Sv: hjälp! sjuk häst! långt
Sluta alla ni som håller på med påhopp! Det är inte bara på denna tråden utan finns tyvärr alldeles för mkt på hela Buke, tråkigt för oss andra som vill diskutera o lära oss mer, så påhoppare, sluta!
Om jag ser dina bilder på din häst ser han 100 ut som så många andra sagt. Grannen tävlar distans på sina araber o dom är tunna då inte bara under tävlingssäsong utan året om.
Tankar
Det behöver inte vara 1 "fel" din häst har utan en kombination av saker...
Tänderna. Har en hästtandläkare tittat eller bara vet? Vet har inte alltid kunskap
Soja har hög proteinhalt, kan ge magsmärtor men absolut inte alla.
Annars kan man testa linfrö som man kokar, dock inte så omtyckt.
Funkar sockerfoder på din häst? melass, betfor? Men han tål inte havre, har jag fattat det rätt?
Magsår har 90% av alla hästar (har precis varit på en foderkurs) en del reagerar mer eller mindre. Själv haft häst med magsår pga Ekollon. Prova med Pro Equo minst 2 omgångar för att se resultat.
Förstår din tanke om kraftfoder,har själv isis går på lösdrift m fri tillgång, han behöver inget extra m bra grovf då blir han för pigg. Din häst är i lagom hull för att stå, men inte för tävlingsform som du själv skriver
Måste tillägga (efter kursandet m C muller) att ger man bara grovfoder behöver du inte ge min/vitaminer. Det blir ett överskott i kroppen för att hästens egen kropp skapar vit/min. Ger man tillägg blir der fel balans i kroppen. Det enda man kunnat påvisa att hästen vill ha är salt, därför ge fri tillgång. Det man däremot ska ge alla hästar är selen 1gång/vecka.
Magnesium ger förgiftning, helt rätt, men det verkar inte vara det som är strulet.
Lucern är bra att ge hög proteinhalt
Lucern hack? gillar han det?
Ensilage?
Även melanom, har själv haft en häst med det som opererades. Han fick konstiga symtom som gjorde att vi avlivade honom 17 år gammal. Hoppas inte det är boven för din del, men jag skulle faktiskt inte utesluta. Min hade knutor i anus, skap o vid op såg man att knutor utvändigt var små men knutorna invändigt var stora som knytnävar upp i bukhålan o tryckte på organ. Så, ja.. hmm.. håll koll på det iaf..
Den andra grannens arab är 25 år är full!! med knutor o är hysteripigg!!
Att avliva din häst tycker jag är trams, har han blivt bättre men inte helt fullt frisk, kanske så enkelt att han bara behöver ett "sabbatsår" från tävlandet? även om han är pigg? Kanske bara mindre skador som behöver få läkas ut av sig själv? Eller att han för distans kanske inte är ok men för annan ridning?
Tycker ändå du ska satsa på ett körkort, önska dig körlektioner i presentkort vid jul/födelsedagar. Övningskör med dina föräldrar, låna böcker av vänner som precis tagit körkort för att läsa på.. det finns massor med lösningar.
Nu blev det en hel roman.. Håll tillgodo o lycka till!