hjälp om första häst

M

minnieborrg

hej jag är jätte sugen på att skaffa första egna hästen nu ! Men ville ha lite råd om vilken häst är bra som första häst :d

Sv: hjälp om första häst

En bra första häst är en häst som matchar dig och din kunskap. Så frågan är vad du kan och vad du vill göra med din blivande häst?

Har ju ridit ganska länge nu . Har ridit in hästar och sånt. Men jag briner för hoppning (:

En trygg läromästare kanske.

Är du duktig och van även lite busigare hästar så är det bara att åka o titta på olika hästar du tycker verkar vara de du söker.

Kemi är ju viktigt.

Hur gammal är du?

Om du är under 18 kan jag tipsa om att skaffa arab som är maxad D-ponny.

Araber är riktigt trevliga hoppare. Dom kräver dock oftast lite mer av sin ryttare än ett halvblod.
Du kan självklart tävla en arab bland stora hästar även fast det är halvblod på 1.70 med. Araber är ju snabbare och smidigare ;)

aa jag har tittat på massa hemsidor men det finns inte så många araber . jag är 14 :d jag tänkte på ett varmblod är det något som är bra ? har ju varit medryttare på varmblod :)

Först och främst, har du pratat igenom det här med dina föräldrar? Det kräver jättemkt från både dig och dina föräldrar och inte minst nog med pengar. :confused::crazy:

Det finns många varmblod (antar att du menade varmblodstravare?) som kan bli jättefina ridhästar men de kräver mycket mer av sin ryttare än hästar som är avlade för ridning. Dels är många av dem väldigt aktiva och kräver mycket aktivering/träning och man måste också tänka på att arbeta upp ryggmusklerna eftersom de inte används på samma sätt i travträning som i ridning.
Min häst (som inte är varmblod) står i ett travstall och deras hästar rids vissa dagar i veckan för att bygga muskler. En av hästarna har slutat travträna och är numera ridhäst men tränas mycket i tömkörning för att bygga ryggmuskler utan att belasta. Hon rider ca 3 ggr i veckan och 3 pass utan ryttare, hästen är jättefin med fina muskler och hon har en bra galopp.
Så om man gillar utmaningar och hårt arbete så kan man absolut köpa en varmblodstravare att skola om.
Vill man bara rida så skulle jag satsa på nåt som är avlat för ridning.
Hoppning är ju väldigt krävande för benen också så då kanske du bör välja en häst som åtminstone inte är startad i travtävling och som inte har varit skadad tidigare.
Skulle det inte vara roligare för dig med en ponny så du kan tävla med jämnåriga?
Det bästa du kan göra är nog att provrida många olika hästar och känna vilken som passar bäst :)

aa tack så mycket :laugh: vi ska nog åka och titta på en nu i helgen (:

ja jag har pratat med mina föräldrar men det är inte dem som ska hjälpa mig utan min mormor ;)

Jag tror på en trygg och snäll häst som första häst. Att ha häst är roligt men slitsamt och som förstagångsägare tror jag det är bra att göra det enkelt för sig. Problem och jobb får man nog sv ändå liksom...

Jag tycker att du ska kolla på en d-ponny som har tävlat en del i både hoppning och dressyr. En ponny som DU kan lära dig på. Vill du efter det ha en "svårare" ponny så köp det då. Men med första hästen ska man ha kul och inte behöva känna att man har massa krav. Jag tycker inte att du ska köpa dig en storhäst då du har många år kvar på ponny.

Hur mycket pengar har du att röra dig med? Vad vill du göra med ponnyn? Vad ska den stå?
Hur mycket är ni beredda att lägga i månaden på kostnader? Tid?

Jag själv köpte mig en oinriden 2åring som första häst..
Många säger att man ska ha en äldre läromästare som första häst.. men varför egentligen? Har man ex. ridit mycket unghästar, ridit många olika slags hästar och lite mer "svårare" hästar.. varför "måste" man då köpa en gammal läromästare? Fast jag kan inte rekommendera att köpa en oinriden unghäst som första häst.. även om jag gjorde det och det har gått riktigt bra för oss! (än så länge) Jag har ridit in honom själv och ja, allt har bara rullat på bra och jag ångrar mig inte! men rekommenderar ändå inte att köpa en unghäst som första häst.

Jag tycker att du ska ut och provrida massa olika hästar. Ponnyer, storhästar, kanske islandshäst? heta hästar, lite lata hästar, varmblod, kallblod, fullblod, osv. osv. och testa dig fram vad du egentligen vill ha och vad som är viktigt för dig!
Om du nu gillar hoppning så köp då en häst som är duktig på det.. och sen ut och provrid massor med hästar! :D

okej tack så mycket :D blir nog att jag provrider massa hästar :P kanske ska ha en sommarhäst först ;)

okej tack så mycket :D blir nog att jag provrider massa hästar :P kanske ska ha en sommarhäst först ;)

Det låter som ett väldigt klokt beslut tycker jag. Det lönar sig att leta noga för man ska förhoppningsvis ha kvar hästen ett bra tag och då är det viktigt att man trivs och funkar ihop.

Lycka till och hoppas att du hittar din drömhäst :).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
799
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.