Hjälp, ska köpa kattunge

KELLLY

Trådstartare
Är så himla nervös, har vart & kollat på kattungar idag bestämmde mig för en ur gullig ljus grå bondkatt med lite ljus brunt på nosen. Men grejen är den att dom är ut i ett stall, där dom är i en box & mamman är ute katt så hur blir det då när vi tar den sen ? Klart den ska få vara ute men kommer vi kunna vänja den vid lådan & att vara inne ?:confused:

Jätte glad för svar :)

Sv: Hjälp, ska köpa kattunge

Min gamla Måns, som fyllde 14 i år, hämtade vi i en laggård som ettåring. Han fattade direkt vad lådan var! Ändå var han knappt klappad av människor och totalt vettskrämd, vågade inte gå in i tv-rummet på en månad för tv:n var så otäck!!! Men som sagt, lådan fattade han direkt vad den var till för:bow:

Det kommer att gå strålande !
Våra stallkattor får ungar som (ifall de inte behålls) flyttar till familjer, antingen som inne eller ute katter. Det har gått bra med lådabestyr och allt annat !

Min hanne är född vildkatt. Han kan vara både ute- och innekatt, bara han får vara med mig (brorsan duger också, i nödfall). Katter har ju en instinkt att gräva ned sina lämningar, så är kattlådan ren och fräsch, och det enda de kan gräva i, så lär de sig nog det på en gång.

Katter är smarta människoägare! :D

Selma kommer från ett stall & hon fattade direkt var hon skulle kissa & bajsa, har aldrig gjort något utanför lådan.

Min kisse 11 månader är född i stall, uppväxt i en hökrubba! :rofl:
Hon har aldrig gjort någon annan stanns än lådan (utom den period under kastration då hon blev svårt sjuk, men det är väl ursäktat.)
Tips om man vill ha en gosig katt är att ha den som inne-katt första tiden, min erfarenhet är att om man släpper ut den för tidigt blir den inte lika präglad på människor. Gå på promenad i koppel är ett bra tips för att bli bästa kompis med sin katt!

Gå på promenad i koppel är ett bra tips för att bli bästa kompis med sin katt!

Sanning med modifikation. ;)

Tartinixx:

Kom ihåg att kissen måste vara 12 veckor enligt lag om du ska ta hem den. Ifall den är yngre kan det resultera i kisseriproblem och andra beteendestörningar när den blir äldre.
Jag vet inte hur mycket du har läst på men här är en bra länk :):

http://www.katter.nu/

Kolla i länkarna till vänster så hittar du massa matnyttig information som kattägare.
Lycka till!

Gå på låda är inget man lär en katt eller tränar den till (generellt). Katten väljer att göra sina behov i låda för att det är ett bättre och mer "naturligt" ställe att göra det på än t.ex. golvet, katter vill kissa där det är mjukt och vill kunna gräva.

Är så himla nervös, har vart & kollat på kattungar idag bestämmde mig för en ur gullig ljus grå bondkatt med lite ljus brunt på nosen. Men grejen är den att dom är ut i ett stall, där dom är i en box & mamman är ute katt så hur blir det då när vi tar den sen ? Klart den ska få vara ute men kommer vi kunna vänja den vid lådan & att vara inne ?:confused:

Jätte glad för svar :)

japp jag vet att dom ska vara 12 veckor så det är ett tag kvar!
tack för alla svar :) lugnar nu :banana:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
7 221
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 855
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar