Hjälp! Ny katt jätteskygg!!

S

Sannah Finn

För två dagar sedan hämtade jag hem min nya Misse.
Det var tänkt som sällskap till min äldre herre på 7 år. Han har börjat med allt för mycket ovanor eftersom jag jobbar långa arbetspass.
Vår första kontakt var inte den bästa, hon var skrämd och ville inte komma fram, vilket resulterade efter en timmes väntan att jag tog upp henne och stoppade in henne i buren.
Väl hemma stack hon under badkaret och vägrade komma fram. Jag fick ta upp henne (med en del protester) och hon stannade ett tag i min famn. När jag släppte ner henne igen så sprang hon under sängen.
Min hankatt är en helt underbar kille som har varit fram och nosat. Ett litet morr kom fram.
Hon har vågat sig fram och äter, går på lådan och dricker. Lilltjejen går jättebra ihop med min äldre kille, han låter henne nosa, stryka sig och vara nära. Han går mellan henne och mig som för att visa att jag inte är farlig. Han brukade skrika på nätterna, men nu är han lugn och ser fridfull ut.
Så syftet att skaffa han sällskap har fungerat, men jag vill inte att hon ska vara rädd för mig. Hon går och ropar och när jag svarar blir hon tyst, hon är i närheten men så fort jag kommer nära så springer hon och gömmer sig.

Jag vet att det brukar ta lite tid, med tålamod, kärlek och lugn brukar det lösa sig. Men har några andra stött på liknande problem och när släppte det?
 
Sv: Hjälp! Ny katt jätteskygg!!

Ge henne en vecka så ska du se att hon tuffar till sig, allt är ju nytt och farligt i hennes ögon. Vilken tur att katterna gick ihop med en gång :)

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Ny katt jätteskygg!!

Jag har en väldigt speciell honkatt, hon accepterar bara mig på gott och ont. I början när hon kom hem va hon med rädd. Jag gjorde som du, bara lät henne vara och höll koll på att hon åt, drack och gjorde sina behov sen löste det av sig själv. Vill hon komma fram och hälsa låt henne göra det men på hennes villkor, du vinner respekt och tillit av att låta katten vara den som håller i rodret :). Jag har aldrig tvingat min katt till att stanna i famnen, tetats med henne eller gjort något hon inte är med på. Många tycker hon är knäpp då dom inte får någon respons av henne men hon är bara känslig och är en underbart personlig katt när det bara är hon och jag, det är så hon vill ha det och så får det bli. Allt nytt vänjer jag henne vid i hennes takt. Hon är 8 år i dag men jag får ständigt läsa av henne och ta henne för den hon är. Har sakta börjat vänja henne vid miljön på karlens gård nu inomhus och det går bara bättre och bättre. När jag är med kelar hon med honom när jag är borta fräser hon och mördar honom med blicken, dessa djur :p. Lycka till med lillkatten.
 
Sv: Hjälp! Ny katt jätteskygg!!

Du får snabbare framsteg om du låter bli att ta upp henne, väldigt många katter måste vara de som oftast tar initiativet till kontakten för att relationen ska bli så bra som möjligt och det gäller speciellt skyggisar.
En katt är inte som en hund som har det i sig att ge efter gentemot den starkare när den blir fångad - detta till skillnad mot en katt som inte har i sig att acceptera och sätta sin tillit till den "starke" som hindrar dess flykt då den inte har samma flockmentalitet som hunden. Om man tar upp en rädd katt så bevisar man alltså bara att man är farlig för katten enligt dennes sätt att se på saken, spelar ingen roll om man inte gör den illa - det bryter bara ned förtroendet.
Lek fram en bättre kontakt istället i början, försök hitta någon favoritleksak (skosnöre brukar vara poppis) och sitt på golvet i samma rum och lek med det, lägg bort uppmärksamheten från henne ett tag så hon känner sig trygg i att komma fram och delta i leken. Efter det kan du ta det därifrån att stryka över hennes rygg i förbifarten när hon är upptagen med leken men aldrig fånga och hålla fast henne. Du kan även mata henne med lite godbitar och få henne att äta dem nära dig.
Jag tror hon kommer känna sig trygg med dig ganska snart bara du gör dig själv till en positiv närvaro för henne och med tiden när hon är fullt trygg i sin nya miljö. :) Klappa även din gamla katt mycket när hon ser på så kan han hjälpa till att visa att du är snäll.
Lycka till med henne!
 
Sv: Hjälp! Ny katt jätteskygg!!

Alla mina katter har varit sådär eftersom de varit helvilda när jag tagit hem dem (Iprincip ingen närkontakt med människor innan).

Man får ge dem lite tid och tålamod helt enkelt. :)
Inte väsnas i onödan till en början, låta katten ha ställen den kan gömma sig på, se till att ha mat och låda nära gömstället.

Jag gör lite så att jag "tvingar" fram närhet. Inte så att jag är aggressiv, utan jag exv försiktigt lyfter upp dem ett par ggr om dagen (max), klappar dem lite (utan att prata, alt. prata lågt) och sen är noga med att släppa ner dem lugnt och försiktigt och låta dem springa och gömma sig igen om de vill. Inte några längre stunder alltså, utan bara en kort stund i famnen.

Sen leka med dem som sagt. Kattungar är busiga varelser, det går iprincip alltid att leka bort skyggheten! :D
Mina två första lekte jag mkt med pennor och liknande för att få dem hyfsat nära mig, den andra var lite större när jag tog hem henne och även mkt skyggare, så henne använde jag mig av exv snören för att få lite distans.

Alla mina tre (den sista är liite skygg fortfarande dock) är jättesociala nu, och det tog inte alls lång tid att få dem tama :)
 
Sv: Hjälp! Ny katt jätteskygg!!

Hon äter, går på lådan och dricker samt gillar även killen hon var tänkt som sällskap till. Det låter som allt funkar perfekt, tycker jag :). Goda råd har du redan fått, så mitt enda är att inte vara orolig, för det kan smitta av sig. När hon blir mer bekant med dig beror på hur gammal hon är, vilken bakgrund hon kommer ifrån och hennes personlighet.
 
Sv: Hjälp! Ny katt jätteskygg!!

När jag tog hem min nuvarande katt såg jag knappt till henne på två dagar. Hon låg och gömde sig under sängen, bakom skrivbordet m.m. Jag lät henne ta det i sin egen takt och stegvis blev hon modigare, nu några månader senare är hon som ett plåster på en :p
 
Sv: Hjälp! Ny katt jätteskygg!!

När jag tog hem Lemon som sällskap till Loke bodde han bakom byrån i sovrummet i nästan en vecka innan han vågade sig fram. Jag ställde fram matskålar, vatten, låda och ordnade liggplats bakom byrån åt honom och det fick ta den tid det tog. Han är idag världens keligaste underbaraste katt som älskar att ligga på min mage å bara njuta. Han är fortfarande skygg mot människor han inte känner men mot de han har lärt känna är han precis lika go mot som han är mot mig :love:

Så ge honom bara lite tid å låt honom bestämma takten. :)
 
Sv: Hjälp! Ny katt jätteskygg!!

tack alla som svarat. Nu ett par dagar senare har jag just i detta nu två katter sovandes bredvid mig. En stor misse med huvudet på tangentbordet och en liten med tassen över hans huvud. ikväll fick jag klappa henne utan att hon försvann och nu ligger hon och spinner när jag klappar henne. Jag lät henne bara vara och lät den stora katten göra grov jobbet. Eftersom han inte är rädd för mig och han gärna är hos mig valde hon att vara med oss istället för ensam. Det går långsamt framåt. Men huvudsaken är att dem går ihop, och de är verkligen som syskon.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Hej Jag har varit och nosat på denna fråga förut i detta forum. Men jag har en Kelpie på 8 månader. Hon funkar jättebra och känns inte...
Svar
14
· Visningar
4 192
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 677
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 057
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp