Hjälp och råd när det gäller namn (regler) till Enskild Firma

S

shampiz

Jag har länge haft funderingar om att starta eget (Enskild Firma). I går var jag inne och skulle via nätet fylla i de blanketter som behövs för registrering.
Jag har egentligen 2 saker jag vill syssla med i första hand, som egentligen är 2 helt olika saker.
När man registrerar ett firma namn, så kan man sedan även registrera en sk ”bifirma”, men det stod att ”bifirman” får inte ha någon annan inriktning än det som finns i firma namnet. Så därför bör man tänka på vad man ska ha för firma namn som då kan innefatta båda delarna.

Finns det någon som vet om det finns några regler när det gäller Firma namn, vad man får heta te x kombinationen av namnet. Får man te x ha ett namn som ”Häst och Data”, (nu är det inte det jag tänkte kalla firman, utan bara ett dåligt exempel på hur jag menade.)
Tacksam om någon vet vad som gäller, och om det går, ge gärna några exempel på firmor som har ett namn med blandad inriktning.

Sv: Hjälp och råd när det gäller namn (regler) till Enskild Firma

Jag startade alldeles nyss en enskild firma och jag valde att inte registrera något firmanamn. Det är inte obligatorisk att registrera namn om du inte säljer varor eller vissa tjänster. Kommer inte ihåg exakt i vilka fall du måste registrera så kolla upp det!

Kändes bara onödigt för mig att registrera namnet när namnskyddet bara gäller i aktuellt län och dessutom kostar 1000kr...

Det visste jag inte att man inte behövde ha ett namn. Men hur gör man i så fall och vad kostar det då att registrera?
Men jag hade tänkt sälja varor / tjänster och då behöver man ha ett namn? vet du mer om detta?

Ska du inte registrera namn så ansöker du bara om f-skattesedel och momsregistrerar dig hos skattemyndigheten.

Jag tror att du måste registrera namn om du ska sälja varor, men är inte säker. Enklast är om du ringer Bolagsverket på telefon 060-18 40 40 och frågar.

Tackar :bow:

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det någon som har erfarenhet av att som enskild firma jobba med och för amerikanska kunder? För något år sedan kollade jag upp...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: tjenixen
·
IT & mobiler Läs detta innan du skapar en ny tråd. Läs igenom de vanliga frågorna nedan. Om du behöver diskutera vidare så använd helst någon av de...
Svar
0
· Visningar
13 770
Senast: gern
·
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 353
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama