Hjälp! Pulsfråga! Lågpulsad!

G

Gatsby

Försöker mig på hjälp från kunnigt distansfolk med pulsklocka:

Har ett 4-årigt halvblod som grundtränas inför en framtida karriär som tävlingshäst i dressyr, hoppning och fälttävlan. Efter att ha läst in mig på viss litteratur (ex Leif Stilling) utgår jag ifrån att pulsen bör ligga mellan 120-150 slag/min i arbete för att träna upp grundkondition. Han travas nu 8 min x 2, alltså 16 min med 2 min skritt emellan. Vi saktar även av i nedförbackar. Med skritten inräknad är vi ute i 45 min/ridpass. Nu till "problemet": Han är lågpulsad och ligger mellan 95-115 slag/min i trav (den lägre siffran i svag nerförslut och den högre i svag uppförslut). I brantare uppförsbackar i trav kommer han upp i ca 140 slag. Återhämtningspulsen mäter jag efter 10 min skritt hemma på gårdsplanen och den brukar ligga på 44 slag. Någon gång har jag mätt innan vi rider ut och då hade han 39.

Jag ökar på travmängden 1 min/vecka och kommer innan sommaren att trava 10 min x 2, dvs 20 min/pass.

Vad innebär det i praktiken att han har så låg puls?
Får man någon effekt av konditionsträningen om han knappt kommer upp i 120 slag/min?
Är det någon med lågpulsad häst som kan dela med sig av sina erfarenheter hur ni har gjort med konditionsträningen?

Tilläggas bör är att han är pigg som en mört och måste "lugnas" hela tiden för att inte rusa på för fort.

Sv: Hjälp! Pulsfråga! Lågpulsad!

I vilket tempo travas han? Går det inte att öka på tempot så han kommer upp högre?

Försöker mig på hjälp från kunnigt distansfolk med pulsklocka:

Har ett 4-årigt halvblod som grundtränas inför en framtida karriär som tävlingshäst i dressyr, hoppning och fälttävlan. Efter att ha läst in mig på viss litteratur (ex Leif Stilling) utgår jag ifrån att pulsen bör ligga mellan 120-150 slag/min i arbete för att träna upp grundkondition. Han travas nu 8 min x 2, alltså 16 min med 2 min skritt emellan. Vi saktar även av i nedförbackar. Med skritten inräknad är vi ute i 45 min/ridpass. Nu till "problemet": Han är lågpulsad och ligger mellan 95-115 slag/min i trav (den lägre siffran i svag nerförslut och den högre i svag uppförslut). I brantare uppförsbackar i trav kommer han upp i ca 140 slag. Återhämtningspulsen mäter jag efter 10 min skritt hemma på gårdsplanen och den brukar ligga på 44 slag. Någon gång har jag mätt innan vi rider ut och då hade han 39.

Jag ökar på travmängden 1 min/vecka och kommer innan sommaren att trava 10 min x 2, dvs 20 min/pass.

Vad innebär det i praktiken att han har så låg puls?
Får man någon effekt av konditionsträningen om han knappt kommer upp i 120 slag/min?
Är det någon med lågpulsad häst som kan dela med sig av sina erfarenheter hur ni har gjort med konditionsträningen?

Tilläggas bör är att han är pigg som en mört och måste "lugnas" hela tiden för att inte rusa på för fort.

Det är tämligen normal puls för att ligga och mala på i ett långsamt travtempo. Överhuvudtaget är pulsvärdena normala. Vilopulsen ligger högre än den normala araben, men helt ok för din hästs ras.

Syftet med träningen är väl att han skall få uthållighet och orka länge och bygga hållbarhet. 20 min sammanlagd trav på en utetur där hästen bara går rakt fram är inte en hög intensitet alls när det gäller att få upp uthållighet. Om du betänker den trav och galopp du kan få in på ridbanan när rider ett träningspass, så är det inte mycket. Trav i jogg rakt fram sliter inte på hästen. Istället för att stirra dig blind på pulsvärden, skulle jag se till att ge hästen mer av långsam jogg rakt fram på olika underlag. Hårt och mjukt och även ojämt, så att hästen senor och leder vänjer sig att tänjas åt olika håll och klarar ett ev. feltramp på en bom när du skall hoppa.

Det är fantastiskt bra att du tänker dig även denna form av hållbarhetsträning för ditt halvblod. Är det många som gör det? Vore jag dig skulle jag kanske köra på i fem minuters intervaller, med fem minuter trav och fem skritt. Sedan låta antalet pass i trav öka på. När det fungerar så kan man lägga in travpassen på lite längre tidsrymder. Skritt är också en gångart som bygger starkt skelett.
Du kan läsa om detta på vår hemsida www.nerikesdistansryttare.org i vänsterspalten ser du "Att börja med distans och...". Tänk dock på att hästarna denna mall är upplagd för är minst fem år.

Om du däremot vill få upp flåset - få upp pulsen - så handlar det snarare om kvalitativa kortare snabbjobb. Inte att ligga i ett högt tempo i tio minuter på en så ung häst. CK som också svarade dig är expert på detta med snabbjobb.

Sedan så måste ju dressyren på ridbanan spela en stor roll för att upp flås med och till att bygga starka "styrkelyftarmuskler" som ju behövs till det.

Hälsning Maja

Jag vet inte i vilket tempo han går, men skulle kunna mäta upp 100 m och klocka honom. Fortare vill jag absolut inte att han går då han ska tävla som dressyrhäst och man inte vill ha en "springig" trav utan en balanserad, "långsam", lösgjord grundtrav. Galopp är inte heller att tänka på då ridterrängen är hård grusväg. Min tanke är att vänja honom fysiskt (leder, senor, ligament) vid ridning på dessa vägar över tid. Han går 3 ggr/v: ett ridpass som jag beskrivit ovan med trav, ett pass bara skritt ca 30 min och en dag/v ridning på ridbanan (hoppning eller dressyr).

Är detta helt normal puls kan jag glatt nöja mig med det och tills vidare träna vidare som jag tänkt. Jag är inte så insatt i pulsträning och har bara mina shettisar att jämföra med som jag kör och de ligger betydligt högre i puls, men de har ju å andra sidan 180 kg att dra runt på. De ligger på ca 140 slag/min i arbetstrav på plan mark. I jämförelse med dem framstår halvblodets puls som låg.

Det här är en fantastisk häst som jag hoppas ha glädje av i 20 år framöver och vill därför vänja honom över tid vid belastningen på grusväg. Rent uthållighetsmässigt är 16 min trav aldeles för lätt för honom. Trött blir han inte av detta. Men att vänja leder, senor och ligament måste ju få ta sin tid. Som jag skrev i tidigare inlägg skrittas han en dag/v och går en dag på ridbanan (dressyr eller hoppning). Jag vet inte någon annan med halvblod som rider med tidtagarur och pulsklocka. Men att rida ut gör väl de flesta med halvblod - hoppas jag :crazy:

Måste fråga om ditt tips att trava i 5 min intervaller med 5 min skritt emellan. Vad skiljer det om jag travar 8 min, skrittar 2 min, travar 8 min (sammanlagt 16 min) jämfört med trav 5 min, skritt 5 min, trav 5 min, skritt 5 min, trav 6 min (sammanlagt 16 min)? Jag hade tänkt öka till 10 min x 2 med 2 min skritt emellan. Han går ner under 100 slag/min efter 15 sekunder skritt så därför skrittar jag inte så långa sträckor emellan travintervallerna. Tänker jag helt fel?:confused:

Vore jag dig skulle jag kanske köra på i fem minuters intervaller, med fem minuter trav och fem skritt. Sedan låta antalet pass i trav öka på. När det fungerar så kan man lägga in travpassen på lite längre tidsrymder. Skritt är också en gångart som bygger starkt skelett.

Det här är en fantastisk häst som jag hoppas ha glädje av i 20 år framöver och vill därför vänja honom över tid vid belastningen på grusväg. Rent uthållighetsmässigt är 16 min trav aldeles för lätt för honom. Trött blir han inte av detta. Men att vänja leder, senor och ligament måste ju få ta sin tid. Som jag skrev i tidigare inlägg skrittas han en dag/v och går en dag på ridbanan (dressyr eller hoppning). Jag vet inte någon annan med halvblod som rider med tidtagarur och pulsklocka. Men att rida ut gör väl de flesta med halvblod - hoppas jag :crazy:

Måste fråga om ditt tips att trava i 5 min intervaller med 5 min skritt emellan. Vad skiljer det om jag travar 8 min, skrittar 2 min, travar 8 min (sammanlagt 16 min) jämfört med trav 5 min, skritt 5 min, trav 5 min, skritt 5 min, trav 6 min (sammanlagt 16 min)? Jag hade tänkt öka till 10 min x 2 med 2 min skritt emellan. Han går ner under 100 slag/min efter 15 sekunder skritt så därför skrittar jag inte så långa sträckor emellan travintervallerna. Tänker jag helt fel?:confused:

Vore jag dig skulle jag kanske köra på i fem minuters intervaller, med fem minuter trav och fem skritt. Sedan låta antalet pass i trav öka på. När det fungerar så kan man lägga in travpassen på lite längre tidsrymder. Skritt är också en gångart som bygger starkt skelett.

Skillnaden mellan 2 min skritt och 8 trav är helt enkelt att du får in mer skritt på mitt sätt. Själva skritten i de tempon du rider i är ju knappast nödvändig för återhämtning. Fördelen med att mäta sina intervaller är ju att man vet hur mycket man gjort och att man faktiskt ökar intensiteten. Jag rekommenderar alla att tänka lite som den plan jag skrivit för distansen. Variation är oerhört viktig.

Skulle jag vara dig skulle jag inte bara rida dessa kondtionspass på grusväg utan variera, med in på skogsstigar och varför inte låta skritten bli på mer ojämnt underlag, över stock och sten. Låter som om du tänkt till i din plan. Men som sagt pulsmätaren verkar inte fylla sin funktion hos dig. Pulsvärden saknar betydelse inom dina sportgrenar.

Hälsning Maja

Undrar bara hur tänker du när du säger att du inte vill galopper pga att underlaget är hårdgrusväg? Läs Lars Roepstorffs avhandling på SLU om hur och vad för underlag som sliter mest på hästar. Det underlag som sliter mest på din häst är ridbaneunderlag!! Hästar rör sig bäst på underlag som är fast och jämt, där hoven sjunker några mm ner i underlaget, alltså en bra grusväg. Om det är senor o ligament du vill stärka är det bästa att trava (långsamt) och skritta på asfalt, det stärker senor o ligament. Att träna unga hästar på mycket mjukt underlag sliter massor på dem. Hästar som är tränade på mest hårt och varierat underlag har mindre skadestatestik än hästar som tränas på mjukt underlag och håller således längre. /jessica

När det gäller pulsen, ända sättet att få den högre är att öka intensiteten på arbetet, alltså att höja tempot, eller om du har en backe med bra lutning på att trava långsamt uppför. Backar är bra, man kan dra ner på både längd och fart och ändå få ett bra jobb, på köpet får du härliga bak och rygg muskler!Sen måste man komma ihåg att vilopuls och arbetspuls följer varandra, har du en häst med vilopuls på 25 så har den kanske en maxpuls på 200, medan en häst med vilopuls på 40 har en maxpuls på 220. Alltså måste du veta vilopulsen för att ha någon nytta av arbetspulsens resultat/jessica

Undrar bara hur tänker du när du säger att du inte vill galopper pga att underlaget är hårdgrusväg? Läs Lars Roepstorffs avhandling på SLU om hur och vad för underlag som sliter mest på hästar. Det underlag som sliter mest på din häst är ridbaneunderlag!! Hästar rör sig bäst på underlag som är fast och jämt, där hoven sjunker några mm ner i underlaget, alltså en bra grusväg. Om det är senor o ligament du vill stärka är det bästa att trava (långsamt) och skritta på asfalt, det stärker senor o ligament. Att träna unga hästar på mycket mjukt underlag sliter massor på dem. Hästar som är tränade på mest hårt och varierat underlag har mindre skadestatestik än hästar som tränas på mjukt underlag och håller således längre. /jessica
Kan du länka till avhandlingen?

När det gäller pulsen, ända sättet att få den högre är att öka intensiteten på arbetet, alltså att höja tempot, eller om du har en backe med bra lutning på att trava långsamt uppför. Backar är bra, man kan dra ner på både längd och fart och ändå få ett bra jobb, på köpet får du härliga bak och rygg muskler!Sen måste man komma ihåg att vilopuls och arbetspuls följer varandra, har du en häst med vilopuls på 25 så har den kanske en maxpuls på 200, medan en häst med vilopuls på 40 har en maxpuls på 220. Alltså måste du veta vilopulsen för att ha någon nytta av arbetspulsens resultat/jessica

det här hade jag ingen anning om... mwn det känns inte som att det stämmer, den lägsta puls jag har uppmätt på minn häst var 26slag/minut och den högsta tror jag låg på 215 nånstans där iaf... har jag en väldigt konstig häst, eller stämmer det du skriver inte?

För mig fyller pulsmätaren flera funktioner:
1) Jag vet att han inte kommer för högt i puls, ex inte över 150 slag/min om han glatt vill dra på i trav i brantare, längre uppförsbacke. Då kan jag sakta av honom till skritt i rättan tid
2) Jag har större chans att snabbt få information om han inte är helt frisk. För ett år sedan hade han en infektion som bara visade sig genom förhöjd andningsfrekvens men inget näsflöde eller hosta.
3) Lat tävlingskörponny som är svår att få upp i kondition: Här ser jag att han går och "maskar" och kommer inte högre än 140 slag om han får bestämma själv. Nu har vi börjat med galoppintervaller så att han ligger runt 170, jag kan se när pulsen går ner i travintervallerna och när det är läge att lägga in en ny galoppintervall.
4) Speedig tävlingskörponny som "aldrig" blir trött: Han drar glatt på i galopp i branta uppförsbackar med mig och groom om hon själv får välja och är då uppe i 210 slag/min:eek: Inte bra då hon är inne i grundträningsperiod! Henne får jag också sakta ner när det börjar gå över styr.

Det låter som en seriös och bra långsiktig plan!
Men jag skulle ändå variera min träning ännu mer. Varierat underlag på skogstigar både uppför och nedför så man får igång aktiviteten i hela kroppen samt balans och smidighet. Att bara jogga rakt fram på samma underlag tror jag inte främjar smidighet tillräckligt.

Sedan skulle jag definitivt tillåta pulsen att gå upp mer några av passen. Det är stärkande och nästan en förutsättning för att hjärtmuskeln ska fungera bra. Nu pratar jag inte om full karriär runt på vägarna och att ta ut sig, utan något mer ansträngande för andhämtningen osv då och då. Speciellt om hästen inte har en stor hage och kompisar att galoppera runt med på dagarna. Dock är ju din bara 4 år.

Dessutom är jag inte så övertygad om att galopp är så mycket mer ansträngande för ligament och senor. Efter senskador vet jag många som fått ordinerat galopparbete och skritt som uppbyggnad, och ingen trav.

Men gud vad inspirerad man blir av ditt träningschema! Tönk om jag också skulle ta o köpa en pulsmätare:bump: . Måste bara tillägga att jag inte är distansryttare i grunden!

Senast ändrad:

Forskning om hur underlaget påverkar hästen är inte entydig, ex se artikeln i senaste numret av Ridsport. Citat från den som jag baserar min ridning på: "I studier på galopphästar har forskare sett ökad risk för allvarliga skador som frakturer på hårdare underlag", "Nackdelar med hårda banunderlag: Låter benet stå för hela stötdämpningen. Därför ökar risken för att hältor uppkommer".

Detta är anledningen att jag travar men inte galopperar på hård grusväg. Givetvis handlar all ridning om att avväga belastningen om man vill ha en skadefri häst. Att variera hästens arbete både vad gäller typ och underlag är mitt motto. Och att lyssna av sin häst och anpassa sig efter den.

Men det är svårt att veta hur man ska tolka de resultaten. Eftersom studien är gjord på galopphästar kan ju det påverka att man ju går ganska fort fram med galopphästarna i unga år. Det bästa är nog ändå att rida på alla möjliga underlag, men alltid anpassa hastigheten efter sunt förnuft.

Nu ser jag att jag glömt att skriva att vi har väldigt kuperade vägar och at han travar i uppförsbackar, men jag bryter av till skritt om pulsen går över 150 slag/min. Kanske är jag lite "kycklingmamma" :crazy: Det jag inte heller skrivit är att han har gått på lösdrift sedan han var 5 månader i en kuperad hage, äter mycket kraftfoder och busar och galopperar med sina shettiskompisar. Så galoppträning får han gratis :idea: Han galopperas ju givetvis när han rids på ridbanan också. På fredag debuterar han på sin första hopptävling och då måste han ju galoppera ;)

Att träna upp häst efter senskada med galopp men inte trav har jag aldrig hört talas om. Intressant! Vad skulle vara fördelen med det? Förklara gärna vidare ditt resonemang.

Forskningsresultat är alltid forskningsresultat och inte några fullständiga "sanningar". Håller fullständigt med dig.:bow:

Så bra! Men syftet med att träna i alla olika pulsintervall är ju att få en så allsidig träning som möjligt. Hög puls tränar upp mjölksyrahanteringen och hjärtat. Därför är lite tyngre intervallträning/galopp bra då och då. Men som sagt, en fyraåring är ju bara i uppbyggnadsfas och i princip fortfarande under inridning.

Ja det där med galopp efter skada är tyvärr inte mitt eget resonemang och har därför inte så mycket matnyttigt att komma med.. Har bara fått höra de ordinationerna i andra hand om andras hästar ett par gånger. Skulle vara intressant att höra mer om det.

galopphästar springer också i HELT andra hastigheter än vad "vi vanliga dödliga" rider. i dom hastigheterna blir påfrestningarna helt annorlunda och är då självklart mer känsliga för tex underlag.

att jämföra de tu känns inte riktigt rimligt.

puls är ju hjärtfrekvens som mäts i hur många slag hjärtat slår per minut.hjärtats uppgift är att transportera bland annat syre från lungorna till musklerna,vid varje hjärtslag pumpas en viss mängd blod ut till muskler och många andra ställen.Desto större behov av syre man skapar till musklerna genom fysiskt arbete desto mera blodflöde behövs-alltså pulsen stiger.det som bestämmer hur hög pulsen blir vid en påfrestning beror på många saker men man skall nog oftast vara glad om hästen har en låg puls för att det tyder bland annat på att den har ett stort hjärta med stor slagvolym-alltså mycket blod per slag och med mycket blod kommer det mycket syre:)
max puls kan variera från 180-240 och den är inte i relaterad med vilopulsen.

Jag vet inte någon annan med halvblod som rider med tidtagarur och pulsklocka.

Jag har precis börjat. :)
Men det är inte helt enkelt att hitta något om pulsträning för hästar som inte är tänkta till trav och distans, tycker jag...
Hur gick det för dig, ts, med pulsmätarträningen?

Liknande trådar

Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 228
Senast: em76
·
Träning Har lämnat bort min häst för inridning,han har varit där i 2 veckor,var tänkt från början 2 månader,men eftersom det gått så bra,och han...
Svar
5
· Visningar
1 066
Senast: anni0301
·
A
Träning har en häst på prov och ska snart bli hans fodervärd. Har haft han nu i ca 3 månader. I början när han kom hit red vi bara i paddocken...
2
Svar
31
· Visningar
2 272
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar