Hjälp! Min sits är hemsk

K

krax

Hej!
Undrar om någon på detta forum kan hjälpa mig med råd om vad jag skall göra.
Jag är 28 år gammal och har sedan ett och ett halvt år tagit upp ridningen igen efter ett uppehåll ända sedan tonåren. Rider på ridskola och har till och från varit medryttare (kortare tider p.g.a. hästen sålt, flyttats o.s.v.).

Min hand är mjuk och vet vad den gör men min sits är fruktansvärd!
Jag är av naturen en rätt analytisk människa och jag har verkligen försökt finna lösningar. Jag kom fram till att jag p.g.a. tidigare ryggproblem var väldigt stel i korsryggen och har jobbat med att bli starkare och mjukare, vilket hjälpte litegrann. Men hur jag än lutar mig bakåt, slappnar av, blundar, drar bak axlar, in med knäna, sluter skänkeln, trampar ner hälen -så STUDSAR jag i snabbare kort trav och galopp (vilket också förr eller senare får mig ur balans).

Nu har det gått så långt att jag nästan lipar på mina ridlektioner och vill nästan inte rida för att skäms så för denna fruktansvärda sits. Min senaste medryttarhäst har sålts och jag söker ny men drar mig för att provrida för att jag mår så dåligt över detta. Min instruktör har slut på idéer och jag vet bara inte vad jag skall ta mig till.

Ett tag hade jag möjlighet att med en kompis och lånad häst träna lite i longerlina, men tyvärr har vi inte den möjligheten längre. Det hjälpte också litegrann för stunden, men strax studsar jag igen.

Jag tror att det numera är både ett mentalt och fysiskt problem. Jag har liksom hamnat i en grop som jag inte lyckas ta mig ur, där jag den inte kan släppa tanken på att jag rider så illa när jag väl rider och samtidigt inte har någon möjlighet att träna eftersom jag är utan häst (och knappt vågar söka någon ny). Självförtroendet är kort sagt i botten. Önskar att jag kunde finna en metod att ta mig ur den här gropen samt en fysisk metod att förbättra sitsen. Finns det någon instruktör som jobbar med sånt här?

Vad gör jag?
Har någon liknande erfarenheter eller tips?

Hemskt tacksam för svar!

/Krax

Sv: Hjälp! Min sits är hemsk

Leta rätt på en Centrerad Ridning instruktör.
Du får hjälp även med övningar och tänk utan häst.
Massor med matnyttiga sätt att tackla problem på.
Läs Sally Swifts böcker, finns på en bibbla nära dig.

Det är bara att rida, rida och åter rida.
Mina sitsproblem sitter först och främst mentalt, då jag är livrädd för att ha en dålig sits - vilket orsakar spänningar och gör allt mycket värre än vad det egentligen är.
Lösningen på mitt problem var att bara slappna av, sänka kraven och bara rida. En bra sadel hjälper mycket!
Jag red även en längre period barbacka för att få kontroll på balansen och på min egen kropp.

Förut var min sits hemsk.
Nu är den fortfarande (enligt mig) hemsk, men synligt betydligt mycket bättre än många andras.
Jag har t.o.m lipat över hur hemskt jag sitter, men numera har jag lärt mig att ta det för vad det är.
Jag gör så gott jag kan och mer kan man inte göra! :idea:
Onödigt att ha för stora krav på sig själv, då blir det bara svårare.

/ Loriey, sitsperfektionist - på gott och ont..

Tack! Lånade och läste centrerad ridning i våras, men då var problemet inte så gigantiskt som nu, skall titta på den igen. Finns det instruktör som jobbar med centrerad ridning på lånad häst eller liknande? Känner någon till? Bor f.ö. i södra skåne.

Jo, det är det där med den mentala biten. Fungerade lite bättre med kompisen och longerlinan för då kände jag inte mig så iakttagen och bedömd (vi var ensamma i paddock på landet).

Vad gäller kraven på sig själv: Jag vet att jag knappast är ett tävlingsämne och det är helt ok, jag rider ju för min egen skull. Men problemet är mer att jag liksom inte ens känner att jag har rätt att sitta på hästen längre, att jag bara har noll koll, förstör hästen m.m. Och jag kan begripa utifrån ett idrottspsykologiskt perspektiv att den inställningen naturligtvis är helt förkastlig. Men hur fasen vänder man det?

/krax

Jag hade samma problem förr, tills jag fick se min tränare sitta och rida... :idea: Jag noterade att hans skuldror och rumpa pressades samman vid varje "skump", alltså skall stöten tas med magmuskulaturen. Fjädern sitter alltså i mellangärdet!

Rid barbacka så mycket du bara kan !:banana:

Hur menar du "skuldror och rumpa pressas samman"? Som att magen putar framåt i en båge, och ryggen svankar (överdrivet beskrivet, förstås)?

Japp exakt så, det gäller att vara mjuk i ryggen samt att ha magmuskler att trycka till med.

Tror precis som andra att det sitter i huvudet på dig. Du måste helt enkelt tvinga dig själv att tänka positivt, släppa dessa tankar och inte bry dig om vad alla andra säger eller gör. Bara vara med hästen helt enkelt.
Tror att du försöker för mycket istället för att bara rida på som ingenting.

Förstår ditt problem, har själv ingen vidare sits, men har dock egen häst och vi känner varandra väl, vilket jag tycker underlättar eftersom vi har en fin kontakt och jag känner mig trygg med honom.

Lycka till hörre du! Pepp-kramar!

jag tror du ska försöka slappna av mer och inte tänka på var du har knän o alla andra delar på kroppen. En bra tumregel är dock att om du tänker dig att du har tyngden i hälarna och blicken upp, så brukar resten falla på plats. Å andra sidan ska du inte ha för mycket tyngd i stigbyglarna, om man tittar ner tappar man ju hela hållningen så blicken är viktig.

Det viktigaste är nog att slappna av, följa med i hästens rörelser med höft och bäcken, tänk efter själv, hur rör sig ryggen? Många kan tycka att man i skritten rider med liksom fram-bak-fram-rörelse, men om du slappnar av känner du att hästens ryggrörelser snarare är åt sidorna, så du följer med åt höger-vänster-höger med ditt bäcken/höfter. Försök få hela mellangärdet att följa med i röreslen. Om du koncentrerar dig för mycket på knäslut och hälar och spänner dig där, blir det automatiskt en spänning i mellangärdet vilket gör att du studsar. I mellangärdet måste man ju vara avslappnad för att följa med. Om du inte reder ut riktigt ännu att tänka på skänklar och annat samtidigt som du ska vara avslappnad och följsam i mellangärdet, då borde du nog mest koncentrera dig på mellangärdet för att sedan klara av allt på en gång.

Bara min syn på saken :p :bump: Lycka till! :banana:

Min sits är också ´hemsk:rofl: . Jag kan inte sitta ner i galoppen. I traven har jag provat att öka på längden på stiglädren, och då går det bra att sitta ner utan att skumpa omkring som en katt på hett plåttak. Felet jag gjorde förut, var att stiglädren var för korta, vilket gjorde att jag tog spjärn i dom och då blev det så att jag knep till med knäna. Ibland tar jag ur fötterna ur stigbyglarna, då blir det ngt bättre, så korrigerar jag mej själv. Men i galoppen är det kört, där blir det trepunktsits som gäller! Men öva på du. Har övat i åratal, men blir aldrig bra för mej. Förmodligen skulle jag behöva börja på spanska ridskolan i Wien eller vart det nu ligger, och bli tvingad att rida utan stigbyglar i flera år.:banana:

jag tycker du inte ska ta det så allvarligt! Jag förstår att du kan tycka att det är jättejobbigt, men fokusera inte för mycket på hur du sitter. Om man överanlyserar allt hela tiden så blir det nog bara svårare. Fokusera på hästens rörelser, och inte hur din egna kropp studsar så blir det lättare.

Sen är det bara att göra som alla andra säger. Rid så mycket som möjligt! Och prova med att göra lite knepiga övningar så du måste tänka på annat än din kropps position ett tag. Om man inte tänker så mycket på det hamnar man oftast naturligt i en ganska bra posision.

vad har ridläraren sagt om din sits, och ägaren till medryttarhästen?
är du säker på att det är sitsen som det är fel på? det kan ju vara så att du koncentrerar dig så mycket på att sitta rakt och sitta stilla (har själv vart där) så att du glömmer att följa hästens rörelser istället..rulla med höfterna (i cirklar typ) i varje steg (mindre rörelser i trav och större i galopp) så sitter man mycket bättre.:)

Det där var ett riktigt bra svar! Att sänka kraven å bara tänka på att man sitter rätt å slappnar av, så kommer så mkt annat av sig självt!:)
//C

Har varit borta nu över julen och läste först idag resten av tråden.

Vill bara säga stort TACK! för alla bra svar och råd. Det hörs att många känner igen problemet och är generösa nog att dela med sig av sina erfarenheter. Att höra att jag inte är ensam om det hjälper faktiskt! Blir inte lika hemskt och förtvivlat ensamt...

Jag skall försöka peppa mig och släppa kramp-greppet kring sitsen. Tror också att tankarna kring att lyfta blicken samt att verkligen jobba med att känna hur hästen rör sig (åt sidorna istället för bara fram-bak) kan hjälpa.

Har vågat mig på en ny medryttarannons igen -om hästägaren tycker att min sits är för hemsk så lär de ju säga det, eller hur? Provrida kan jag ju göra iaf och jag är åtminstone ärlig med vad jag kan och inte kan! Sedan är det ju upp till dem om de vill att jag skall rida deras häst.

Kommentar till den som frågade om min ridlärare och medryttarhästens ägare: Min ridlärare har försökt med många råd: att försöka komma ner i sadeln, trampa ner hälen o.s.v. men jag tror inte att hon kan komma på fler råd att ge, helt enkelt. Ägarna till mina medryttarhästar (har haft tre, slutat pga att hästen flyttats, sålts m.m.) har inte haft några åsikter om min sits alls, de har då jag provridit tyckt att det varit ok, antar jag, eftersom de låtit mig rida och ta hand om deras hästar. Med någon av dem har jag nog pratat om problemet men de har mest kommit med något råd eller berättat hur de själva tänkt, tror jag.
Problemet är nog helt enkelt allra störst i mitt eget huvud.

/Krax

ja, ingen av oss har väl perfekt sits :p , men jag tror nog som du att det mest sitter i huvet på en själv, att man hela tiden vill bli bättre, och man pressar sig själv för mycket och mår bara sämre sedan ifall det inte skulle hända något.
din ridlärare hade sagt att du skulle komma ner i sadeln, ta och testa mitt tips då
rulla med höfterna
(funkade j*vligt bra på mig iaf, då jag skumpade runt som en studsboll innan :rofl: medans jag nu kan sitta ner avslappnat och följsamt på de flesta hästar). det har jag läst i boken "dansa med hästar" (tror jag den heter). när man läst förklaringen på hur man ska följa hästen i olika gångarter så går det genast mycket bättre sen. :D

Som det sagts innan så tycker jag du ska testa att gå på en centrerad ridning-lektion. Gör susen för sitsen. Någon annan har säkert redan berättat vad det handlar om...?

Har varit borta nu över julen och läste först idag resten av tråden.

Vill bara säga stort TACK! för alla bra svar och råd. Det hörs att många känner igen problemet och är generösa nog att dela med sig av sina erfarenheter. Att höra att jag inte är ensam om det hjälper faktiskt! Blir inte lika hemskt och förtvivlat ensamt...

Jag skall försöka peppa mig och släppa kramp-greppet kring sitsen. Tror också att tankarna kring att lyfta blicken samt att verkligen jobba med att känna hur hästen rör sig (åt sidorna istället för bara fram-bak) kan hjälpa.

Har vågat mig på en ny medryttarannons igen -om hästägaren tycker att min sits är för hemsk så lär de ju säga det, eller hur? Provrida kan jag ju göra iaf och jag är åtminstone ärlig med vad jag kan och inte kan! Sedan är det ju upp till dem om de vill att jag skall rida deras häst.

Kommentar till den som frågade om min ridlärare och medryttarhästens ägare: Min ridlärare har försökt med många råd: att försöka komma ner i sadeln, trampa ner hälen o.s.v. men jag tror inte att hon kan komma på fler råd att ge, helt enkelt. Ägarna till mina medryttarhästar (har haft tre, slutat pga att hästen flyttats, sålts m.m.) har inte haft några åsikter om min sits alls, de har då jag provridit tyckt att det varit ok, antar jag, eftersom de låtit mig rida och ta hand om deras hästar. Med någon av dem har jag nog pratat om problemet men de har mest kommit med något råd eller berättat hur de själva tänkt, tror jag.
Problemet är nog helt enkelt allra störst i mitt eget huvud.

/Krax
Det längsta steget är taget, du har insett att det största sitter i ditt huvud.
Låter kanske elakt, men jag tror det är så! :)

Fokusera positivt, och framförallt - våga be om hjälp, tips och råd.
Bara där har du kommit långt, självkänslan blir större. Ännu större blir den när du märker att det blir skillnad på din ridning! Lite dominoeffekt ;)

Du har fått många bra tips i tråden, så jag behöver inte ge några tror jag :)

Nu kanske du inte läser den här tråden mer..men iaf..
Jag är ett Mental tränings freak, o Råder dig till att tänka dig bra.. Inget mer, "åh jag är för dålig" Tänk ist "okej, det gick inte nu, men nästa gång fungerar det!"
Vad det gäller nedsittning i trav så kan jag säga att jag inte heller är så bra på det, men jag blir bättre o bättre.
Min första lektion i nedsittning va jobbig o jag hade skav i rumpan i två veckor efteråt. Det har rätt mkt med andningen att göra, andas med varje steg o håll tankarna på det, tänk dig att du är ett ägg med ägg gulan o tyngden i rumpan, andas med varje steg, du klarar det fint, ta det lungt o slappna av i händerna, slappna av i skänkeln, hälarna långt ner. inget kan hända, du o hästen är ett.

En del hästar är svårare att sitta ner på än andra, känn efter i fattningen o känn i vilket läge d känns som du skulle kunna sitta ner bäst i, få hästen att gå i kortare tempo om du tycker d känns lättare då.
Och tänk på att om det inte går bra, läng tyglarna o skritta, ta djupa andetag o tänk positivt, nu ska det funka!
Lycka till!

Liknande trådar

Islandshäst Egentligen svarade jag Gullan86 i "sits" tråden men tyckte det blev för mycket offtopic så jag startade min egna lilla tråd. Kan ni...
Svar
7
· Visningar
1 129
Senast: IrpaSnirpa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V