HJÄLP!!!! Rimlighetskontroll!

D

Doriz

Skulle någon bara kunna slänga en blick på min uträkning gällande torrsubstans? Vill vara säker på att jag gjort rätt innan jag rättar den befintliga foderstaten efter dessa värden.

För att säkerhetställa ts/kg kroppsvikt räknade jag så här:
Beräkning torrsubstans:
Kroppsvikt: 523,2kg
Antal 100kg kroppsvikt: 5,232
Antal 100kg * underhållsbehov: 7,848 kg TS
Torrsubstans: 69% = 0,69
1kg TS = 1,449275362 kg Ensilage
Antal kg Ensilage i foderstat för underhållsbehov: 7,848 / 1,449275362 = 11,37391304 (avrundat till 11,5kg)

Är det rätt räknat?

Jag har räknat energibehovet till 77,9MJ (halvblodssto 12år, tränas 6 dagar iveckan, mkt lättfödd)

Foderstaten blir då:
Ensilage 11.5 kg =73,3 MJ, 782 SRP(g)
Chevinal 25ml
Betfor 3,5dl = 1,2 MJ, 5,3 SRP(g)
Miner Grön 180g
Halm 1,5kg= 5,5MJ, SRP(g)
Fosforbalans 2sk = 5g P

Jag har alltså tagit bort havren eftersom ensilaget täcker proteinet. Hon står på spån men får 1,5kg halm för tuggbehovet.

Är detta en rimlig foderstat? Jag är rädd att hon kommer att gå upp i vikt med 11,5 kg ensilage (Är väldigt lättfödd och är redan lite rund om magen efter sommarbetet).
Jättetacksam om någon kan hjälpa mig!

Sv: HJÄLP!!!! Rimlighetskontroll!

11,5 kg av ditt ensilage motsvarar ca 9,4 kg hö. Så det är ju inte speciellt mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 558
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna