Hjälp, nu ger jag snart upp..

M

MfVd

Köpte mig en kallblodstravare för ett tag sen.
Visste redan från början att han höll på att testa, genom att vända om ett litet tag efter att man ridit iväg.
Första ridturen höll på på och envisades med varann i kanske 10 min innan jag vann, och så har det fortsatt till och från beroende på vilket humör han är på.

Jag förstår ju att det är någon som har tillåtit honom att vända hem någon gång, för annars skulle han inte envisas med att hålla på sådär.

Men nu har han börjat visa tendenser till att resa sig lite smått, sparka bakut osv (vilket han aldrig har gjort förut). Och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Har haft med spö, men tycker snarare att det förvärrar situationen då. Det har hänt att han då har kastat sig om i full galopp o dyl.

Är det bara att bita ihop och vara envis, eller vad sa jag göra? :confused:

Sv: Hjälp, nu ger jag snart upp..

Min ena gubbe gjorde så i början. Jag fick stopp på det genom att envisas snurra honom runt, runt tills han tröttnade. Var i och för sig skitjobbigt då han är väldigt stark. Slutligen tröttnade han på att snurra och jag fick som jag ville. Fördelen kan också vara att om du driver och snurrar honom får han svårt att resa sig.

Min nordsvenskkorsning jag hade för några år sedan gjorde precis samma sak. Blev man arg så bara vände han och "skenade" hem.
Det gäller att vara konsekvent. Vi gjorde så att vi tryckte ihop honom (dvs, inga lösa tyglar) och bara på honom tills han gick frammåt igen (inget slå eller så) Jobba jobba jobba typ : ) Testa att greja mycket med honom, övergångar, skänkelvikningar (om det är en plan väg). Kanske ger det honom annat att tänka på.

Jo, det är ju det jag gör, snurrar alltså. Men då lägger han sig emot bettet och knatar på tillbaka mot stallet iallafall. Så jag får försöka åt olika håll flera ggr innan han tillslut vänder på sig. Och då kan vi har varit nere i diken och grejer x antal gånger.

Men oftast när jag känner att det är på väg så tar jag ett fastare tygeltag och driver på framåt, och då brukar det gå bra. Men ibland tvärstannar han bara, ifall han får "syn" på något, och det är dom gångerna han är som värst.

Eller ifall man är ute och rider, och han vill gå en väg, men jag en annan...

Väl i stallet och i hagen är han hur snäll och lydig som helst (nåja, nästan iallafall)

men det är just det där beteendet jag inte vet hur jag ska få ur honom...
Fast å andra sidan har jag bara haft honom i 2 ½ månad... så jag får väl kämpa vidare ett tag till. Men det är inte så kul när man har tappat lusten att rida ut på honom :(

Jag har också en kallblodstravare som jag nu har haft i 5 år. Han brukar testa mig ungefär en gång om året. Det är väl för att kolla om jag har ändrat mig :). Men när han visar en tendes till att resa sig så snurrar jag honom ett par varv, precis som Ylva86 beskriver, och sen fortsätter vi åt det hållet som jag hade tänkt mig och hit tills så har det funkat kanon.

Mitt sto var hemsk när jag fick henne, det skulle gå i hundratjugo ut i hagen,in i stallet osv..verkade som om allt var tävling...
Jag snurrade också runt henne så fort hon drog iväg..då drev jag på i ring istället..tills hon stannade..
Idag är hon hur lugn som helst..

Min kanske var mer lättövertalad. Fast å andra sidan har jag haft honom snart i två år. Två och en halv månad är faktiskt ingenting. Jag har fått ha hästarna åtminstone ett halvår innan jag har fått in det jag velat få in.

Min ena gubbe gjorde så i början. Jag fick stopp på det genom att envisas snurra honom runt, runt tills han tröttnade. Var i och för sig skitjobbigt då han är väldigt stark. Slutligen tröttnade han på att snurra och jag fick som jag ville. Fördelen kan också vara att om du driver och snurrar honom får han svårt att resa sig.

Denna varianten skulle jag oxå arbeta efter. Vill hästen snurra, så varsågod. Men då blir det oxå till att snurra rejält. Kan ta tid i början, men snart lär de sig att det mkt arbete om man försöker vända, stegra etc. Lycka till!

ett bra sätt är att försöka "ta över" det som hästen gör.. alltså om han till exempel börjar rygga, så "ta över" och rygga honom du själv. ställer hästen sig på bakbenen så är det bästa sättet att slå honom i huvudet, mellen öronen. helst med en påse ljumet vatten eller liknande. då tror hästen att det blöder och förhoppningsvis slutar med sådana dumheter.

det kan nog oxå vara bra om du övar lite med honom på marken. lite NH träning lixom. han ska stanna när du göra det och gå när du säger att han ska det.. det är ju nämligen så att de flesta problem kommer för att hästen inte har respekt för människan, eftersom man är mindre och svagare än hästen. och om du kan visa honom att du är starkare än honom från marken, så ska det inte vara några problem att rida heller.

har du ridit med någon kompis någon gång? det kan ju vara så att hästen inte vill gå ut ensam, den kanske tycket att det känns läskigt att gå iväg själv från stallet.. japp, det var några tips från mig! lycka till

Brukar du ha påsar med ljummet vatten i fickan?

Har du testat backa honom när han börjar "göra som han vill"? Alltså om du vill fram o han hem och så säger vi att han stannar och står still o bara vägrar gå, då har han att välja på att backa eller gå framåt.
Testa bara några steg och ge honom en chans att villja gå framåt, gör han inte det så fortsätt backa, ge honom en chans och se vad som händer annars är det bara fortsätta tills han går framåt dit du vill. Vill han däremot stanna för han tröttnat på att backa men fortfarande inte vill gå framåt så är det bara fortsätta backa honom lite till mot hans vilja och sen erbjuda honom att gå framåt istället.

Jag har oxå en kallblodstravare, men han är ganska snäll ute, eller med mej gör han inget dumt men med andra kan han vägra gå.
Jag har haft honom i snart 6 år men från början hade vi lite problem med diken, jag upptäckte ganska snart att lägga till nått spö var bara o glömma(nu har jag aldrig längre spö med ute i naturen) då han bara blev förbannad, jag började med att be honom normalt att gå över diket, när inte det funkade drev jag på hårdare och till slut så försökte jag "skrämma" fram honom med tyglarna upp mot öronen och ryta lite grann, då brukade han börja backa och slutade gå framåt och då flög :devil: i mej och då fick han minssan backa om det nu var det han ville och det spelade ingen roll om han gick in i buskage, träd eller vad det nu var som var ivägen, till slut var det inte så kul att fjanta runt bakåt men då fick han fortsätta backa lite till och till slut nästan bad han om att få gå framåt och sen tog han diket utan svårigheter.

Idag så går han oftast över kända som okända diken utan bråk och börjar han tveka är det bara ryta till o ta tyglarna fram mot öronen så fattar han på en gång att det är lättast för hans egen skull att bara skutta över.

Har även ridit en arab som vägrade gå förbi en trave med björkar en gång, han skulle vända hemåt och när han inte fick det så började han backa, och då fick han backa, jag hjälpte till att backa honom och han fick inte sluta förens han gick åt det håll jag ville, det slutade med att vi hamnade mitt ute på en havreåker med växtlighet upp till magen, och då hade han backat ner i värsta diket för att komma dit, till slut gav han upp och gick framåt, tills vi kom till traven med björkar igen...... han fick backa förbi det läskiga sen var det inga problem under resten av turen.

Du och din häst kommer nog komma övernes snart. Ge bara inte upp för då kan det ta lång tid innan du lyckas vinna igen. Sitt hellre då av och led honom en bit så ni kommer dit du vill.
Sen är nordsvensken en ENVIS ras men har man bara fått över dom på sin sida har man en riktig kompis.

Tack för tipset!
Det ska jag testa imorgon ifall han håller på så.

Har även ridit med kompisar, och då gör han försök till att försöka vända också, men när han upptäcker att de andra försvinner framåt är det inte lika kul längre och då följer han snällt efter (och blir stark som tusan tills han får gå först ;) )

Men även när jag har varit ute och tömkört honom har har försökt vända om, men då har jag haft sällskap som har gått och ställt sig i vägen för honom när han försöker vända om. Och då är det inte lika "kul" längre och han går han framåt, om än väldigt motvilligt :D

Håller på och tränar mycket "lydnad", NH eller vad alla andra nu vill ge det för benämning. Jag har aldrig träffat någon sådan instruktör eller dyl. Men tränar mkt på att han ska stanna när jag stannar, inte gå förrän jag på något sätt visar att han få gå framåt.
Likaså i boxen, där får han inte äta utan min tillåtelse. Han får fint stå och vänta tills jag säger "Varsågod" och visar med handen att han får äta.

Men sen är det inte alltid jag som tar in honom, och jag vet inte riktigt hur noga de andra är i stallet med att hålla på det. :angel:

En sådan kallblodstravare har jag också haft en gång i tiden. Han stegrade sig så han nästan slog runt. Det jag kom fram till var att: han endast gjorde sånna saker vid press. När jag drog ned på pressen, så slutade han. Jag visste sedan vart gränsen gick. Tids nog så orkade hästen mer och mer och då kunde jag pressa honom snäppet mer. Detta tog mig över 1 år att få en trevlig, snäll häst som aldrig gjorde något. Hur länge har du haft denna häst ?

Har haft honom sen slutet av oktober.

Och han gör det inte för att jag pressar honom, kan skritta på lång tygel och han tvärvägrar. Så det är liksom bara en fix idé han har.

Sen när vi väl har kommit iväg och rider så kan jag kräva 100 gånger mer av honom, och han protesterar ytterst lite, då genom att slänga upp huvudet eller slänga ut bogen.
Eller som sist, skulle trava saakta sakta på vägen hemåt, och han hade lite svårt att hålla takten och bröt av till skritt hela tiden. Då skänklade jag på, och så försökte ha dra iväg i sin travartrav så att säga. Men när jag då höll in honom blev han förbannad och studsade lite, men sen var det inget mer med det, och han travade på jättefint och sakta sen.

Så jag tror inte det har med att gör att jag pressar honom eller så.

Låter lite som min arabtjej som "fånar upp sig" när vi är ute ensam, hennes stil är att tvärnita, backa och sen vända och försöka trava hemåt (fast hon går alltid att stoppa). Och min vet jag har INTE lärt sig att hon får springa hemåt av en tidigare ägare, hon har bara haft en tidigare ägare som var mycket kompetent och som aldrig skulle tillåta sånt. Det är rena "kolla vad just den här ryttaren går för" fasoner.

Jag hade också läst en massa knep typ "snurra snurra" och det funkade inte för mig, verkar inte funka för dig heller. Mitt sto gjorde som din häst, hon liksom "låste" bettet i munnen och det blev bara svårare och mer utdraget.

Mitt knep har varit att komma på att hon inte ska vända alls. Så fort jag känner att hon är på väg att vända åt t ex vänster så är det kort högertygel (och nu menar jag KORT) och fösa med skänkel och dressyrspö på höger sidan om rumpan så att hon blir rak framåt igen, försöker hon då vända åt höger så tar jag hand om vänster sida. Backa får hon göra hur f-n hon vill men sen är det bara framåt som gäller, det finns inget annat håll att gå lixom.

Sen är det så rent allmänt att om jag känner att hon är på ett fånigt humör, då ska hon rida på tygeln, inte löst, och om jag känner att hon börjar tveka i det minsta så driver jag framåt och smackar. (Jag tycker att just detta moment med att rida på tygeln är lite trist, jag brukade rida min förra häst på helt lös tygel men denna madam tar det som en signal om att det är hon som har makten :crazy::mad:)

Vi har också haft våra 10-15 minuters bråk, nu är vi kanske nere i en minut åt gången och även det tycker jag är för mycket, jag blir så rriterad :mad::mad: men det går framåt iaf.

Så försök du med "inte vända alls"....det gäller att vara snabbare än hästen :angel:. Hästen ska FRAMÅT bara, och ska förstå att det är det som gäller.

Har haft liknande problem själv. Med envishet i högsta hugg å jobb så går det över till slut. Så det kan jag uppmuntra med iaf :)

Köpte en ridskole ponny som inte trivdes på ridskolan. La ner väldigt mycke jobb på att få en fungerande häst både på bana och utomhus. När jag red ut själv i början så tvärnittade hon plötsligt å försökte vända hemmåt. Stegrade en del inga extrema mängder men det var stor kamp om maktfördelningen som lätt kunnde hålla på i 40 minuter i början. det uppmuntrande med det hela var att jag sen hade en häst som lyssnade inom loppet av två minuter när hon inte ville gå förbi något utan gick snällt å lungt förbi det "farliga" när jag vissat att jag var ledaren och hon kunnde lite på mitt omdöme :)

Jobba på och ge dig aldrig så kommer du ha en fin och trevlig häst att rida ut på sen :)

Tack för alla tips :)

Idag red jag bakom stallet på den lilla planen där, och då går det helt utan problem (visst, han försökte allt gå mot stallet ett par ggr när det blev lite jobbigt).

Vid såna tillfällen är han helt underbar att rida, han kan ju inte så mycket och är väldigt stel i höger sida. Men han gör så gott han kan utan att protestera... Och han tycker dessutom att det är kul. Så jag förstår bara inte varför han håller på så när man ska gå iväg. För sen när man väl är i skogen eller så, och han får springa lite så tycker han ju att det är livet.

Men men, jag har nog bara en knäpp häst... precis som resten av mina djur :rofl:

Hej!
Känner igen mig! Mitt tips är att träna mycket ledövningar. Led honom ut på promenader och träna halt och att flytta sig från sida till sida. Det tränade jag med min. dessutom tränade jag ledarskapsträning i stallgången, tex flytta för minsta tryck. Lycka till

ställer hästen sig på bakbenen så är det bästa sättet att slå honom i huvudet, mellen öronen. helst med en påse ljumet vatten eller liknande.

vad i h...vte hur kan du skriva sant, oavsett vad hästen gör skaq man inte daska nat mellan öronen eller huvudet som du skriver.
varm vatten pase, hur ofta har man det, har aldrig hänt att jag haft det i fickan och jag har haft häst sen jag var 12.
oavsett om du dunkar en kasse med vatten mellan öronen kan ju hästen reagera med rädsla, detta e ju en dum ide att pröva med.
tror mest att det handlar om att hästen testar dig, du har ju ända bara haft den en kort tid. min proplem häst tog 1 bast innan hon fungera som vanligt.
men visst rid ut med sällskap, rid inte bara, longera, promenera, kanske ända i utrustningen, kan ju bero pa mycket
lycka till

ställer hästen sig på bakbenen så är det bästa sättet att slå honom i huvudet, mellen öronen. helst med en påse ljumet vatten eller liknande.

vad i h...vte hur kan du skriva sant, oavsett vad hästen gör skaq man inte daska nat mellan öronen eller huvudet som du skriver.
varm vatten pase, hur ofta har man det, har aldrig hänt att jag haft det i fickan och jag har haft häst sen jag var 12.
oavsett om du dunkar en kasse med vatten mellan öronen kan ju hästen reagera med rädsla, detta e ju en dum ide att pröva med.

Ja, för det första så var det inte jag som skrev det.
Och för det andra så skulle jag aldrig göra det, trots att jag har hört om folk som har gjort liknande med ägg och det har fungerat bra.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 251
Senast: Speedway
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 052
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix