hjälp, rätt foder???

Z

zalmiac

heej!

jag skulle behöva byta foder till min häst, han tävlas och tränas regelbundet är 6 år och en mager pojke med känslig mage och tål inte havre då´han blir helt lojj, skulle behöva något foder som e bra för magen, ger dom energi och gärna med lite fett i :)

tips någon??:laugh:

Sv: hjälp, rätt foder???

Bra grovfoder + Vitafor Derby + passande mineral/vitaminfoder.

Vitafor Derby innehåller endast 7,6% stärkelse som kommer från vete, 12,2MJ.

hehe har du nå bra tips på bra grovfoder och vitaminer? :)
korn kanske?

Bra grovfoder (hö/hösilage med bra värden)! Gör en analys på grovfodret och sedan räknar du ut ett passande foderstat som täcker hans behov.
Kan du inte räkna ut själv så kan du ta hjälp utav Hippocampus (sök på google) . Det är ett program som SLU har tagit fram, där skriver man in värderna på fodret och vad man har för häst, sedan så får man som ett "papper" där det står vad hästen får för lite/för mycket utav. Hur mycket hästen behöver utav allt, och vad den får.

okej, tack för svaret :) ska kolla på detdär med foderanalys :)

Lusern Strå kan rekommenderas, lusern pellets också för den delen. Räknas som grovfoder, snällt mot magen. Mycket protein.

Fri tillgång på hö/silage. Analys för att kunna beräkna foderstaten rätt, just när man har problembarn så är det nästan ett krav tycker jag.

okej, håller på att kolla med stallägaren om foderanalys, verkar som om dom skulle göra det så då får jag svar på det :)

har höst något om att lusern med melass i är inte bra... vet du något om det??
har ingen aning om varför det inte skulle vara bra:P

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 849
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
765
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka