Hjälp och fundering

opus

Trådstartare
Jag har en kallblods travare som har tappat lite hull nu i vinter.

Vad är bra att ge för att få hjälp med att han går upp i vikt och hur mycket av varje??

Sen undrar jag om det finns något man kan ge för att gynna man och svans tillväxten??
Finns det något man kan ge så att den tjocknar??

Finns det något bra ställe som man kan få hjälp med att räkna på en foderstat eller finns det någon här som är väldigt duktig??

Tack

Sv: Hjälp och fundering

Jag gav mitt sto 1- 2 dl kornkross varje dag + 1 dl matolja. Hon som var litet ranglig är nu, efter 2 mån fin i hullet. Är din häst avmaskad som hon ska?

Kallblod brukar ju vara rellativt lättfödda?
Hur gammal är han?
Hur är det med tänderna?
Är han avmaskad?
Få han tillräckligt med hö/ensilage?;)

Öka på ditt grovfoder om du har en bra kvot dvs 6,0 eller över. Om du behöver förstärka ditt grovfoder så är Lucern bra att ge. Det är också ett grovfoder och innehåller ca 8,5 Mj och 110 gr smbrp (varierar lite beroende på fabrikat). Du kan ge 1-2 kg men introducera långsamt så att hästens mage hinner med att ställa om sig. Ta ca 14 dagar på dig att komma upp i 2 kg.

Det finns flera olika sidor på nätet där man kan räkna foderstat, de vanligaste är http://hippocampus.slu.se och www.freefarm.se

Jag gillar att räkna så om du vill kan du PM:a...
//marti

krafft har kostnadsfri foder rådgivning. har du analyserat hö? Bra mat gör att man och svans växer! Har en islänning och dom ska ju ma så mycket man och svans som möjligt. Pälsglans gör så inte svansen trasslar och strån går av. För att han ska gå upp i vikt så kan du ge mera hö, prova ge han korn, det är fettrikt. Min kompis varmblodssto käkar bara hö och korn just nu för hon e halt och ska vila (mineraler, B-vit och vitlök åxå) annars får hon lite havre me.

Min ena hsät gick ner en del på vintern tidigare då jag inte hade täcke på den, man bör öka grovfodret eftersom det går åt en del extra energi för att hålla sig varm. Nu både ökar jag lite till vintern och den har täcke på sig, och då klarar han vikten.

En utav de vanligaste orsakerna till att en häst tappar under vintern är att man har lågt av PROTEIN sitt grovfoder. Vet du vilka värden som finns i ditt hö?
Hur har hästen tappat? På rygg och kors? Tappat muskler och ser tunn ut i överlinjen medans magen behållt sin storlek? (bukig)
Då är det mkt troligt att han tappat pga proteinbrist.

Vad ger du honom och hur mkt av varje?

Du kanske har fått hjälp av Marti? H'n är duktig på foder/beräkning, verkar det som, annars hjälper jag dig gärna också. :D

Naggur skrev:
krafft har kostnadsfri foder rådgivning. har du analyserat hö? Bra mat gör att man och svans växer! Har en islänning och dom ska ju ma så mycket man och svans som möjligt. Pälsglans gör så inte svansen trasslar och strån går av. För att han ska gå upp i vikt så kan du ge mera hö, prova ge han korn, det är fettrikt. Min kompis varmblodssto käkar bara hö och korn just nu för hon e halt och ska vila (mineraler, B-vit och vitlök åxå) annars får hon lite havre me.

Jag tycker inte att man ska be om foderrådgivning hos Krafft. De vill bara sälja sitt eget foder och utgår mycket från det.

Håller väl inte riktigt helt med dig här ang. proteinet.. ;)

Anledningen till att de tappar under vintern är många gånger att de behöver mer energi när det är kallt. Jag märkte det på min gamling när det blev kallt. Får de för lite energi så kan det ju faktiskt vara så att de får ta av proteinet för att "göra" energi och då lätt tappar muskler osv... Proteinbrist under vintern visar sig ofta fram på vårkanten...

Men....håller med dig ang. Kraffts foderrådgivning :p . De vill bara sälja sitt foder och tar inte mkt hänsyn till varje individ. Det har jag själv fått erfara....

Coffeaclub skrev:
Håller väl inte riktigt helt med dig här ang. proteinet.. ;)

Anledningen till att de tappar under vintern är många gånger att de behöver mer energi när det är kallt. Jag märkte det på min gamling när det blev kallt. Får de för lite energi så kan det ju faktiskt vara så att de får ta av proteinet för att "göra" energi och då lätt tappar muskler osv... Proteinbrist under vintern visar sig ofta fram på vårkanten...

Men....håller med dig ang. Kraffts foderrådgivning :p . De vill bara sälja sitt foder och tar inte mkt hänsyn till varje individ. Det har jag själv fått erfara....

Nämen Coffeaclub! :mad: Håller du inte med mig nu då?! :devil:

:p

Jag tror att båda dom orsakerna vi har nämnt är VANLIGA - dom två vanligaste till att en häst magrar under vintern.
Sen det där med att proteinbrist visar sig på vårkanten - det är ju VÅR nu ju! :idea: Eller "vårkanten" iaf. (efetr årskiftet tycker jag att det är "vårkanten")

Dock tror jag att det är fler som är OVETANDE om att hästen kan magra/tappa hull/muskler pga proteinbrist i grovfodret. Många försöker förgäves ge mera energi men då blir det bara fel OM det nu är höet som har en väldigt låg kvot.
DÄRFÖR brukar jag i första hand nämna detta med proteinbrist. :smirk:

Tack för alla inlägg. Jag är inte bra på detta. Jag försöker svara på allas frågor i ett och samma inlägg.

Höt är analyserat. Han får 2 kg kornkross, 0,5 kg kli, 0,5 kg Mustang Breed (för unghästar och fölston) och rapsolja (ca 1 dl). Detta är vad han får per dag i dagsläget.

Jag gav honom Mustang Protein+ innan, funderar på att byta till det igen.

Han får mellan 11-15 kg per dag, beroende på vem som fodrar. :o

Avmaskningsmedel ska jag köpa idag, för den funderingen hade jag också.
Tänderna är snabb kollade i höstas, men det ska göras.

Sen stämmer beskrivningen rätt bra på hur han ser ut. Tappat lite överlinje. :(

Jag har alltid försökt att inte öka energi givan utan proteinet, men ibland kan det bli fel. :cry:

Han är 6 år.
Han går täckad för att få hjälp med att hålla värmen, precis som någon sa att det går åt mer energi.

Jag hoppas att alla fick svar på sina frågor.

Okej, då håller med dig lite då... ;) :p :rofl:

Eftersom hästen tappat hull i vinter, så var det ju inte nu på vårkanten den tappade och då TROR jag att orsaken kan vara att den behöver mer energi. Då trådskaparen skrev att hon främst brukar öka proteinet, så låter brist på energi mer troligt.

Visst är båda sakerna största orsakerna till att hästarna faller ur på vintern/vårkanten. Och håller helt med dig om att folk tycks oftast tro att det bara är att öka energigivan, så går hästen upp, istf att kolla över proteinet också.

milly skrev:
Nämen Coffeaclub! :mad: Håller du inte med mig nu då?! :devil:

:p

Jag tror att båda dom orsakerna vi har nämnt är VANLIGA - dom två vanligaste till att en häst magrar under vintern.
Sen det där med att proteinbrist visar sig på vårkanten - det är ju VÅR nu ju! :idea: Eller "vårkanten" iaf. (efetr årskiftet tycker jag att det är "vårkanten")

Dock tror jag att det är fler som är OVETANDE om att hästen kan magra/tappa hull/muskler pga proteinbrist i grovfodret. Många försöker förgäves ge mera energi men då blir det bara fel OM det nu är höet som har en väldigt låg kvot.
DÄRFÖR brukar jag i första hand nämna detta med proteinbrist. :smirk:

Coffeaclub skrev:
Okej, då håller med dig lite då... ;) :p :rofl:

Eftersom hästen tappat hull i vinter, så var det ju inte nu på vårkanten den tappade och då TROR jag att orsaken kan vara att den behöver mer energi. Då trådskaparen skrev att hon främst brukar öka proteinet, så låter brist på energi mer troligt.

Visst är båda sakerna största orsakerna till att hästarna faller ur på vintern/vårkanten. Och håller helt med dig om att folk tycks oftast tro att det bara är att öka energigivan, så går hästen upp, istf att kolla över proteinet också.

Jahh, nu så är vi överens då! ;) :D

Om nu höet är analyserat så är vi intresserade av VÄRDENA för att kunna bedöma hur din foderstat ser ut... om vi tror att du ska ge mer energi eller protein (eller både ock).

Har du en bild på hästen också? :smirk:

marti130 skrev:
Jag får nuffrorna via PM i kväll så då ska det räknas...
//marti

Nuffrorna? :confused: Du menar väl siffrorna? ;)

Okej då vet vi att du hjälper henne med att få en korrekt balanserad foderstat. :smirk:

Ni kan också få värdena på höt:

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 33 g/kg foder
Energi, foder 7,4 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1,6 g/kg foder
Fosfor P 1,3 g/kg foder
Magnesium Mg 0,5 g/kg foder
Kalium K 12,2 g/kg foder
--------------------------------------
Råprotein 75 g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein 39 g/kg Torrsubstans
Energi 8,8 MJ/kg Torrsubstans
Kalcium Ca 2,0 g/kg Torrsubstans
Fosfor P 1,6 g/kg Torrsubstans
Magnesium Mg 0,6 g/kg Torrsubstans
Kalium K 15,3 g/kg Torrsubstans

Detta är höt.

Som ni även har sagt så kanske han får för lite energi, eftersom de går ute väldigt mycket i kuperade hagar så gör de ju av med lite.

Har tyvärr ingen bild på honom i dagsläget då kameran ligger kvarglömd i Gävle.

Det är en låg kvot i ditt hö. (lågt med protein)

Men det kansk kompenseras av kornet, kliet och Mustan Breed - orkar ej räkna just nu.
Men är et uträknat att du ska ge det du ger?? Efter höets värden?

Jag är bara nyfiken :smirk: , vet att du ska få hjälp av marti via PM.

milly skrev:
Jahh, nu så är vi överens då! ;) :D

Japp! ;)

Till trådskaparen:

Om jag räknar lite snabbt på vad han får idag, så ser det faktiskt mer ut som om proteinet kanske ligger i underkant i jämförelse med energin om jag räknar på ca 13 kg grovfoder per dag. Kvoten i grovfodret var rätt låg, vilket gör att du kanske borde fodra med nåt mer proteinrikt för att få upp hästen i hull. Tycker själv att lusern funkar super. Hade jag varit dig så hade jag bytt ut t ex kornet mot 2 kg lusern och kanske kompletterat med nåt kg Breed eller protein +.

Det är ett bar allternativ, får se vad uträkningen säger ikväll.

Milly, Jag har inte räknat ut efter höt vad han ska ha, bytte själv. Det är därför jag ber om hjälp så det inte blir fel.:(

Men räkna gärna du också så får vi se vad ni kommer fram till, han behöver hull. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 078
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar