R

Ruh

Jag ska tävla min pålle om exakt 2 veckor imorgon. Men hon skulle behöva klippas. Då är det väl lagom nu så det hinner växa ut päls tills dess?

Sv: Hjälp :o

Jag hade klipp ungefär 1 vecka innan , men de gör ju inget med 2 :P

Jag ska tävla min pålle om exakt 2 veckor imorgon. Men hon skulle behöva klippas. Då är det väl lagom nu så det hinner växa ut päls tills dess?

Varför måste det hinna växa ut päls tills dess? :confused:

På 2 veckor hinner det INTE växa ut mycket alls - bara PYTTELITE. Det är ju bara tunn sommarpäls som växer ut nu på våren så det kommer nog inte märkas nånting... tror jag inte.

Om jag klippt hästen i jan-feb så brukar det inte växa ut nån päls förrän typ 6-8veckor senare (när sommarpälsen börjar komma). Men (om du inte visste) man klipper ju inte bort ALL päls när man klipper , så de blir helt nakna, utan man kortar ju bara ner pälsen till jättekort.

menar mest att det ska växa till sig så det inte ser så nyklippt ut :D

KLIPP INTE NU!
Det är för sent, alla hästar har börjat fälla. Sommarpälsen blir förstörd, så då kommer du få klippa hästen hela sommaren för att hålla den snygg.....

KLIPP INTE NU!
Det är för sent, alla hästar har börjat fälla. Sommarpälsen blir förstörd, så då kommer du få klippa hästen hela sommaren för att hålla den snygg.....

Det stämmer inte!
Jag har iaf klippt flera ggr ända in i april och inte sett nån skillnad på sommarpälsen. Och vi har jaft trådar om det på Buke förut där flera andra sa sig ha gjort likadant!

Håller med, tror mest det bara är en skröna.

Vi har klippt våra hästar sent flertal gånger utan påverkan på sommarpälsen.

Ja en skröna är det, tror jag med. Dock har jag hört att det finns är en större risk att de kan få infektioner i hårsäckarna om man klipper dom så här års pga att sommarpälsen börjat växa fram... Nåt sånt var det.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
677
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 758
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 227
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2