och bildar dig en uppfattning om vilka skador som uppstått så att du verkligen vet vad det är som behöver göras. Att byta sönderfrusna vattenrör i husgrunden, byta knäckta takstolar, ev. räta upp väggar som gett sig iväg när taket rasade och kontrollera och åtgärda alla vattenskador från hål i tak, läckande kökskran och sönderfrusna rör så att man inte får en massa mögel och annat otrevligt är ju inte direkt "småsaker" som en total renoveringsnybörjare bör ge sig på helt på egen hand... Det bästa vore om du dessutom kan ta med dig någon som kan lite om hus när du kontrollerar det så att du får rätt namn på olika saker och skador så att du kan beskriva problemet för andra - oberoende av om det är fackmän du lejer eller köper delar av eller här på Buke. Det blir mycket lättare för dig då.

Men det är kanske inte så illa som det låter. Börja med att beskriva vad det är för hus (storlek, typ av stomme, vinterbonat?), exakt vad som är trasigt, hur det som är trasigt ser ut och hur det är trasigt (Exakt var på kranen läcker det? har ledningarna under köksgolvet frusit, och hur kommer man åt dem? Har hela taket rasat ihop så takstolar måste bytas eller är det bara själva takbeklädnaden som gett sig på något enstaka ställe?). Så är det ens möjligt att ge dig tips.

En skorsten kan ju t.ex. vara murad och stå i huset mitt, och det kan vara ett plåtrör som går genom ytterväggen och sen på utsidan huset. Vi som inte vet hur ditt hus ser ut har ju väldigt svårt att gissa om det är ett lätt arbete för dig att fixa eller något du bör leja bort om vi inte vet förutsättningarna... ;)

Jo det är klart. Undrar om taket kan vänta tills slutet på juli, hade nämligen planerat sedan länge att åka upp dit först då. Vad tror ni, vågar man vänta?

Verkligen tacksam för alla svar, då jag själv är så amatörmässig vad gäller hus i största allmänhet.

Har taket rasat bör det tas tag i direkt! Du måste ju se till att det inte kan regna in och bli fuktskador.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka