elgur86
Trådstartare
Kaos i vårat stall när vi för 9 dgr sedan tog hem vår nya d-ponnyvalack till min 14 åriga brorsdotter. Helt galen efter de 2 ston som finns i vår flock på 6 hästar. Han stod inne i box den första natten med flockens yngsting , en 6 årig haflingervalack, rangordnade varandra direkt o släpptes i hage. Däremot blev han riktigt förbannad på flockens ledare, en jämnårig nordsvensk valack, 9 år. Vi har ridit honom sen dag 2 och han går fantastiskt bra, ordentligt lydig så fort min brorsdotter kommer upp i sadeln. Men däremot omöjlig att leda till stllet för pyssel o sadling, jag har flugit som ett segel o tappat honom, o han springer till hagen där ett 13 årigt sto går. Det andra stoet är gammal (29) och henne fick vi ta ur hagen igår då vi släppte ihop henne och nordsvensken med våra. (Vi äger haflingern också, andra ägare på de andra hästarna). Han skulle betäcka den gamla damen. Har någon erfarenhet av Munkpeppar ? det har jag beställt. Kan använda sej av kemisk kastrering i ett sånt här läge ?? Snälla har ni erfarenhet och råd, så dela med er !! Hur ska vi våga åka iväg på träningar o lasta ur ? Förra ägaren känner inte igen beteendet, de har haft ett grannsto på gården förrut. En belgisk Import så man vet inte riktigt när han kastrerades, men tror han är sent tagen, vid 4 års ålder. Vad ska vi göra ??