HJÄLP! Orkidé

P

Pussinboots

Hejsan,

För ett tag sedan välte min katt ner en av mina fina orkidéer och
blomsterstängeln vek sig men det klarade sig, några dagar senare var det
min sambo som var på fönstret och välte ner den och då var det kört.
Blomsterstängeln har vissnat helt nu och jag undrar om min orkidé är bortom allt hopp? Kan den få blommor igen?

Jag har läst fram och tillbaka men inte hittat svar på någon av mina frågor
men hittade hit till bukefalos och tänkte att jag frågar!

Vad ska jag göra?
Vissa säger klipp av blomsterstängeln andra att man absolut inte ska göra det.
Jag vill att blomsterstängeln växer fram igen, kan den göra det?

Tack på förhand!

Sv: HJÄLP! Orkidé

Om blomsterstängeln har blivit brun och vissnat tycker jag att du ska klippa av den. Då kan det nämligen inte komma några nya skott från den som ger blommor. Men om den fortfarande är grön och fin tycker jag att du ska låta den vara.

Själva växten kommer säkerligen att klara sig utmärkt och om du sköter den kan det komma nya blomsterstänglar.

Sv: HJÄLP! Orkidé

Tusen tack för det snabba svaret.
Jag har klippt av blomsterstängeln nu eftersom den helt vissnat. Bladen är lite mjuka tycker jag, jämfört med min andra orkidé som ha ganska hårda blad. Den kanske är lite chockerad över fallet, annars verkar den må bra!

Jag hoppas på att det kommer en ny blomsterstäng!
Ha en fin dag.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 109
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka