Hjälp! Pälsproblem..

lynxlady

Trådstartare
Min BC/sheltie är korthårig. I höstas satte hon fluffig vinterpäls. Nu när det har varit snorkallt ute har hon helt plötsligt tappat den! Och inte lite heller, utan hon är helt utan underull, och lite sträv. (I vanliga fall känns hon hal.) Hon är fortfarande blank, har inte tappat hull eller energi. Hon kliar sig inte speciellt, och jag har inte ändrat foder nyligt.

Så här ser hon ut på sommaren när det är som hetast.
25235150.jpg

På vintern sätter hon en tjockare päls samt en riktig "krage". Har ingen bild på den dock.

Nu ser hon ut så här: (dålig bild) man ser "resterna" av kragen som tussar..
Hon ser skabbigare ut i verkligheten.
25235124.jpg

Så HJÄLP, nån som har en idé om vad som kan vara fel??

Sv: Hjälp! Pälsproblem..

Nja, när som helst nu ska hon löpa men hon har aldrig tappat då förut.. Hon är tre år. Duchade precis damen och fick av fyra fulla stora nävar med blöt päls och det släpper fortfarande..

Mina tikar fäller alltid ur strax före löp, för det mesta börjar löpet precis när de börjar pälsa på igen.

Jag har en tik som gjorde detsamma nu för någon månad sen.Allt underhår gick bort och jag trodde också det var något fel.

Men om din hund är pigg och som normalt i övrigt tror jag inte du behöver vara orolig.Min har precis fått tillbaka en tjock och fin vinterpäls nu.

Min teori kan vara dels som de andra skrev om ,med löpning,men en annan teori kan vara att vintrarna har vart väldigt konstiga nu och kanske hänger inte pälsbyterna med på alla väderomslag och vet när det är höst/vinter riktigt

Om hon inte går igång och löper i rätt tid bör du kanske få gjort en veterinärkontroll. Det jag tänker på är något fel med hormonerna. Jag har aldrig haft en tik, men jag har haft en korthårig hanne (dvärgpinscher) som höll på att bli helt kal på hela kroppen för att hormonerna i den ena testikeln ställde till det. Det satt en tumör i den och när den bara blev bortopererad så blev pälsen bra igen. Den andra testikeln hade han kvar resten av livet.

Ja, jag pratade med en kompis igår och hans tik släppte rubbet nu också. Ska löpa snart. Det var bara så konstigt att hon aldrig gjort så förut.. Visst, hon har säkert fällt men inte så här kopiösa mängder. Vi avvaktar och ser.:laugh:

Liljekonvalj; Ja hon springer som ett jehu, precis som vanligt. Überenergisk. :p Som sagt, jag hoppas på löpet/väderomslagen och avvaktar.

dpmatte; Men usch då:crazy: Ja, går hon inte igång senast efter nyår så ska jag ta henne till vet.

Min blandis har sen en vecka tillbaka fällt enorma mängder, tar man på henne släpper det direkt.
Hon gör så innan hon ska löpa på vinterhalvåret, varför vet jag inte.

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 874
Senast: AnneB
·
Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 187
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 722
Senast: Efwa
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 457
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka