HjÄlp!! Svullen I Huvudet!!

Sv: HjÄlp!! Svullen I Huvudet!!

Men det är där lymfan sitter.

I know. Jag bara ifrågasatte om det verkligen är fruktan som är boven, eller om det möjligen kan vara så att även insekterna som spelar sin roll också.

Undrar bara om det var en vet. som sa det? Ett annat svar i tråden säger ju att det är bra att låta hästen äta från marken...:crazy:

Du som varit med om detta förr: hur länge brukar de vara på det här viset?? Hade tänkt tävla 6e maj... måste ju hinna träna innan dess... vad tror du?

Ja, vet. sa det till mej när jag frågade. Glömde nog skriva det.
Och ja, det är bra att låta hästen äta från marken, absolut! Själva grejen med svullnaden är ju att de går med huvudet i marken som ett par dammsugare... så blodet stasar, för de pausar inte i ätandet på samma vis som de normalt brukar. Så därför är det inte fel att ge dem hö i hönät över natten. Men det måste man ju såklart inte, jag gör inte det. Och svullnaden brukar för det mesta vara över nästa morgon.

Jag rider och tränar som vanligt... märker ingen skillnad på ridningen pga svullnaden. Kan inte svara på hur länge det håller i sej, är nog väldigt olika från år till år :/ men ett par veckor till kanske? är nog nu i början när gräset börjat växa...

Lycka till på tävlingen :)

Jag brukar rida hästen över tygeln en dag när det blir såhär- för att den ska kunna andas.

I förrgår blev den svullen en bit upp på halsen på ena sidan

*KL
Alltså STORT tack för denna tråden och alla klokas svar :bow:
Såg idag att min häst var rejält svullen mellan ganscherna och halsen. Misstänkte genast kvarka, och såg bara hur räkningarna staplades på hög. Han hade ingen feber, hosta eller snorig, så jag tyckte det var lite skumt.
Men då kan det alltså vara så att han gått och knaprat som en magnet mot det lilla gräset hela dagarna?! Har nämligen aldrig sett det här förut på en häst. Men ska hålla koll på det, så svullnaden inte går upp.
Ska också tävla 6:e maj (samma tävling ;)?), så jag oroade mig för något hemskt och farligt som skulle göra att jag var tvungen att avanmäla mig.

Lycka till på tävlingen! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 539
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka