Hjälp!!! Oförklarlig hälta

A

annapanna123

Hjälp! Greppar efter halmstrån... Vet hittar inget fel. Oförklarlig hälta. Vi har varit hos veterinären tre gånger nu, men hon hittar inte felet. Bedövat varje led i högra benet, inkl bogen. Röntgat hals/nacke. Han är ganska rejält halt, första gången 3-4 grader, sen har det väl blivit lite bättre. Sista gången hos vet blev vi hemskickade med en 16 dagars Metacam kur, men igår när min ridinstruktör skulle kolla hur han såg ut var han fortfarande 1,5 grad halt utan böj. Säkert 2,5-3 gradigt efter minsta tillstymmelse till böj.

Har nu ringt vet men hon har semester. Hennes förslag är är antingen scintröntgen eller ett besök hos kiropraktorveterinären i Täby. Ringde PH Vet i Timrå som använder värmekamera för att rådfråga dom. Jag har nämligen funderat på om en värmekameraundersökning skulle kunnna hjälpa oss hitta var felet sitter...

Vet i Timrå sa att hon inte förslog värmekamera i det fallet, inte tillförlitligt i ett sånt fall, inte heller scint trodde hon i hans fall. Man måste liksom hitta var det sitter iaf sa hon, man scintar inte hela hästen, dessutom visar det bara skelettskador...

Hon tyckte magnetröntgen. Problemet är väl att jag misstänker att försäkringsbolaget inte har "lust" att betala varken scint eller MR på "en avdankad travare". Han har ju haft en del problem och det vore helt klart billigare för dom att ta bort honom. Men det vill ju inte jag om det finns en chans att han blir bra:cry:

Jag har visserligen honom försäkrad med veterinärextra, 100 000 i vet kostnader och alternativ behandling i de fall vet rekommenderar. Dom har varit super på försäkringsbolaget hitills, men man blir ju orolig...

Några förslag? Liknande erfarenheter?

Sv: Hjälp!!! Oförklarlig hälta

Lite mer info om hästen. 9 år gammal, travare som aldrig gått på trav, men tränat lite i sina unga år. Vet har gått igenom, även klinikhovslagare, men hittar inget...

Går hos ET lite drygt varannan månad.

Lurigt det där att han är så halt t o m utan böjprov - det får i a f mig att tänka hov istället för leder högre upp. Har de röntgat hoven? Ibland kan det vara bättre med MR eftersom det tydligen är svårt att hitta vissa saker i hovarna med vanlig röntgen.

Mitt bolag ersätter upp till 5000kr för MR och en sån undersökning kostar på vår klinik ca 11000kr så det kostar ju en del. Vet inte hur det är med andra bolag men kolla upp det - har hästen inga reservationer så ska det väl inte vara någon särbehandling för att det är en f d travhäst ( får jag hoppas ).

Det är så pass kraftig hälta i ett ben, annars hade jag sagt röntga ryggen också för det kan ge märkliga symptom och hälta där man minst anar.

Jag tänker också hov. Hovbölder som krupit upp är inte alltid lätta att hitta även för en duktig hovslagare. Skulle nog ge mig på hoven igen tror jag. Röntga den kanske?

Jag skulle nog också leta lite mer i hoven, och ultraljuda senorna, senfästena och strålbensbursan, går att se uppifrån karleden. Vet kommer säker se ut såhär när du ber om det:confused:. Jag hade en häst som var blockhalt på böjt spår och ingenting rakt fram, de två första vet. ville skicka honom på magnetröngten, men det ville inte förs. bolaget, nästa vet. hittade en förkalkning i dj.böjsenan över kotan och inflammerad strålbensbursa. Vet inte om det hjälper dig, men det är ett tips iallafall:idea: Lycka Till!

*Smiter in och frågar en sak*

Om man nu har röntgat hoven,inget hittades,men hältan är forfarande kvar,vad bör man göra då?

Hästen är böjd i alla leder,och det är så gott som konstaterat att det sitter i hoven,först trodde dom att det var inflamation i hoven,metacam i 10 dagar,sen hela sulor. Vart lite bättre,men fortfarande puls och värme.

Helt ren på böjprov,men halt vid longering i vänster fram i vänster varv (innan har det varit höger fram som spökat)

bedövades i hoven sist,och gick då så gott som rent även vid longering.

En sko tappades i förrgår,och i går,jättevarm och mycket puls,så hästen är känslig!

Vad skulle ni göra?

*Smiter in och frågar en sak*

Om man nu har röntgat hoven,inget hittades,men hältan är forfarande kvar,vad bör man göra då?

Hästen är böjd i alla leder,och det är så gott som konstaterat att det sitter i hoven,först trodde dom att det var inflamation i hoven,metacam i 10 dagar,sen hela sulor. Vart lite bättre,men fortfarande puls och värme.

Helt ren på böjprov,men halt vid longering i vänster fram i vänster varv (innan har det varit höger fram som spökat)

bedövades i hoven sist,och gick då så gott som rent även vid longering.

En sko tappades i förrgår,och i går,jättevarm och mycket puls,så hästen är känslig!

Vad skulle ni göra?
Jag skulle kolla hovböld (låter som om jag har det som standardsvar:o) Vid röntgen så ser man ju ben och andra täta material. Tror inte man ser hovbölder (åtminstone inte särskilt lätt) Därför tippar jag på något sånt. Och vid bedövning av hoven blev ju hästen ohalt. Värt att testa i alla fall.

Jag ska prata med vet nästa torsdag när hon kommer tillbaka från semestern. Det där med hovböld har slagit mig också, men kan dom få det om dom har haft PG-beslag :confused:

Ultraljuda vore kanske nåt att prova. Han är lika halt om man böjer högt som lågt. När man böjer så liksom morrar han lite, så nånstans gör det ju ont i benet kan man tycka. Fast orsaken kan ju komma från nån annan stans...

Klinikhovslagaren tog av honom PG-beslagen och kände igenom hoven med visitertång, men ingen reaktion. Ingen värme eller puls i hoven.

Provade sen barfota, men blev haltare då. Sen fick han prova en ny sko för bättre överrullning, och vet tyckte sig se en minimal förbättring (iaf blev inte hältan värre än förr), så han fick behålla dom på.

Både hovis och vet reagerade på att han var mer halt i yttervarv, tydligen inte så vanligt...

Förstår faktiskt inte riktigt varför de inte röngtar hoven istället för att smälla på PG beslag utan att ha en klar bild av orsaken till smärtan:confused:

Det är inte pga av den här hältan som han fått Pg. Han har haft vandrande hältor tidigare framförallt haft problem med hovlederna, men även ett knä fram. Så därför satte vi på honom PG, och sen dess har han varit finare än någonsin. Har haft sina beslag i lite drygt ett halvår, men nu har han som sagt andra skor på.

Den här hältam är helt annorlunda än de tidigare som var väldigt diffusa. Vet bara skakar på huvudet och säger att det här är ingen hälta jag ser 4 dar i veckan precis...

Vet är helt övertygad om att det inte sitter i hoven då han blivit bedövat där "flera gånger om" enligt vet. Kan alltså enligt henne inte sitta där, och klinikhovis sa att han var jättefint skodd, inga konstigheter med skoning eller hovarna.

Tror du att du kan övertala dem att låta röntga ryggen? Både främre och bakre delen. Bog och manke röntgad? Det kan låta konstigt att röntga ryggen men nu när du säger att hästen har haft vandrande hältor tidigare så kan det vara all idé.

Var envis - det var jag och fick fram en diagnos på det sättet. Ingen rolig diagnos visserligen men bättre att veta ändå.

Kanske... Min vet sa att om det är nervrelaterat kan det inte gå så långt bak som ryggen, men helst skulle jag vilja att hela han röntgades ;).

För övrigt är i princip hela hästan röntgad förra året iom vandrande hältor. Det som inte är röntgat är väl just ryggen. Värt ett försök att övertala vet. Om jag får remiss till Täby och vetkiropraktor där kanske känner/ser nåt som min vet inte gjort...

Man vill ju hellre veta, även om det inte är bra prognos...

Har ni bedövat framknä och bogled? Knän och bogar kan vara sämre i yttervarv, och båda är svåra att böja fram, men kan likväl släcka vid bedövning.

Du och jag har lekt när vi var små btw. :D

Konstigt, min veterinär höll en ganska lång utläggning och hur just skador i ryggen kunde påverka hästens ben, framförallt bakbenen men även som sekundär symptom frambenshältor.

Allt behöver ju inte vara nervrelaterat heller i ryggen, i vårt fall var det artros i ländryggen, vilket gör att hästen bl a har begränsad rörlighet i ryggen.

Ge dig inte är mitt råd - sen behöver det ju inte vara så att det är ryggen som spökar men då kan ni ju i a f känna er trygga med att hästen är genomkollad. Jag tyckte att min veterinär resonerade bra som sa att nu har vi kontrollerat alla leder + hovar utan att hitta en klar diagnos och då återstår ryggen som en möjlig orsak=kontroll av denna. Men det är klart; innan dess hade jag nog varit ganska envis:o också med att jag såg "någonting" i ländryggen, ett rörelsemönster som inte såg normalt ut.

Ja både framkänän och begled har blivit bedövade. Trodde på bogen först, men vet har nog uteslutit det nu för han var lika halt när den bedövats... Dessutom hade han så pass bra rörlighet i bogarna och ömmar inte där, så hon trodde inte på bogarna,

Knäna har blivit bedövade i varje led, men icke.

Jasså så vi har lekt tillsammans? Var när och hur känner vi varann? :)

Ja, jag trodde också att ryggen kunde orsaka hältan... Vill absolut kolla upp den....

Har de bedövat hoven? Vad hände i så fall? Blev den ohalt eller mindre halt? Om det hjälpte så skulle jag göra en MR då man kan se alla ligamenten som finns i hoven & som inte syns på en vanlig röntgen.

På kliniken i Täby lär du få mycket hjälp. Hittar inte den veterinären nått så kanske deras underbart duktiga hovslagare kan lösa det. De jobbar mycket ihop så de brukar kunna komma fram till något vettigt.

Lycka till!:bump:

Tack, det behöver vi nog är jag rädd för...

Hoven är bedövad men ingen förändring, lika halt :confused:. Jag får nog hålla tummarna för att min vet skriver en remiss till nån som hittar nåt.

Veronica Nilsson hette jag då, bodde på Höjen i Rengsjö. Våra föräldrar kände varann.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: igbest
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 603
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka