Hjälp, SNABBA SVAR!!!

Emmah.S

Trådstartare
Har ÄNTLIGEN fått tag på hösilage till mina kära vänner i stallet.
Men nu till det STORA problemet.
Hur många balar måste jag köpa?! Är så van vid torrhö men kan inte ge det till dom längre pga att nordisen blivit lite känslig i luftrören. Ts halten ligger mellan 47-54% och varje bal väger 40-45 kg...räknade lite snabbt att dom behöver ungefär 26-27 kg per dag. (Eller är det för lite för en Nodis på 700kg och en Shettis på 250?) Kan någon är på buke med hjälp av dessa siffror räkna ut hur många balar jag kommer att behöva köpa :confused: Har själv räknat fram någ mellan 155-175 st beroende på vilken ts halt det blir på balarna.....HJÄLP!!!!

Sv: Hjälp, SNABBA SVAR!!!

Ska kanske tillägga att dom ska ha foder för hela vintern och in på försommaren...dvs oktober-juni...

Om jag räknar enkelt räcker en bal i 1,5 dagar. Det blir ungeför 275 dagar under Oktober t o m Juni, vilket ger 275/1,5=183 balar.

David

Jag skulle nog också räkna med några extra-balar, den erfarenheten jag tyvärr har av små ensilage-balar är att de inte är lika bra kvalitetsmässigt som de stora. Vi fick kassera en hel del av de vi köpte en vinter för ett par år sedan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 611
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 947
Senast: Snowball
·
Ekonomi & Juridik Denna tråd hamnar lite mellan stolarna bland underforumen, så moderator - känn dig fri att flytta den! Är just nu arg så jag kokar...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 104
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar