hjälp tack!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rebeckadiva
  • Startdatum Startdatum
R

rebeckadiva

Jag har bestämmt mig nu att ta och betäcka mitt sto med en ikke godkänd hingst, har funderat på detta i 1år nu & eftersom jag har känt hingsten sen han var föl så känner jag mig trygg i mitt beslut,
och mitt sto är 13år nu och har aldrig haft föl tidigare, hon är rätt smäcker och otroligt fint steg & ett bra psyke.

så jag valde den hingsten eftersom han är graftigt byggd och ett otroligt bra temprament, bra kapistet i både hopp & dressyr, jag vill vara med från början med mitt föl och använda den till hoppning & dressyr, med min rider jag 120 & lb dressyr.

Så pratade med ägaren till hingsten igår så i maj - juni ska vi ta och betäcka henne med den hingsten, & det är många som inte alls tycker om att betäcka med icke godkänd hingsten!

Men jag har lite frågor, eftersom jag inte har betäckt innan så behöver råd & hjälp med detta! Ska ringa vetrinären så han får komma och kolla på mitt sto cheka igenom hela henne så hon är frisk och kry.

men tänkte ställa frågor till vetrinären som jag bör veta, och nu till det dumma.. vad bör jag veta? vad ska jag ställa för frågor? Det är ett stor ansvar nu ifall hon blir dräktig och hon fölar... hade varit tacksam för svar!

Sv: hjälp tack!

Är inte hingsten verksam i avel så tänk på att han måste ha genomgått en godkänd veterinärbesiktning utifrån kassaktionslistan samt löst/föra språngrulla för att få lov att betäcka (detta är alltså krav enligt allmänna lagen och gäller oavsett var du sedan skall regga avkomman).

Det första jag tänker på är att fråga var hingstägaren ska föra språngrulla. Hos ASVH för 5000 kr eller hos SH.
Hingsten måste DNA-testas om inte det är gjort.
Fölungen kan inte visas på fölvisning och kan inte deltaga i 3-årstest eller kvalitetsbedömning.
Regler för språngrulla i SH
http://www.svehast.se/sh/doc/1024.asp

Jag har bestämmt mig nu att ta och betäcka mitt sto med en ikke godkänd hingst, har funderat på detta i 1år nu & eftersom jag har känt hingsten sen han var föl så känner jag mig trygg i mitt beslut,
och mitt sto är 13år nu och har aldrig haft föl tidigare, hon är rätt smäcker och otroligt fint steg & ett bra psyke.

så jag valde den hingsten eftersom han är graftigt byggd och ett otroligt bra temprament, bra kapistet i både hopp & dressyr, jag vill vara med från början med mitt föl och använda den till hoppning & dressyr, med min rider jag 120 & lb dressyr.

Så pratade med ägaren till hingsten igår så i maj - juni ska vi ta och betäcka henne med den hingsten, & det är många som inte alls tycker om att betäcka med icke godkänd hingsten!

Men jag har lite frågor, eftersom jag inte har betäckt innan så behöver råd & hjälp med detta! Ska ringa vetrinären så han får komma och kolla på mitt sto cheka igenom hela henne så hon är frisk och kry.

men tänkte ställa frågor till vetrinären som jag bör veta, och nu till det dumma.. vad bör jag veta? vad ska jag ställa för frågor? Det är ett stor ansvar nu ifall hon blir dräktig och hon fölar... hade varit tacksam för svar!

Jag betäckte mitt sto med en tinker hos en vi känner, vi fick göra det gratis. Hingsten gick i en hage med andra ston och användes till avel året runt. Jag vet inte om han var godkännd men graciös och fin som gud själv. Jag tvekade inte alls. Även om min pony fick några bitmärken här och var så avr det värt det. Vi körde på att dom gick i samma hage över natten så att han kunde hoppa på henne när han ville.
Nu är honberäknad till 17 Juni :D

Jag betäckte mitt sto med en tinker hos en vi känner, vi fick göra det gratis. Hingsten gick i en hage med andra ston och användes till avel året runt. Jag vet inte om han var godkännd men graciös och fin som gud själv. Jag tvekade inte alls. Även om min pony fick några bitmärken här och var så avr det värt det. Vi körde på att dom gick i samma hage över natten så att han kunde hoppa på henne när han ville.
Nu är honberäknad till 17 Juni :D

Ja, det är ju olika det där med avelsmål och vad man har för krav på sin hästs blivande....

Kan tänka mig att Tinkerhingsten hade en trevlig sommar ;)......

Hmmm, det finns ju en anledning till att hingstar godkänns för avel....
(förlåt, kunde inte låta bli) :grin:

Inför en stundande betäckning bör stoet ha tappat all vinterpäls, vara i gott hull och god kondition,
ett bakterie prov kan oxå vara bra att ta.
Detta tas när stoet är brunstigt och innan betäckning, detta för att försäkra sig om att hon inte har någon infektion som förhindrar en dräktighet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 028
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI