HJÄLP!! - stort problem!

lethal_smile

Trådstartare
min häst är fullkomligt beroende av en annan häst i stallet..

denna hästen och min häst går i samma hage tillsammans med en liten shettis..

nu är det så att härom dagen så skulle ägaren till den andra hästen rida ut och tog ut sin häst ur hagen och min häst blev fullkommligt galen och rusade runt och skrek efter henne.. han var helt genomsvettig när han kom in på eftermiddagen..

hästarna går i en skogs hage och min häst håller på att vila upp sig efter en skada så han ska helst inte rusa runt som en galning..

jag vill gärna ha tips och ideer om hur man kan göra för att få honom mindre beroende av sin kompis.. och jag vill inte ha honom ensam i en frimärkes hage, för då får han inte lov att "vara häst"

tacksam för svar!!:bow::bow:

Sv: HJÄLP!! - stort problem!

har samma problem här :smirk:
han blir GALEN ungisen när han måste ridas ifrån lille bror :rofl:
och det värtsa är att när vi tar ut lille bror och whisky står kvar i boxen så HOPPAR han över (sådär stillastående 140.. :smirk: weei..)

Kanske är det överskottsenergi som gör honom mer stissad än vanligt? Prova att be stallägaren ta in din häst i boxen med lite mat under tiden som hon rider.

Tyvärr har jag iget bra tips. Vissa hästar går detta beteende aldrig över på.
Att stänga in hästen i boxen, kan vara ännu värre än att låta den vara kvar i hagen.
Förhoppningsvis lär sig din häst snart att hans kompis kommer tillbaka varje gång den försvinner, och blir därmed lite lugnare för varje gång.

Hästar är ju flockdjur, därav deras betende. Min varmblodsvallack var alltid orolig så fort han blev ensam. Allra värst var det om han blev själv i stallet, han ville alltid kunna se andra hästar.
Att lämna honom i hagen var lättast.

Hästar med en kompis blir lätt fixerade. Kan han stå mellan två andra hästar i stallet? Eller gå tillsammans med fler hästar?

Kanske är det överskottsenergi som gör honom mer stissad än vanligt? Prova att be stallägaren ta in din häst i boxen med lite mat under tiden som hon rider.

det är inte stallägaren utan en annan tjej i stallet som har hästen..
det är mycket möjligt att han har överskotts energi. han får ganska mycket mat eftersom han är lite tunn och omusklad just nu.. dessutom rids han inte så mycket pga skada

jo han borde ju vänja sig med det.. men som det är just nu så funkar det inte..

hoppas att han vänjer sig snabbt

Hästar med en kompis blir lätt fixerade. Kan han stå mellan två andra hästar i stallet? Eller gå tillsammans med fler hästar?

jag vill ju också det.. men stallägaren är ju som hon är... :devil:

det är inte lönt att byta boxplats eftersom de andra boxarna är mycket mindre och min häst är störst i stallet

Det här är inte lätt. Hade tidigare problem med min häst som blev mycket orolig när hennes kompis togs ut ur hagen eller stallet och hon inte längre hade koll på var kompisen var. Det spelade då ingen som helst roll om det fanns flera hästar i hagen eller stallet. Efter att vi bytt stall accepterar hon helt och fullt de andra hästarnas sällskap även när bästisen lämnar henne. För att bryta hennes kontrollbehov fick jag rådet att ta ut henne ur hagen och ta henne på promenad till platser dit de andra hästarna inte kom och där det fanns lite gott att äta och att ta in henne från hagen och ge henne med lite gott i en hink i boxen och sen släppa ut henne igen. Eftersom det var hon som hade ledarrollen i flocken var hon ju angelägen om att ha koll på flockmedlemmarna och blev naturligtvis upprörd när de gick ifrån henne. Det häftigaste rådet jag fick var att gå ut i hagen med en hink med godsaker och förse henne och mota bort de andra så hon fick äta ifred. Efter det var det verkligen vi två mot resten av världen och hon var lugn även som ensamhäst kvar i stallet så länge jag var där.
Kanske det kan funka med att byta hagkompisar?

Hästar är ju flockdjur, så det är ju egentligen inte okej att en häst står själv. Vi kan ju dock lära dom till att vara själva och det bör man ju göra redan vid unga år.

Jag tycker inte det är okej att man har en häst helt själv på en gård, men man ska kunna rida ut själv och kunna ha en häst inne själv en natt eller i en hage någon timme eller så, utan att den ska få damp och hoppa över eller springa ihjäl sig.

Testa med att lägga ut lite hö i hagen som den kan äta, under tiden hästkompisen tas ut ur hagen för tex ridning. Då har den ju något att göra. Fungerar inte det, ta in den i sin box (..där borde den känna sig trygg) och ge den lite hö. Stäng stalldörren så att den inte ser ut. Kan hjälpa! Prova er fram. Lösning finns alltid.

jobbigt n'är det är så..
Min häst blir gärna lätt tokig när han går ihop med 1 eller flera hästar i hagen. Blir fixerad o besatt av den andra hästen. Både inne i stallet o när man ska ut o rida/promenera. :S
Vi kan inte ens ta in han från hagen när han går med ngn..
Men gär han ensam o går >PRECIS jämte en annan häst då är det absolut inga prob.

detär lite konstigt eftersom man kan ta in honom och rida ut själv och liknande, men så fort han är ensam i stallet eller kompisen inte är i hagen med honom så blir han galen..

vi har prövat att ge hö och vissa gånger funkar det och andra inte..

byta hag-kompisar är inte helt aktuellt just nu eftersom de hästar han går med nu är de enda som accepterar honom och inte tuggar sönder honom..

aah detdär är så jobbigt.. var på galoppkurs i somras och där var det två (tillfälligt inlånade, bör tilläggas) treåriga hästar som hade gått tillsammans sedan dom var åringar, och dom blev hysteriska när dom var ifrån varandra, speciellt den ene, en stor klumpig fux.
Jag var ute och ledde honom på stallplanen medan hans kompis var inne i stallet, han var lite orolig men inte vild på något sätt. så helt plötsligt skriar han till och sparkar mig i ryggen med bakhovarna och springer sin väg. det var tur att det bara var två dagar kvar på kursen, annars hade det vart synd.. red ändå två pass efter det, kanske inte det smartaste eftersom jag knappt kunde gå i en vecka efter det :crazy:
vore nog bra att försöka sära på dom, att stegvis vänja dom vid att vara ifrån varandra. det är synd om hästarna när dom blir så oroliga, och synd om människorna som måste hålla på med dom eftersom det är ganska jobbigt och det kan hända olyckor.

Låter som min ponny när hon kom till oss (1 år sen). Det första hon gjorde när hon kom var att utse min syrras ponny (en riktig surmärr:p) till sin beskyddare och bästis och i början var hon jätteorolig om syrran var ute och red o min var kvar i stallet. Men hon var ändå jättelätt att rida på själv. Hon tyckte bara inte om att bli lämnad. Men detta har växt bort efter hand nu när hon har blivit trygg hos oss. Kakan är fortf hennes ängel och mamma men hon blir inte hysterisk om hon blir lämnad eller så iaf.

Men att det växer bort är inget alternativ på din eller? Iaf, när min var som jobbigast stängde vi in henne helt i boxen (alltså ingenstans hon kunde hoppa ut eller så) och gav henne mat. Hon vart ju orolig ändå, men kunde ju inte rusa omkring som i hagen iaf...

ja tar in den andra hästen då hon spränger staketet med lr utan ström:crazy: o då är de starkare el än vanligt, men ja ger henne lite hö o lämnar henne i boxen, då gnäggar hon mest o snurrar o blir jätte glad när honey o ja kommer tillbaks.
Då har ja bytt box för första paja hon låset på:D så hon fick byta med honey som hade lås uppe o nere, pga av min förra fjording stog där o va duktig på att hänga så boxen gick upp, så han fick ha 2 lås:cool:

jo han kan nog växa ifrån det... han vänjer sig nog snart med att hon försvinner ibland... men vi ska nog byta hagkompis ett tag... men vi får se hur det blir med det eftersom han och hans nuvarande hagkompis passar så bra ihop i övrigt..

vi ska iaf testa att byta hagkompis.. men han kommer fortfarande att stå i boxen brevid sin flickvän.. :D

Vi försökte skilja på dessa i hagarna i somras. Yeah right liksom:p Syrrans ponny var jättelugn tillsammans med en gammal valack i sin hage. Men min och unghästen hon gick tillsammans med kunde inte ta en tugga av gräset utan bara sprang och skrek (hagarna låg med 10 m mellanrum), så vi fick ha allihopa tillsammans iaf... (anledningen var ju att tjockisarna skulle få lite snålare bete och min och unghästen lite kraftigare, men icke)

"Avvänja" hästen som man gör med föl o valpar? :D Eller just stärka sin egen relation med hästen, så att man själv duger som kompis när hästvännen/ vännerna är borta? Fast de kan ju förstås bli problem om nån annan hanterar hästen, och BÅDE matte o hästarna är borta?

"Avvänja" hästen som man gör med föl o valpar? :D Eller just stärka sin egen relation med hästen, så att man själv duger som kompis när hästvännen/ vännerna är borta? Fast de kan ju förstås bli problem om nån annan hanterar hästen, och BÅDE matte o hästarna är borta?

jag har inte haft honom så länge så våran relation är bra men inte så jättestark men den växer..

avvänjning är ett bra alternativ och han kommer förhoppningsvis att byta hagkompis.. men men vill ju kunna ha honom h´med alla hästar utan att han blir galen för att kompisen försvinner..

det kommer dock att bli lite problem då min häst och hans älskade flickvän antagligen kommer att gå på samma sommar bete tillsammans med shettisen som går i hagen med dom..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 241
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 916
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 041
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar