Hjälp- planering för unghästen?

Muninn

Trådstartare
Fick lite svårt att bestämma mig, så jag slänger ut en fråga:

Hade tänkt skicka lillen (4 år i år) på träning en månad nu i vår, åka dit och rida lektion ett par ggr och sen släppa honom i flock hela sommaren, för att sedan ta tag i träningen igen till hösten.

Vad tror ni om det? Tror ni (som jag) att han efter vilan kommer att "komma ihåg" det som hände under träningen?
Eller bör jag fortsätta själv till sommaren, släppa honom på bete då, sen rida igång honom och SEN släppa honom till träning?

Själv tycker jag väl att alternativ ett är bäst, men jag är inte så rik så jag fick plötslit för mig att det kunde vara "pengarna i sjön" att låta honom vila hela sommaren direkt efter träning?
Samtidigt tror jag att vilan i sig gör honom gott, och att han får leka av sig och stärka kroppen bland de andra ungarna.

Lite förvirrat inlägg, men jag vill nog mest ha ett råd om ifall jag är helt ute och cyklar med att skicka på träning och sen låta honom vila direkt efter det, såpass länge?

Tack!

/Ia

Sv: Hjälp- planering för unghästen?

Varför inte vänta med träningsmånaden till hösten istället?
Och sedan jobba med honom tills dess du märker han behöver få en paus mentalt sett och kanske vila någon månad.

Jag skulle nog antingen göra som glimjandi föreslog, eller så skulle jag nog rida 1månad efter träningen för att sen släppa på vila.

Jag tror faktiskt att han kommer komma ihåg det han lärt sig efter vilan, men det kan ju vara kul för dig om du känner att du får träna lite själv efter att han varit iväg också.

Kanske OT, men har du bestämt vem som ska ta honom på träning ?
Du kan PM:a om du inte vill skriva här :)

Ja, nu när ni säger det så har ni nog ganska rätt!
Ska slänga iväg ett mail till tränaren och kolla om det kan fungera istället.

Vet ni ngt trevligt ställe där man kan släppa de små på bete, som inte liger åt helsike långt bort?

Jag har tyvärr ingen aning om unghästbeten ..
Erro är hemma hela tiden då det finns en uteflock som han trivs med och stoooora hagar när han behöver vila så jag behöver inte skicka iväg honom.

Hoppas det löser sig med Junior.
Längtar efter fler bilder btw :D Erro sätts igång om 3v, LÄNGTAR !

Nu har det löst sig! Jag satt hemma hos min underbara vän som är omgiven av en massa vackra hästar och vinthundar, och så babblade vi på om beten... "Men, Junior kan gå här på sommaren, vi har ju jättestora skogsbeten!!"

Jahopp, så var det fixat. Och under tiden ska jag rida in hans B-ponny, haha ;)

Träning får det bli till hösten, förhoppningsvis har min älsklingstränare tid då, annars får det väl bli ngn annan. Jag är för kräsen för mitt eget bästa ibland.....

Imorgon blir det förhoppnignsvis ridning, om jag hinner och vädret inte är pissregnigt, då ska jag uppdatera er! :)

Vila efter träning kan ofta ge många positiva effekter; hästen smälter lärdomarna och kommer i gång lättare och gladare. En ung häst behöver tid för inlärning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
542
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar