Hjälp, ta bort stoet!:(

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _Nova_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 221
Sv: Hjälp, ta bort stoet!:(

Jag har ställt frågan på foderforumet om vilka tillverkare som har fölpellets, använd sökfunktionen där så hittar du det säkert.

Krafft Milk fungerar utmärkt, om det är det som är lättast för dig att få tag på.

Vad man kanske kan tänka på är att de olika fabrikaten av fölmjölk smakar och luktar lite olika och det kan vara svårt att byta mellan av det skälet, många föl reagerar på det. Så man ska nog helst bestämma sig för en sort och hålla sig till den.

(mina egna fölpellets har för övrigt äntligen nått återförsäljaren, ska hämtas i em.)

Lång historia. För 3 år sedan lånade vi en ponny till min yngsta dotter.
Ägarförhållandena var lite skumma visade det sig.
X o XY hade ponnyn hemma hos sig.
X har fött upp den.
XY skänkte den till sitt barnbarn som aldrig har haft hand om hästen någonsin. Från 5 års ålder har X lånat ut den på foder till olika människor.
När ponnyn var 13 år så fick jag se den i hagen hos dem, kraftigt undernärd med långa hovar, i ett dåligt skick helt enkelt.
De andra hästarna var i sämre skick ändå men ponnyn hade bara varit hemma en kortare period.
Jag frågade om jag fick låna ponnyn till min dotter.
Du kan hämta den imorgon fick jag till svar.
Sagt o gjort. Tog ett halvår att få ponnyn i gott hull, efter träckprov, blodprov ospecialfoder mm.
Efter ett år frågade jag om jag fick ta en fölunge då ponnyn har ett lysande temperament för barn o är ok i övrigt. Bra gång.
X ville då gärna ha ett föl efter våran arabhingst som tack året efter.
Jag fick mitt för e rp hingst o X kom o tittade o sa att hon ville ha sin fölunge e vår hingst.
Jag kände en stor ångest över tanken eftersom jag visste hur deras hästhantering var.
X berättade samma dag att djurskyddsnämnden hade varit där o att de fått en mängd anmärkningar. Vilket givetvis inte stärkte känsla för att lämna en fölunge upp dit året efter.
Men sagt var ju sagt.
Jag ringde X en vecka innan beräknad brunst o sa då att hon fick stå för licensen o Sh avgifter, samt vet, hovis o uppstallning de 3 sista månaderna när vi inte kunde anv henne som ridhäst, samt den tiden hon gick med fölis vid sidan. Det var ok sa hon.
När hon var färdigbetäckt ringde jag o då visste hon helt plötsligt inte om hon ville ha en fölunge eller inte. Hon skulle återkomma , men ville inte att jag skulle betäcka om henne.

Efter en vecka dök X o XY upp härhemma med kontraktet o ville att vi skulle stryka att jag fick ha henne till avel.
Jag ville skriva helt nya kontrakt eftersom jag behövde de kontrakten där det sår att jag fick ha henne i avel för registreringen.
Men hon sa att vi hade ju inga nya kontrakt så det räckte väl att vi tip-exade över det. Vilket vi gjorde. DUMT av mig.
Under 7 månader försökte jag nå dem för att få veta hur vi skulle göra. Lämnade meddelanden på tel svararen osv.
Tillslut sket jag i det o trodde att de helt enkelt inte ville ha fölis.
Nu när fölis är 3.5 månader dyker de upp utanför min dörr igår o ska hämta sto o föl.
De hävdar att jag avlat utan tillstånd.
Att jag gjort kontraktsbrott.
Men faktum är att det stod för avel i kontraket när hon betäcktes båda ggrna.
Efter poliskontakt o mycket bråk... Jag vägrade lämna fölungen ifrån mig om de inte betalade det som X o jag gjort upp först.
Då sa de upp foderkontraktet o krävde stoet tillbaka.
Polisen tyckte det skulle redas ut i rätten o sa åt dem att åka därifrån.
mamman till XYs barnbarn påpekade ena sekunden att foderkontaktet var ogiltigt eftersom XY skrivit det för att i nästa säga att det var giltigt (när jag sa att då får hon väl betala stallhyra för 3 år då).
Nästa sekund var avtalet giltigt men inte att jag fått avla på henne.
X står envist o blåljuger o säger att hon aldrig sagt något om en fölunge e vår hingst. Bara för att hennes man o hans dotter blivit förbannade.
Tror antagligen att de bara är ute efter en gratis fölunge. De hävdar att fölungen tillhör mamman o det är deras så då har de rätt att ta fölet också.
Jag vet att jag aldrig kan få pengarna om jag släpper fölis o jag tycker dessutom att de betett sig så jävla illa att jag inte bara släpper fölis utan vidare.

Så jag är enligt avtal skyldig att lämna stoet på stallplanen o då blir fölis själv.
Detta är inte några roliga människor o jag vet ingen som har något gott att säga om dem.
Jag har tack o lov vittnen som min veterinär bla som vet min ångest inför att betäcka stoet o ge dem fölet.
Detta är ju bara en bråkdel av hela smörjan.
Just nu går de i hagen härhemma med sina kompisar o har det bra. Men vi måste köra tillbaka stoet.
Vet ni någon bra civilrättsadvokat som kan hästar?

Köpte krafft mjölkers o den vägrade hon att smaka på. Köpte även krafft groov 125 o den åt hon glatt. O enligt krafft så ska hon klara sig på bara grooven(o bete o vatten då).
Men jag ska köpa mjölkpellets istället från Hodson&Horrel

Min syster påpekade precis en sak som jag inte tänkt på...
De har ju vetat om ända sen jag betäckte henne alltså förra våren att hon är dräktig. Varför hämtar de henne först nu om jag skulle brytit avtalet???
De har väl tänkt att jag ska stå för alla kostnader o sen snällt släppa fölet när de hotar med rättegång.

Senast ändrad:

Usch vilken soppa!!!

Hoppas det reder ut sig till det bästa..

TILL ALLA ANDRA SOM LÄSER:

TA DETTA SOM EN VARNING -BEBLANDA ER INTE MED OSERIÖSA MÄNNISKOR-DET BLIR ALLTID PROBLEM I SISTA ÄNDAN.

Om hästar lider av vanvård- ta inte en därifrån för att "rädda" den-dom skaffar alltid nya- Låt myndigheterna ta tag i det hela på en gång.

Om vi alla slutar att ha med sådana avskum att göra så blir de snart förpassade till sin egen skara :devil::angel:

Problemet är att jag aldrig haft problem med dessa människor tidigare o har därför ryckt på axlarna när folk varnat mig.
Har ju trots allt haft ponnyn i 3 år utan någon som helst inblandning.
De har ju tom sagt att de aldrig vill ha tillbaka henne, men köpa henne fick jag inte pga knepiga ägarförhållanden.

Vill tacka alla som pm:at mig om tips o visat erat stöd.Tack det värmer o peppar.
Jag kollade upp o det ingår civilrätthjälp i min hemförsäkring. Ska ringa o kolla upp det ordentligt imorgon.
Känner mig så kränkt när hon står här o blåljuger mig rätt upp i ögonen o påstår att jag ljuger om hela händelseförloppet.
Jag hatar oärliga människor.

Ingen rolig historia.

Ibland får man lära sig den hårda vägen (eller dyra), men efteråt så skyr man sådant folk som pesten. Hör man massa skumma saker om någon från flera håll så ligger det ofta någon sanning i det.

Hoppas det löser sig till din och hästarnas fördel.

Problemet är att jag aldrig haft problem med dessa människor tidigare o har därför ryckt på axlarna när folk varnat mig.
Känner mig så kränkt när hon står här o blåljuger mig rätt upp i ögonen o påstår att jag ljuger om hela händelseförloppet.
Jag hatar oärliga människor.

Jag har gått igenom hela det förloppet -jag tom försvarade henne tidigare när folk talade om hur hon lurat/hotat7blåst dom...hon var ju så "sjuk"...
Men även det visade sig vara en lögn:devil:

Att hata hjälper inte, radera dom fullständigt ur ditt liv-det har jag gjort.

Så sorgligt men samtidigt så vackert, tårarna bara rullar ner från min kind:cry::smirk:

Kruxet var att jag inte hörde så mycket innan jag tog hem hästen. Det mesta var efteråt.

Jag hatar ingen...den energin tänker jag inte lägga på någon.
Bara besviken. O jag har blivit så illa behandlad i mina dar så jag vägrar ta skit från någon idagsläget o det har varit en lång väg dit.
Om de tror att jag tänker stå för alla utgifter för fölungen o bara leverera dem en gratis säljfärdig häst så har dem fel.
De får fölungen om de gör sin del av vårt avtal.

Djurskyddet har ju varit inblandat hos dessa människor både en och två och tre gånger. Tyvärr häder det inte så mycket eftersom de är bra på att snacka och trolla fram intyg från veteinärer m.fl.

Vi får hoppas att det löser sig på ett bra sätt för både mamma och fölis.

Köpte krafft mjölkers o den vägrade hon att smaka på. Köpte även krafft groov 125 o den åt hon glatt. O enligt krafft så ska hon klara sig på bara grooven(o bete o vatten då).
Men jag ska köpa mjölkpellets istället från Hodson&Horrel
Krafft Groov är ALLDELES för grovt för en fölmage att kunna tillgodogöra sig!!

Jag gav av det, i väntan på D&H-pellets till mitt nära 4 månader gamla föl förra året, då hans mamma dött. Och han rasade direkt i vikt av detta, fick biafra-mage och blev genast spetsig över ryggen.
Detta rättade snabbt till sig när han fick de fölanpassade fölpelletsen!

Det är först vid 8-10 månaders ålder som fölet kan tillgodogöra sig grövre foder på bra sätt!

Folk skrämmer med advokater och poliser.

Som en vän sa - Know your rights !

I regel försöker de skrämma till lydnad och det funkar inte om man vet vilka rättigheter man har.

Hoppas att det löser sig....

Vi har beställt o får hem fölpellets imorgon.
Hon får bara en näve krafft om dagen o hon ser ut som en köttbulle sen innan. Äter gräs väldigt bra o verkar inte tutta ofta.
Mjölkers vägrar hon ,men det kanske är väl för att mamma finns kvar här än.

Så tror jag också. Jag har inte hört något mer ,men det kan ju ta tid för dem att få tag på advokat i semestertider.
Jag vet att jag inte gjort något fel o jag har 2 vet som kan intyga min ångest innan betäckning över att jag var tvungen att fullfölja avtalet att betäcka med vår hingst.
Samt flera andra.

Vi har beställt o får hem fölpellets imorgon.
Hon får bara en näve krafft om dagen o hon ser ut som en köttbulle sen innan. Äter gräs väldigt bra o verkar inte tutta ofta.
Mjölkers vägrar hon ,men det kanske är väl för att mamma finns kvar här än.
Av gräset hon äter tillgodogör hon sig i princip inget alls, men hon vänjer sig vid smaken och konsistensen... Krafften gör nog egentligen varken till eller från, näringsmässigt.
Ja, det är nog för att hon diar som hon vägrar mjölkersättningen.
När jag hade min första moderlösa fölunge (hon var 6 v då mamman dog och väl invand på stomjölken) så fick jag ta den hårda metoden, att stänga in henne själv i en box och endast ha mjölkersättningen som tillskott. Detta plus att jag tog en vanlig injektionsspruta och sprutade in mjölk i munnen på henne så att hon tvingades att vänja sig vid smaken.
Nöden har ingen lag och det fungerade! :bow: (hon är idag ett 5-årigt 41-poängssto och utvecklas hela tiden som ponnytravare...)

Skoj att det gått bra.
Men som jag forstod på krafft när jag ringde o pratade med dem så skulle grooven 125 vara komplett för henne.
Hur kan de säga så om det är helt fel?
Det verkar som om fler här gett det o det gått bra.
Men som sagt ...själv känns det rätt med mjölkpellets o det kommer hem imorgon.

De säjer det för att det är det enda de har att erbjuda...
Det är måhända näringsmässigt komplett, men beståndsdelarna är för grova för en fölmage att smälta och tillgodogöra sig.

Jag vet bara hur gigantisk skillnad det var att ge mitt eget föl D&H fölpellets jämfört med när han åt Groov. Och då var han 4 månader.... (fjolårets - ja, jag har haft flera mammalösa föl, varav den tredje just nu :crazy: )

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 044
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 021
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka