Hjälp! Råd om hingstig valack önskas.

elgur86

Trådstartare
Kaos i vårat stall när vi för 9 dgr sedan tog hem vår nya d-ponnyvalack till min 14 åriga brorsdotter. Helt galen efter de 2 ston som finns i vår flock på 6 hästar. Han stod inne i box den första natten med flockens yngsting , en 6 årig haflingervalack, rangordnade varandra direkt o släpptes i hage. Däremot blev han riktigt förbannad på flockens ledare, en jämnårig nordsvensk valack, 9 år. Vi har ridit honom sen dag 2 och han går fantastiskt bra, ordentligt lydig så fort min brorsdotter kommer upp i sadeln. Men däremot omöjlig att leda till stllet för pyssel o sadling, jag har flugit som ett segel o tappat honom, o han springer till hagen där ett 13 årigt sto går. Det andra stoet är gammal (29) och henne fick vi ta ur hagen igår då vi släppte ihop henne och nordsvensken med våra. (Vi äger haflingern också, andra ägare på de andra hästarna). Han skulle betäcka den gamla damen. Har någon erfarenhet av Munkpeppar ? det har jag beställt. Kan använda sej av kemisk kastrering i ett sånt här läge ?? Snälla har ni erfarenhet och råd, så dela med er !! Hur ska vi våga åka iväg på träningar o lasta ur ? Förra ägaren känner inte igen beteendet, de har haft ett grannsto på gården förrut. En belgisk Import så man vet inte riktigt när han kastrerades, men tror han är sent tagen, vid 4 års ålder. Vad ska vi göra ??

Sv: Hjälp! Råd om hingstig valack önskas.

Är han allmänt dryg eller mest när stona är nära?

Tyvärr är det inte alltid munkpeppar funkar men väl värt ett försök. Det tar ett tag innan de fått effekt och sen tar det tid innan hästen varvar ner. Dock är det kanske inte särskilt troligt att han kommer att bli så cool att han kan gå i hage med ston men förhoppningsvis lättare vid hantering.

Är ni säker att han är ordentligt kastrerad och inte klapphingst?
Har ni någon som klarar av att hantera honom när han blir jobbig?

Hej!

Om alla hästarna går tillsammans dela omgående på ston och valacker.

Valacker som inte är går med ston brukar lugna ner sej relativt fort. Jag tycker mej också ha märkt att "klättrarna" blir värre när de går i blandade flockar. Det kan också vara nyhetens "behag" och gå över. Vi hade en mycket hingstig valack i hagen några dagar i början av sommaren, han klättrade inte, men tillät ingen annan komma i närheten av stona och blev helt vild när vi "stal" hans ston. Nu går han med en valack-kompis och har inga problem att hälsa på snygga tjejerna helt utan att få flippen.

Vi hade en valack hos oss förra året som fick flipp och plötsligt skulle betäcka alla ston (han har gått med samma ston tidigare utan problem). Han fick så klart omgående flytta till hage med bara killar och nu i sommar har han utan problem kunnat gå med samma ston.

Mitt råd skulle vara att dela på ston och valacker, låta honom landa ordentligt, känna in sin nya miljö och kanske göra ett nytt försök med blandade flockar om några månader.

/ Lavinia

dela på ston och valacker som ovan nämner, jag skulle aldrig falla mig in att blanda ston och valacker nu för tiden. Har lärt mig dne hårda vägen med valacker som betäckt ston etc.

Har själc en hingstig valack, jag håller honom på lagom avstånd från ston, minst en hage emellan gärna mer, samma i stallet och sedan från han stroppy gelding från dodson och horrell och de ört preparatet har gett stor effekt. Munkpeppar har jag provat med inte gett någon effekt.

Han är inte allmänt dryg, utan får en knäpp när han ser stona. De går nu delade, han går med två andra valacker. Jag har haft en känsla av att det blev lite väl mycket för honom vid flytten, han har åtminstone nu efter 1,5 vecka tystnat lite o håller inte halva byn vaken om nätterna iallafall.... det kändes ju lite pinsamt, vi själva bor inte där. Har precis ringt en jourveterinär i min förtvivlan o fått lite råd. Hon trodde ju att han helst skulle få gå i hage bredvid under en tid o se men inte röra, för att lugna sej. Ska ringa lite kliniker imorgon o rådfråga om kemisk kastrering.

Stroppy gelding, det ska jag kolla upp. Det stora problemet för oss kommer när hästarna flyttar till vinterhagen där vi har lösdrift med hela flocken. Vi har nu lett honom i bett när vi ska från hage till stall o det gick bra igår iallafall. Det känns så tråkigt om det inte skulle lösa sej när det inte finns ngt annat att klaga på ! Jättetrevlig att rykta o pyssla med o fantastiskt bra ridbarhet. Har trampat på orädd o framåt på alla nya grusvägar omkring.

valacker bör inte gå med ston om dom är sent kastrerade. dela upp flocken så du har ston och valacker för sig!

Säger som havregryn:
Köp stroppy Gelding och testa. Jag har använt det på min förra kille som var jättehingstig och betäckte, funkade superbra.

Helt säker på att kulorna är borta så det inte är en klapphingst?

Skulle jag oxå kolla upp, vi har ju en tråd nu på buke om en klapphingst som kastrerades där bara ena kula togs bort och en annan användare som gör så systematiskt, dvs klapphingstarna får ena kula bortplockad och sedan avvaktar de för att se om den andra trillar ner. Verkar som det är vanligare än vad jag tidigare trodde, att klapphingstar inte opereras. :confused: Har hört talas om ytterligare ett fall där det var samma sak, klapphingst som var "kastrerad" där de endast tagit bort ena kulan. :crazy:

Min valack är sent kastrerad och kan aldrig gå ihop med ston nånsin.

Min valack är sent kastrerad och kan aldrig gå ihop med ston nånsin.

Nu spelar det ingen roll om kastrering sker sent eller inte, oavsett så är min erfarenhet att inte blanda ston och vallacker pga olycks och skaderisken på både ston och vallacker.

Nu spelar det ingen roll om kastrering sker sent eller inte, oavsett så är min erfarenhet att inte blanda ston och vallacker pga olycks och skaderisken på både ston och vallacker.

:bow:

just skaderisken fick jag smälla på och lära mig en läxa att ston och valacker inte ska gå ihop!

Skulle jag oxå kolla upp, vi har ju en tråd nu på buke om en klapphingst som kastrerades där bara ena kula togs bort och en annan användare som gör så systematiskt, dvs klapphingstarna får ena kula bortplockad och sedan avvaktar de för att se om den andra trillar ner. Verkar som det är vanligare än vad jag tidigare trodde, att klapphingstar inte opereras. :confused: Har hört talas om ytterligare ett fall där det var samma sak, klapphingst som var "kastrerad" där de endast tagit bort ena kulan. :crazy:

vad är det för vits med att bara ta bort EN kula? *kliar mig i huvudet*

förstår att du inte kan svara på den frågan heller...:D

Åh vad svar jag får, blir jätteglad !! Har inte sett det förrens nu, då ni kanske förstår att jag haft fullt upp. Uppdaterar lite ; Har ringt runt typ överallt, distriktsvet. Vår närmsta klinik ATG Mantorp, och även Strömsholm. Alla överens om att steg ett är att ta ett blodprov där man mäter testosteronhalten. Skulle den vara hög finns det ett vettigt argument att gå vidare till klinik för ett ultraljud av buken o leta kula.... Problemet är ju med dessa importer är ju att forska fram var, när , hur... Kommer hur som helst så fort blodprovet är taget att påbörja behandling med Stroppy gelding, tack för det tipset !! Vi flyttade grabben tillsammans med vår andra yngre valack till en annan gård i söndags så att alla (vi, de andra hästägarna, grannarna, våra hästar o de andra hästarna...) kunde få en andpaus o fundera på hur vi ska lösa detta !! För det måste lösas innan vinterperioden, då de ska tillbaka. Nu är han lugn som en filbunke o ridturen igår gick hur bra som helst.

vad är det för vits med att bara ta bort EN kula? *kliar mig i huvudet*

förstår att du inte kan svara på den frågan heller...:D

Svaret är mycket enkelt, kostnaden. En klapphingstoperation kan gå på stora belopp om det vill sig illa. Ofta kan man inte heller lämna pris innan det görs, beroende på hur mycket man man måste öppna.

Har själv varit med om en på 10 000 och en på15 000.

Nu har jag läst lite "klapphingsttrådar". Det här med operation har min bror o svägerska redan kollat upp i försäkringsbrevet, o det ingår ju som sagt inte. Det skulle ju bli en väldigt jobbig summa att få ihop ! Men nu får vi hoppas så klart att det inte är så... En annan fundering jag inte blir klok på är varför det redan från början funkar direkt med en valack, men totalt kört med den andra. Förmodligen för att vår haflinger är yngre (6 år) och nordsvensken är jämnårig ( 9 år).?? Vi tog isär nordsvensken från våra 2 efter första natten, då han blivit rejält biten på båda skinkorna, o han har inte ens svarat upp, han vek sej direkt vid ihopsläppet, men det hjälpte ju inte stackarn tydligen ! Vår haflinger har inga direkt allvarliga bitmärken.

Angående operation, min svägerska läste ngn stans att man ibland kan vara tveksam att operera på grund av blödningsrisken, (och sövning är ju alltid en risk, djur som människa). Beror nog på vart den är placerad, och hur mycket vävnad det är, eller vad vet jag.

Jo, jag är införstådd med att det kostar mer att ta bort på klapphingst, men om man ändå lämnar en kula, varför ta bort den första. Spelar roll liksom. Då kan man ju lika gärna hålla dem som klapphingst med en kula uppe och en nere..

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Yrja
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet