Hjälp, ta bort stoet!:(

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _Nova_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 221
N

_Nova_

Hej!

Jag har ett sto som fick ett vackert välskapt föl i 4februari, så hon är nu ca3,5 månad. Hon äter bra och vi har 4 andra hästar hon o stoet går bra ihopa med.

Men nu har mitt sto blivit sjukt och måste tas bort. Jag undrar om någon här har nån erfarenhet av att stoet gått bort för tidigt? vad har ni gjort? Har de hänt något med fölet?

verkligen en hemsk sits:cry:

Hoppas nån har några erfarenheter. behöver alla råd jag kan få känns de som så inget händer de lilla fölet..

Tack.

Sv: Hjälp, ta bort stoet!:(

men fy vad hemskt:cry: Har själv inga erfarenheter av sånt alls.. Hoppas verkligen du kan få hjälp av någon annan. och att det löser sig på bästa vis..

Jag förlorade mitt sto i augusti förra året då hennes avkomma var knappt 4 månader gammal. För fölet var det inga större problem.

Först, HUR akut måste stoet tas bort? idag eller kan det vänta en vecka eller två?
Om det är möjligt att vänta, börja med att dela dem på nätterna eller på dagarna så att du gör en snabb avvänjning helt enkelt.
Och försök få fölet att äta fölpellets som är små och lätttuggade för små föl, så att du får i den näringen. Möjligen kan du prova att ge den mjölkersättning ett tag till, om du får den att äta det.

Det viktigaste är ändå att den kan gå kvar i den flock där den är trygg, så att den fortsätter att vara HÄST och inte blir präglad på människor. Och att du får i den näring.

Ställ gärna mer konkreta frågor!

Min ena häst fick tas från mamman tidigt eftersom hon fick svår juverinflammation. Min andra häst fick sluta dia tidigt på grund av att mamman sinade, han skildes från mamman vid fyra månaders ålder. Gemensamt för båda är att de har haft krångliga magar. I övrigt är de sunda och friska.

Jag tror att det kan vara bra att tänka på att vara extra noga med att fodra på ett sätt som är skonsamt för magen med hästar som är avvanda tidigt (så hög halt grovfoder som möjligt i foderstaten, extra försiktighet vid foderbyten, stötta med lite probiotika vid stress/transporter/lös mage).

Vi hade ett halvblods sto för några årsedan som fick en kronisk leverskada.Hon var dr i 3 mån och hade ett föl 3 mån vid sidan.

När hon fick domen blev vi helt förkrossade och funderade på hur vi skulle lösa allt.

Lösningen blev så här:
Vet kom hem och vi avlivade henne hemma ute på gården med en spruta.Fölet var med och när stoet lagt sig ner och somnat in så försökte fölet att krafsa och putta på henne.Han gick runt henne under kanske 20 min för försöka att väcka henne.

Tillslut la han sig på henne,det såg ut som han förtvivlat kramade henne... det var så sorgligt..Då han märkte att hon inte vaknade så lät han henne vara mer och mer.

Vi gick och hämtade vårt andra sto som var som fölet gärna umgicks med i hagen (hon var som en extra mamma)Tillslut när han övergivigt sin mamma så sökte han sig automatiskt till sin "nya"mamma,trots att hon inte hade mjölk att ge.

Vi fick rådet att inte börja krångla med mjölk utan att köpa salvana föl pellets.Det gick jätte bra.

Jag är övertygad om att ett föl skall vara med vid avlivning för att förstå att mamman är död.Det är det mest naturliga även om det är fruktansvärt hjärtskärande att se de tappra/desperata försöken att väcka sin mamma.

Killen är 3 år idag och skall vara med på 3 årstest på lördag.Han är välväxt och en trygg,stabil herre som alltid kommer att ha en särskild plats i våra hjärtan.

Lycka till med ditt föl. Mvh Jessica

Mitt föl var 7 veckor när stoet dog.
Fölen blir otroligt ledsna och det är ett enormt jobb de första veckorna. Se till att innan stoet dör/avlivas att fölet kan äta kraftfoder typ grund eller vi ger Salsa extramix musli. Sedan köpte vi Kraftmjölk som vi gav i hink tills fölet blev 6 månader. Man kan köpa krafft mjölk i säck det blir billigare.
Vi hade ett halvblod sto som gick med fölet hela sommaren på kraftigt bete. Dom stod sedan inne i varje natt i varsin box bredvid varandra så fölet kunde äta i lugn o ro sitt kraftfoder hela natten.
Det blir jobbigt men försök att hitta en kompis som fölet kan gå med. Min avelssto flock var inte snäll mot henne så hon fick gå i egen hage med ett eget sto.

Hej!

Tack för era svar, känns lite tryggare nu när ja läst att allt gått bra med fölen fast de förlorat sin mamma för tidigt. Ingen som har dåliga erfarenheter av detta? om inte känns de skönt;) Stoet kommer tas bort när fölet blir exakt 4 månader så har en tid att försöka vänja dem av med varann och ge fölpellets emellanåt så hon vänjer sig. Usch tycker sånthär är så hemskt:( Men inte så mkt o göra åt. Men hoppas allt löser sig till de bästa iaf.=)

tack.

Mvh Jeanette

Prova gärna att ha helt fri tillgång till fölpellets för fölet.
Det funkade i alla fall jättebra till min fölunge förra året.

Lycka till!

Jag blev akut av med sto som hade ett ca tre månaders föl. På veterinärens inrådan så började vi ge henne mjölkersättning och att hon fortsatte gå kvar i flocken på betet. Fungerade väldigt bra. Fast vi hade tyvärr vanan av att året innan haft ett moderlöstföl från det att hon var bara två veckor. Så jag bara plockade bara fram foderlistorna från det fölet och började på föl nummer två. Bägge två mår bra och är idag ett och två år gamla. Normalstora och efter som de fått gå i flocken hela tiden inte präglade på människor.
Själv har jag inte använt fölfoder för än det varit dags med uppstallning och mjölkavvänjning. Men då har det istället varit ett måste med ett bra fölfoder som verkligen är anpassat till en så unghäst. Tyvärr är de bra foderna ganska dyra.

Ett tips om du ska ta bort stoet hemma. Låt fölet se henne när hon inte längre rör sig. Kan ta en stund men sedan brukar fölet själv gå ifrån det döda stoet bort till flocken. De förstår kanske mer än vad vi tror, på det här sättet slipper man att fölet håller på att kalla på stoet.

Hej igen!

Vi tog bort stoet för ett par veckor sen, tyvärr åkte vi iväg me henne så fölet blev kvar. men otroligt nog har vi inte hört ett enda skri ifrån fölet? även fast de va tvär avvänjning. Hon har heller inte letat efter mamman så det känns skönt, antar att hon känner sig trygg me dem andra.

Aldrig träffat en mer oberonde häst, det lilla fölet är inte rädd för nått, aldrig bitits eller sparkats busar inte alltför mkt i hagen utan kan bli några rundor, kan stå helt själv långt ifrån dem andra, kan va själv i stallet, man får göra va man vill me henne. börjar grunna på om de är nått fel eller är hon helt enkelt ett underbart föl, hon älskar när man borstar o gosar me henne och pussar tackar hon inte nej till?? hennes halvsyster därimot är 2,5 år ofta grinig o kan fortfarande inte va utan nån häst, stressar o busar hela tiden, kan inte va still när man borstar, hatar pussar och när hon va lika liten som sin syster e nu så stegra hon o busa värre än nånsin o va smått arg oftast.=/

Fölet har fått flytta in hos en annan unghäst på 3år, hon acceptera den lilla me en gång:)

Häls Nettan

Min förra ponny var gräsligt självständig redan som föl. Inte dett dugg flockberoende.

En del är nog sådana.

Den har jag nu är sådan och jag tror hennes föl kommer bli likadan (samma pappa som till det första stoet).

Förra året tog vi bort ett dräktigt sto med föl vi sidan. Vi kunde vänta tills fölet blev 5 mån. Han togs om hand av vårt 2 åriga sto och han åt gräs och vanlig mat redan då. Han och flocken stod brevid när vi bultade stoet.

Hur är den ponnyn nu? fortfarande lika självständig?=)

Jag dyrkar min lilla häst så ja hoppas inte allt kommer på en gång sen utan att hon fortsätter vara så speciell:)

Mvh Nettan

Avlivad tyvärr.

Men hon var lika självständig den dagen hon togs bort och då var hon fem. Sista månaderna så bodde hon ensam på lösdriften (på nätterna, sällskap på dagarna).

Mitt "gammelsto" som jag har nu står i egen hage hos hingsten, på andra sidan vägen. Hon har fått det förtroendet då hon inte bekymrar sig alls om vad de andra gör eller inte gör (så länge hon har mat, då kan hon gå sin väg, inte för att hon är ensam utan för att hon är hungrig).

Därmed inte sagt att hon är enstöring, hon är mkt social när tillfälle ges. På hennes villkor då. Hon är säker i sig själv, tror jag är bästa beskrivningen. Drottning.

Jag har inte (peppar, peppar..) haft något moderlöst föl, men jag tror att det finns fölpellets som heter Salvana, och mjölkpulver har väl Krafft. Ring Krafft och googla på Salvana är mitt tips!

Tack snälla.
Fick tipset av Ultuna att åka till Täby foder o köpa mjölkpulver o fölpellets.
Men jag ska kolla om Krafft ev finns på lantmännen...lite närmre om inte annat. Sen kan även återförsäljaren av Brogårdens produkter ta hem fölpellets men det tar iaf minst en vecka innan det kommer.

Salvana är jättedyrt jag betalade 800:- för en säck.
Haven har fölpellets!
Man ska ge krossad havre till små föl för magens skull. Jag gav Krafft mjölk som finns på Lantmännen/Granngården.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 044
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 021
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka