HjÄlp!! Svullen I Huvudet!!

Galapago

Trådstartare
Upptäkte nu i kväll att mitt sto var svullen i huvudet, mest på höger sida och även på vänster. Svullen på ganascherna och ner under emellan ganascherna, misstänker lymfkörtlarna. Hon är även svullen upp mot öronen på sidan av huvudet. Ingen feber, inget foderbyte. Vad är detta?? Vad ska jag göra??

Sv: HjÄlp!! Svullen I Huvudet!!

Exakt så såg den ena av mina hästar oxå ut nu ikväll. Han har aldrig blivit svullen där förut, däremot den andra hästen blir så när han har ätit något olämpligt. Antagligen någon allergisk reaktion på något som de har ätit ute i hagen.
Din kanske oxå har ätit något olämpligt. Att låta hästen äta från backen är bra. Tänk oxå på att i ridningen, låt hästen ta det lite lugnare tills svullnaden har lagt sig. Skritta ut på lång tygel bara. Att låta hästen jobba i form och gå på tygeln blir jobbigt när dom är tjocka i lymfkörtlarna.

Låter som symtom för Kvarka men har hästen ingen feber ännu eller näsflöde så håll den dock isolerad ett par dagar. Kanske en allergireaktion eller inflammtion i en tand. Ring vetrinären för säkerhets skull. Ser att du bor i Kristinehamn däromkring går Kvarka jusst nu.

Senast ändrad av en moderator:

Svarade du mig? Du skrev till Galapago.

Det är inte kvarka mina har. Som sagt den som har fått en sådan svullnad förut får alltid det på vår och höst. Inget konstigt, är en allergisk reaktion mot något. Detta säger oxå veterinären som varit och tittat på honom förr om åren. Han är allergisk mot mycket typ pollen, mögel mm mm.
Den som var svullen igår var oxå en reaktion på något, för nu på morgonen var han helt normal igen precis som han ska vara.
Får se hur han är ikväll efter en hel dag ute i hagen.

Kvarkan o A2 går nu över stora delar av landet. Bra om man är försiktig när symtom på svullna lymfkörtlar visar sig innan man har låtit vetrinären ställa en diagnos.

Senast ändrad av en moderator:

Kanske en orelevant tanke men min ponny blev ormbiten en gång och blev väldigt svullen i huvudet, fast det var ju mest över nosen då. En tanke bara eftersom du inte var säker på att det är svullna lymfkörtlar.

Hej...

Det är vanligt på våren när nytt gräs börjar komma eller på hösten då det är ont om bete. Hästarna går o tuggar i sig av det lilla lilla som kommit upp o bli dels överanstängda i musklerna men även lymkärlen går på högvarv (de har mycket lymfknutor just där) för att motverka allt annat än gräs de får i sig... Inget direkt farligt enligt min erfarenhet utom att de kan ha lite ont o ha lite jobbigare under ridningen...det borde snart gå över...

Lycka till!

Hej...

Hästarna går o tuggar i sig av det lilla lilla som kommit upp o bli dels överanstängda i musklerna men även lymkärlen går på högvarv (de har mycket lymfknutor just där) för att motverka allt annat än gräs de får i sig...

Lycka till!

Ja, vi tog ner några björkar häromdagen, och la in stora grenar till hästarna att gnaga på... då mitt sto är ett riktigt matvrak var väl hon inte gjort annat än att knapra bark...:crazy:

Det är INTE lymfkörtlarna som sitter på undersidan av käken- mellan ganscherna, utan spottkörtlarna.
Min val ser oxå ut som en hamster just nu. Han har knaprat i sig några gräna strån o mest sandjord

Ser att jag glömde att sätta parentes runt lymfkörtlarnas plac.:o
Det är alltså spottkörtlarna som svullnar.
Om den är svullen i lymfan är det oftast ett tecken på en infektion/ virus

Hej!
Min häst blir så varje vår och just nu är han svullen varenda dag han kommer in från hagen. Gjorde också en tråd om detta... men jag tycks inte ha fått så många svar :)

Jag undrade mest VAD det är som utlöser detta? Är det kraftigheten i gräset? Att de sväljer mycket luft? Att de får i sig jord när de förtvivlat försöker få i sig så mycket av det lilla gröna gräset som möjligt..?

Det är iaf inget farligt, så mycket vet jag. Ser dock rätt miffat ut. Speciellt svullnaden vid öronen! :(

Men man bör inte vara extra vaksam för fång i och med detta? Alltså, är detta en "överkänslighet" mot gräset?

Jo NU vet jag!

Det är för att de är helt tokiga i gräset, de går med huvudet i backen som dammsugare! Och det "stasar" blodcirkulationen i huvudet... går ju oftast över nattetid, men om man vill hjälpa till lite kan man binda upp hönät i boxen över natten, så hästen får vila sig lite från dammsugarställningen :)

Så det har varken med växtkraften eller jorden att göra :)

Har jag fått lära mej idag :D

Jo NU vet jag!

Det är för att de är helt tokiga i gräset, de går med huvudet i backen som dammsugare! Och det "stasar" blodcirkulationen i huvudet... går ju oftast över nattetid, men om man vill hjälpa till lite kan man binda upp hönät i boxen över natten, så hästen får vila sig lite från dammsugarställningen :)

Undrar bara om det var en vet. som sa det? Ett annat svar i tråden säger ju att det är bra att låta hästen äta från marken...:crazy:

Du som varit med om detta förr: hur länge brukar de vara på det här viset?? Hade tänkt tävla 6e maj... måste ju hinna träna innan dess... vad tror du?

Så blir mina eksemhästar tidigt på våren varenda år. :(

Beror oftast på att de betar på kort gräs. Ofarligt!

Det konstigaste är att ingen av de andra i flocken utom eksemhästarna får så. En riktig bulle mellan ganascherna. och den sitter där till mitten av December. Försvinner sedan,och kommer åter ca 1 April.

Kanske beror på att eksemhästar är lite svagare än andra hästar? Men även andra hästar kan drabbas.

Det konstigaste är att ingen av de andra i flocken utom eksemhästarna får så. En riktig bulle mellan ganascherna. och den sitter där till mitten av December. Försvinner sedan,och kommer åter ca 1 April.

Men det är där lymfan sitter.

Jo NU vet jag!

Med tanke på att hästar är betesdjur och är konstruerade för att söka föda ca 70% av dygnets timmar, tror jag knappast att det är själva betesställningen som är problemet. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 538
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka