Hjälp! Någon som kan svara på lite frågor om shivering och hovbroskförbening!?

bunny

Trådstartare
Hej alla kloka bukefalister!:banana:

Är det någon som vet om en veterinär kan klämma och känna under hoven och avgöra om hästen har hovbroskförbening? Alltså utan att behöva röntga?:confused:

Det är så att jag ska köpa häst och har fått möjligheten att köpa en riktigt fin häst till en liten peng och funderar stark på att göra detta. Ägaren säger att hästen har hovbensförbroskning men han är inte röntgad, utan en veterinär har kommit fram till detta genom att klämma på hoven. Är det möjligt?

Sen är det så att hästen har shivering i ett bakben, har läst lite om detta och det verkar ju som att man kan rida som vanligt. Ägaren har inte haft något problem med ridningen och hon har ägt honom i 7år. Men jag läste på agrias "fråga veterinären" och där skrev veterinären att denna åkomma blir värre och värre, tills vadå? Tills hästen blir så dålig att det inte går att rida? Hur fort går det? Hästen i fråga är 11år...Finns det inte många ridbara år kvar då?

Jag har tänkt att ha hästen till träning och tävling, La dressyr 1,10 hopp.

Är oerhört tacksam för svar då ägaren har gett mig ett par dagar att tänka innan hon sätter ut honom på annons till ett högre pris!

Tack på förhand!:bump:

Sv: Hjälp! Någon som kan svara på lite frågor om shivering och hovbroskförbening!?

hmmm...
Vet inte om det går att avgöra så.. Kanske om det är en riktigt kraftig förbening...

Min häst har hovbroskförbening på båda fram, men detta är fastställt via röntgen. Det är dock inget han har haft några bekymmer av och enligt vet är de färdigväxta.

Shivering har jag bara träffat två hästar som har haft.
Dessvärre har jag bara dåliga erfarenheter av det! :(
Den ena togs bort redan som typ 5-åring tror jag och den andra blev nog runt 13...
På båda dessa blev det som du säger: värre och värre..
Den sista hästan hade t.ex. väldigt svårt att stå på ett bakben när man kratsade hovarna... Han blev liksom skakig och tappade balansen.
Svårt att säga hur länge hästen är ridbar... Jag hade tyvärr inte vågat chansa! :(

Önskar dig lycka till med hästköp! :)

Sv: Hjälp! Någon som kan svara på lite frågor om shivering och hovbroskförbening!?

Vid kraftigare förbening -Ja , det går att känna vid palpation av brosken.

Jag personligen hade inte köpt hästen om jag visste att dom problemen fanns. Har ingen erfarenhet av shivering men min gamla häst hade HBF. Han hade väl aldrig några tydliga problem av detta men jag hade. Det sista en häst visar är ju oftast smärta. Många hästa sägs ju dock kunna användas som vanligt trots HBF. Vet inte hur länge min häst hade gått att använda då han plötsligt lämnade jordelivet för 1 månad sedan av en helt annan orsak.

Hur är hästen ifråga försäkrad ifall du nu skulle köpa den?! Den borde väl ha reservation på det "sjuka" bakbenet kanske?! Vid nytecknande av försäkring lär det bli reservation på bakbenet = Inget stöd från försäkringen om det händer något med det bakbenet, tror även det gäller livvärdet ifall hästen blir utdömd pga shiveringen. Är dock inte säker. Eller shivering kanske inte påverkar försäkringen?

När det kommer till kända defekter så ring försäkringsbolaget och kolla innan köp. Vet dock vad dom kommer svara tror jag...

Som många brukar svara
Varför köpa ett problem?!

Lycka till af!

/Emmah, som nog aldrig kommer våga köpa en häst igen :crazy:

Man kan känna hovbroskförbening om man trycker ovanför kronranden, där det mjuka övergår till hov. Ridhästar med hbfb riskerar att få obotlig hälta och stötdämpningen i den aktuella hoven/hovarna blir försämrad, så hoppning skulle jag inte rekommendera att använda hästen till.

Shivering hästar kan fungera utmärkt i träning, vet ej ifall de blir sämre desto äldre de blir, kanske kan stämma. Men du bör tänka på att hovslagaren kan få problem med att sko denna häst vilket medför ev veterinärinsats med lugnande preparat och ev kräver hovbroskförbeningen sjukbeslag vilket kan skena iväg i kostnad.

Hade inte köpt hästen om jag var du.

Hej! Tack så hemskt mycket för svaren jag fått!

Jag har beslutat mig för att inte köpa den här hästen! Jag vart nyfiken på den här hästen då han var supersnygg,trevlig och välskolad (och hade bra stam).
Skulle få köpa hästen för en väldigt liten peng då rätt hem var viktigast. Jag visste om hovbroskförbeningen men fick på plats reda på att han även hade shivering. Han är A1 försäkrad utan reservationer.
Eftersom jag ska köpa häst för så lite pengar (25.000kr) så verkar det som att jag måste gå med på lite "repor i lacken" men det där var lite för mycket tycker jag.
Så nu sa jag leta vidare och ligga vaken på nätterna och oroa mig över om jag köper rätt häst eller inte! Tjoohoo!

Hej!

Jag kände en shiveringhäst för ett par år sen. Tror han var ca 18 år gammal. Han reds och fungerade riktigt bra så länge han hölls igång(svår att sko bak, såklart). Tyvärr hörde jag att ägaren fått nån "flipp" och låtit honom gå barfota och då tappade han väldigt mycket, både hull och livslust. Så han avlivades som 10-20-åring, då i mycket dåligt skick och kunde knappt gå alls.. Jättetråkigt, för jag tror han hade kunnat leva många år till om ägarens tagit sitt ansvar.

Så jag har bara "bra" erfarenheter av shivering, däremot vet jag inte om jag skulle skaffa en häst med både shivering och hovbroskförbening, åtminstone inte utan en ordentlig vet.undersökning med röntgen av sagda hovar.

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 281
Senast: valley
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 084
Senast: Lobelia
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka