Hjälp!!! Ska jag acceptera detta...

Marie_K

Trådstartare
...och finns det chans att ändra beslutet?!

Ska ta det från början och skriva så kortfattat det går!

Häst med konstaterad chipfraktur i karpalled vf, op godkänt av försäkringsb. Även röntgad pga gallor i båda hasor (skrev en tråd för ett tag sedan om försäkringen skulle täcka om det visade sej lösa bb) Som tur va fanns inga lösa benbitar!

Hästens sövs och det som på röntgen såg ut att vara en ganska enkel op med god prognos tvärvände:( Istället visar det sej att det är en MKT ovanlig skada. Vet är alltså inne vid leden/benbiten med artroskopi och hittar då en reva/fistel i senskidan till tåsträckarsenan. Senan är dessutom delvis uppfibrad, pga inflammation som ¨ätit¨på senan:crazy: Vet kan inte operera dessa skador i det läget då han måste gå in via en annan väg, från en annan riktning. Så han rekommenderar en ny op om en månad. Tror det finns chanser att fixa dessa skador men pga att det inte finns någon statestik eftersom skadan är så ovanlig så är prognosen avvaktande.

Frågade igen om han tycker det är idé med op och får till svar att 'annars hade jag inte rekommenderat det!' Denna vet är en av europas skickligaste kirurger och har högsta utbildning som går att få! Så han faxar journal och förfrågan till försäkringsbolaget om en till op. Tror inte att det borde bli några problem, säger att han inte varit med om att det strulat i liknande situationer..

För det första får jag inget svar förrän 3 dagar senare(!) och då att dom INTE betalar pga att prognosen är osäker:( Så nu står jag med en häst som riskerar senruptur. Ska tillägga att hästen är bara 2 år, ej halt och är pigg och glad. Försäkrad i samma bolag sedan födseln. Vad ska jag göra, är det lönt att bestrida detta beslut? Någon som har erfarenhet?

Har ju läst här på buke om ex antal fall där dels skadan varit mkt allvarlig och osäkert om framtiden & dessutom med dyrare klinik/op kostnad än jag skulle få där försäkringen täckt. Såå uppgiven just nu.

Tacksam för svar!

Sv: Hjälp!!! Ska jag acceptera detta...

Många visningar, ingen som har nån tanke kring detta? Dela gärna med er! Är så ledsen just nu:( Lille killen är så otroligt fin & lovande + underbar att hantera. Tar allt så bra. Men hur ska man ta upp detta med försäkringsb?

Alt som vet pratade om (& som bolaget betalar) är att vi behandlar med kortisoninjektioner för att stoppa inflammationen. Men det känns ju betydligt mer osäkert. Fattar inte att dom inte kan betala. Hästen är ju ung & det talas ju mkt om att alldeles för många hästar döms ut i onödan. Står ex i villkoren att för att betala ut livpengen vill dom se så att det inte finns något mer att göra för att få hästen bra innan dom godkänner.

Så det hela verkar skumt. Alla jag pratat med hittills är förvånade att dom säger nej. Är det dessutom normalt att det tar 3 dagar att få svar?

Men försäkringsbolaget måste väl ge en motivering till avslaget?
Kan det vara så att kostnaden för dessa två operationer överstiger dels vad hästen är försäkrad för i veterinärvård och/eller livvärde? Det är väl enda anledningen jag kan se, möjligtvis även om det finns en billigare alternativ men likvärdig behandling (cortisonsprutorna?)....

Om inte: Kräv motivering skriftligt och be om skriftliga utlåtanden från din vet och överklaga.

Försäkringsbolaget pengar är försäkringstagarnas pengar.
Så som "delägare" i försäkringsbolag är jag glad att de inte betalar ut pengar hur som helst.

Vill du göra operationen är det väl inget som hindrar att du betalar ur egen ficka?

Att veterinären vill operara förstår jag, det måste ju vara fantastiskt att få testa olika operationer där nån annan står för kostnaden. Typ levande djurförsök.

dom gör nog avslag för att det är så pass osäker diagnos. Jag skulle nog tagit råd av fler veterinären än den du hade på kliniken för utlåtande. Fösäkringsbolag har ju också veterinärer som tittar på fallen och ger beslut.

sen beroende på vad de ger för diagnos antingen bestrida eller betala operationen själv. Jag hade en häst som genomgick titthålsoperation det gick på ca 11.000 har jag för mig (dock tog försäkringsbolaget dette å det var på en 15 årig häst..) men din operation kanske är lite mer avancerad? (min var för ringbandsförträgning) men du kan väl höra vad det skulle kunna kosta.

Eh ja du, va som hindrar att jag betalar själv är väl inte så svårt att förstå! Jag har inte dom pengarna i fickan direkt.

Hästen är veterinärvårdsf i 50.000:- & är alltså nu opererad för 12.000:- Så det finns mkt pengar kvar. Måste man ha en hög livförsäkring för att få hjälp om hästen skadat sej? Nästa op kommer också gå på ca 12 om det inte blir komplikationer. Så det är inga jättesummor vi snackar om. Men jag vet inte om det räcker & kan inte ta lån just nu iaf.

Jag upplevde veterinären som mkt seriös & han sa inte att "nu opererar vi" som en självklarhet utan vi pratade om riskerna, framtiden osv. Tyckte inte att han hade nån överdriven entusiasm över en op men ansåg det vara det bästa för att fixa skadan.

Ang kortisonet, kan det verkligen vara likvärdigt med op? Att det är otroligt viktigt nu att häva inflammationen är självklart. Men frågan är ju om övrigt kan läka sen av sej självt? Hade jag haft pengar hade jag betalat op!

Tror det blir svårt att få rätt vid en överklagan av försäkringsbolagets beslut. Finns det inte underlag som visar på fördelarna och prognos för operationen, är det nog rätt klart att bolaget backar. Absolut om det finns andra, mer prisvärda och utredda behandlingsmetoder som alternativ.

Jag har heller inte hört ett skit från försäkringsb, deras vet har pratat med min, dom har inte hört av sej till mej alls. Har jag velat få veta något hittills har jag fått ringa dom. Har inte fått något skriftligt. Kanske kommer vad vet jag, men dom har inte motiverat mer än att min vet berättade vad deras vet sa & det va att det är för osäker prognos.

Har du själv ansökt om pengarna då? Är det din veterinär som fört diskussionen med bolaget är det ju inte konstigt att han får beskeden.

Jag har haft samma skada ungefär men utan chipfraktur.

Man såg på UL en inflammerad senskida med fibrin och skit. Spolades och beh ggr flera. Sen såg man på UL en ful uppluckring av senan och sammanväxning mellan senskida och sena. Utan op nattsvart prognos. Med op god prognos. Häst 4 år gammal. Bolaget sa ja till OP men med tillägget att jag måste vara beredd på att det kan ta tid att läka.

När de går in blir prognosen betydligt sämre, skadorna är värre än de ser ut. De tar bort sammanväxningen, rensar upp etc, konstaterar att sträcksenan aldrig kommer läka MEN hästar kan klara sig utan sträcksena. Dock är skadan inte så vanlig så det saknas underlag för prognos och är många kanske, borde och torde.

3 v efter OP ny sammanväxning och senan 'äta upp' just. 8 v efter op så är sönderfallet av senan fortfarande pågående. Nu är hästen dessutom klart besvärad vissa dagar, som blir fler och fler. Progns som ridhäst noll, ev kan fungera som hagtomte och avelssto OM man får hejd på sönderfallet av senan. Hon fick somna där.

Så, jag skulle tro bolaget helt enkelt endera anser det finns för lite erfarenhet och prognosen är för dålig, alt just att de få sådana fall de sett helt enkelt inte gått bra.

JAG skulle med MIN erfarenhet INTE operera för pengar ur egen ficka - tyvärr.

Hej!

Tråkigt med din häst:(

Ja det är onekligen en ovanlig skada:/ Men hästen fick den för nåt år sen, inga sammanväxningar el fibrin. Leden oskadad & trots mkt lek & bus i hage (då ingen visste/trodde det var så allvarligt) så har det inte blivit värre, det vet såg var gammalt sa han.

Idag va jag med en vän till en annan klinik då hon skulle kolla upp sin häst. På denna klinik finns 2 av landets mest kompetenta på UL! Frågade om dom hade tid att kika på journalen på min häst. Dom kunde alla konstatera att dom aldrig sett något sådant. Men samtidigt va dom inte allt för negativa.

Men det får bli ledbehandling nu då & se till att häva inflammationen. Just fisteln i sträcksenan är kruxet. Op vet trodde att senan kan läka bara vi kan få stopp på inflammationen. Ingen tycker det är värt att avliva hästen i nuläget, han är fullständigt oberörd. Däremot läker inte fisteln ihop själv, så om ul kan visa att senan läker längre fram, men fisteln ställer tilldet kan ju ev op va motiverat.

En av veterinärerna på den klinik jag va på idag med vännen sa också att det är kanske dumt att göra op nu & "rota runt" utan försöka behandla med kortisonet först.

Men är inte det en risk i sej?

Ursäkta långt inlägg..

Försäkringsbolaget pengar är försäkringstagarnas pengar.
Så som "delägare" i försäkringsbolag är jag glad att de inte betalar ut pengar hur som helst.

Vill bara tillägga här att med egna hästar (familjen har haft häst i över 35 år nu) på över 20 år så har jag haft 2 händelser där försäkringsbolaget varit inblandat utöver denna häst nu. Dels en kolik på en helg förstås, fick 2200:- på försäkringen.

Sen en shettis som var slö & hänging & fick dropp & togs blodprov. Tror jag fick runt 4000:- den gången, ej samma bolag dom gångerna. Thats It. Så jag anser mej inte "snylta" av delägarna. :cool:

Allt är ju en risk, men kortison är ju en mycket mindre risk i sig.

Min dam var förvånansvärt oberörd med. Och det är ju omöjligt att veta vad som hänt UTAN op. Men den senskada som INNAN op syntes på EN utskriven ultraljudsbildruta, den tog fem utskrivna rutor för att få mer hela när hon dömdes ut.

Så där triggades helt klart något av att vara in och rota. Nu gjorde ju sammanväxningen att utan OP var prognosen som ridhäst nattsvart, då hon pga den hade nedsatt böjlighet i knäet. Men halt var hon inte, och busade och brallade i hagen osv.

Det var absolut inget snack om att ta bort min heller, mer än att jag inför op som djurägare hade valet ta bort om jag ville då op skulle kosta flera gånger livvärdet (som var på 15 000 kr) och prognosen inte var garanterad sas. Men som sagt, bolaget (ett av de snålare/trixigare) betalade snällt, och det var hoppfullt innan de gick in och såg. Och sen var det som en skräckfilm. Så, operationen, att vara där och rota drog antagligen igång vad som nu fick senan att bokstavligt talat sönderfalla. Samtidigt så utan att rota hade hon kunnat vara avelssto och promenadnissa på sin höjd.

Men jag skulle bsolut hellre prova behandla med kortison först. Den risken är ur alla aspekter mindre än risken vid en generell narkos till. Och om hon t exsvarar delvis på behandling, kan ju prognosen för en op ändras.

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 812
Senast: LuckyMe
·
Hästvård Har en 2 åring som fått en chipfraktur, OP av denna är redan godkänd av försäkringsb (Folks*m). Så tid för det är bokat! Vet positiv att...
Svar
7
· Visningar
1 231
Senast: Miaa
·
S
Hästvård Hej, har aldrig behövt nyttja försäkringarna på hästarna under dessa år så har noll koll och hoppas på lite hjälp från er. Var in på...
Svar
2
· Visningar
855
K
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Jag har hamnat i ett dilemma med min mycket fina halvblodsvalack. Lite bakgrundsfakta: Hos förra ägaren...
Svar
2
· Visningar
1 760
Senast: Kikki84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama